Avgift för paddlare

Olofström vill införa avgift för kanotister
Olofströms kommun vill ta ut en avgift från de kanotpaddlande turister som kommer till kommunen med egen kanot.

Enligt ett förslag från fritidschefen skulle det handla om 30 kronor per kanot och dygn och skulle ge kommunen intäkter på uppemot 300 000 kronor.

Pengarna skulle användas till att städa och på andra sätt skydda naturen, skriver Sydöstran.

Redan idag betalar de turister som hyr en kanot av fritidsklubben en avgift på 25 kronor per kanot och dygn.

Hittat på:
http://www.sr.se/blekinge/nyheter/artikel.asp?artikel=1089096
 
De kan ju försöka sätta upp en insamlingsbössa. Annars förstår jag inte varför just kanotister skulle betala? Alla som andas den dyrbara luften i Olofström borde väl vara med och betala.
 
Det låter ju som om det vore nån nytillträdd politiker som inte tänkt särskilt färdigt innnan han öppnar munnen.

Det är klart att det är trist när medborgarna skräpar ned, men om man skulle färdas med roddbåt, eller gummibåt med snurra så skulle det alltså vara gratis.

Vad det handlar om är väl i så fall att man borde ta en avgift för alla medborgares vistelser utomhus. Det kostar väl att städa även på asfalterade ytor.

Eller så menar man att man skulle ta en avgift för de som vistas utomhus, men utanför detaljplanerat område?

Fast då får man väl anta att det inte finns andra markägare i kommunen - annars vore det väl deras sak att avgiftsbelägga vistelsen på deras mark...
 
Det låter som om det är resultatet av en intervju efter något julbord eller glöggfirande. Det är inte utan att man börjar snegla på kalendern för att se om det verkligen inte plötsligt har hoppat fram till april.
Att ta ut avgifter för kanotister, med egen kanot, och inte för motorburna turister på land och till sjöss ... kan man sända mer fel signaler när det gäller miljötänkande?

Det är dessutom olagligt både för en kommun eller en privatperson att göra sådana inskränkningar i allemansrätten ... vilket en fritidschef (eller ??? endast chef på fritiden??) väl borde känna till.
Däremot kan man tänka sig att kommunen tar ut en avgift för en viss anläggning eller en viss service som tillhandahålls.

Man undrar också herr (intuitionen säger mig att det är en sådan med ett så ogenomtänkt förslag) fritidschefen har tänkt till kring de praktiska konsekvenserna?? Fordras ett kanotkort a la fiskekort för att få paddla i vattnet? Kommer kommunen att bygga upp en paddlande kontrollstyrka för att ila runt i skärgården och kolla "skattemärkena" a la hundfångare?
Trist och fel med nedskräpningen men ... såå dumt förslag!
 
Uppe i Dalsland verkar man ha ett liknande system som jag tycker verkar intressant. För att få använda de iordningställda vindskydd och övernattningsplatser som finns måste man betala en viss avgift per dygn. Om jag förstår saken rätt används dessa inkomster till underhåll, sophämtning, vedförsörjning och så vidare. Ett intressant sätt att erbjuda fina övernattningsställen och samtidigt begränsa slitaget på naturen i övrigt.

Det hela blir lite skumt om man väljer att ta ut en avgift av enbart kanotister och inte några andra som nyttjar anläggningarna. Om området dessutom inte är någon form av naturskyddsområde som häver allemansrätten borde det dessutom vara svårt att hindra folk att paddla/campa bäst de vill utan att betala ett öre.

Med ökad naturturism och ökat nyttjande av vår natur tycker jag ändå att diskussionen om hur man skall kontrollera detta på bästa sätt (om kontroll nu är önskvärt) för att minimera påverkan av naturen, är intressant.
Visst kan jag tycka att denna kontroll kolliderar med den frihetskänsla många söker i naturen men på extra utsatta områden kan man kanske uppnå något positivt. Det räcker bara med att titta på de drivor av toalettpapper som lämnas i våra fina skärgårdar för att inse att alla inte klarar det ansvar som följer med vistelse i naturen.

Tobias

[Ändrat av rockyb 2006-12-13 kl 08:54]
 
I USA riskerar man ju böter för "littering" längs vägar och i städer också.

Troligen gör man det i teorin även i Sverige. I grunden sunt, och själklart är det beklämmande att se hur folk slänger sin skit omkring sig oavsett var de nu råkar befinna sig.
Jag tycker dock inte detta problem har så mycket med friluftsliv att göra (i alla fall inte mer med friluftsliv än annat liv).

För min del fick man gärna skjuta folk i knäna när de skräpar ner, men det vore ju inte att inskränka allemansrätten egentligen...
 
Räkneexempel

Hur mycket ska då en PowerMeet besökare betala?

”En PowerMeet besökare skräpar ner mer på ett dygn, än 1000 havspaddlare gör tillsammans under hela sin livstid” (gammalt havspaddlarordspråk)

Per
 
rockyb; sa:
Uppe i Dalsland verkar man ha ett liknande system som jag tycker verkar intressant. För att få använda de iordningställda vindskydd och övernattningsplatser som finns måste man betala en viss avgift per dygn. Om jag förstår saken rätt används dessa inkomster till underhåll, sophämtning, vedförsörjning och så vidare. Ett intressant sätt att erbjuda fina övernattningsställen och samtidigt begränsa slitaget på naturen i övrigt.

Jag betalar skatt, det får väl ändå räcka?
 
johankse; sa:
Det råder väl ingen tvekan om att vi är på väg mot ett naturnyttjande liknande i USA. Där föranmälan och avgifter länge varit vägen.
Vill vi ha det?

Jag kan hålla med om att det är ett skräckscenario som vi inte vill ha här. Jag fick också rysningar och bilder av amerikanska nationalparker i mina tankar när jag läste artikeln.
Men kanske det inte endast är ett antingen eller. Jag har inget emot att kommunerna (eller andra) gör iordning rastplatser, makerade leder, toaletter, tältplatser eller vad det kan vara för att de som annars inte skulle våga eller vilja ge sig ut och paddla istället kommer ut. Och att de gör det under former där slitage på natur och ev nedskräpning kan begränsas. Det kan dessutom ge fler som får upp ögonen för naturens tillgångar. Där tycker jag att det kan vara rätt att ta ut en avgift av dem som väljer att använda dessa anläggningar, för att täcka en del av kostnaden.

Däremot år det fel ut flera olika aspekter, och dessutom olagligt, att ta ut en generell avgift för nyttjandet av naturen.

/Lennart "lagvrängaren"
[Ändrat av tiddelipom 2006-12-13 kl 13:42]
 
"Kanotavgifter" i Dalsland och Värmland

De avgifter som tas ut av kanotister i Dalsland-Värmland innebär inte att man har börjat ta betalt för allemansrätten. Det man betalar för är rätten att använda de iordningställda lägerplaterna med de faciliteter som där finnes. Vindskydd, soptunnor, ved, dass osv. Tycker man att 30 :-/pers och dygn är för mycket avstår man från servicen, paddlar och slår läger "på vanligt allemansrättsligt vis".

//Anders
 
Re:

Det man betalar för är rätten att använda de iordningställda lägerplaterna med de faciliteter som där finnes.
Detta framgår inte av artikeln som trådskaparen hänvisar till. Pengarna skulle användas till att städa och på andra sätt skydda naturen, det står inget om underhåll av de iordningställda lägerplatserna. Antingen vet du mer än vad som står där och den artikeln är riktigt uruselt skrivet, eller så är det en politiker som har fått spader.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.