Träffa andra paddlare irl!

Jag har paddlat långfärdskajak i nio år och eftersom jag inte tycker om att tävla har jag aldrig varit med på någon tävling. Tills i söndags. Jag hade låtit mig övertalas av OS-paddlaren och huvud-initiativtagaren till Götakanalloppet, Ove Emanuelsson, att delta i årets Götakanallopp.

Det var jätteroligt och inte alls så tävlingsfixerat som jag alltid trott. Många duktiga kanotister var där och naturligtvis finns det de som tävlar, men den absoluta majoriteten av de 450 deltagarna är där för att genomföra loppet, ha roligt och träffa andra paddlare.
Ungefär som på Tjejmilen, Lidingöloppet och Stockholmmaraton. Det handlar huvudsakligen inte om tävling, det handlar om folkfest! Dessutom var det intressant att se landskapet och paddla i Göta Kanal med dess slussar och låga broar.

Tävling och friluftspaddling är ju väldigt olika kulturer, men de förenas i motionspaddling som på land kan jämföras med att promenera eller att jogga. Deltagarna hade inte bara tävlings- och motionskajaker utan många använde de kajaker som brukar kallas långfärds-, skärgårds- och havskajak.

Arrangemanget är baserat på en camping som också fungerar som start- och målområde. Eftersom det är i slutet av sommaren är det inte många icke-paddlare där. I stället myllrar det av paddlare och alla möjliga kajaker. Det är ett ypperligt tillfälle att träffa andra med samma intresse, se andra kajaker, lära sig effektiv paddelteknik och mycket mer.

Jag har i sommar varit på fyra kajakarrangemang som jag varmt rekommenderar till nästa sommar:

Dessa hade över hundra deltagare:
http://www.askr.no
http://www.orust-kajak.se

Dessa hade nästan femhundra deltagare !:
http://www.kungsbackariver.com
http://www.gotakanalloppet.o.se

När jag ändå håller på och skriver här vill jag passa på att rekommendera fler att prova paddla motionskajaker. En kväll efter jobbet är det mycket snabbare och enklare att lyfta ned en 10-15 kilos kajak till vattnet än en 25 kilos kluns med luckor och andra detaljer som tar tid att fixa med. Det finns stadiga motionskajaker och de finns att låna på de flesta klubbar.
Motionskajaker befrämjar utveckling av en effektiv paddelteknik mycket snabbare än långfärdskajaker. Paddelteknik handlar inte bara om att kunna paddla fort (vilket kan vara nog så viktigt med tanke på alla motorbåtar som far runt), det handlar också om att orka paddla längre utan att bli lika trött. Man orkar då njuta mer av naturen.

Till sist vill jag passa på att upplysa om en årlig tillställning som arrangeras av Vaxholms Kanotsällskap: Kanotorientering. Det är ett trevligt arrangemang av många anledningar, bland annat för att alla kan vara med och därför att folk med alla typer av kajaker brukar vara där. Sist jag var närvarande deltog som alltid flera av klubbens tävlingskanotister som deltagit i VM, OS mm. Vann gjorde en kvinna i långfärdskajak. Det utdelas nämligen tidstillägg för misstag på orienteringsmomenten och tävlingskanotister är inte så bra på att orientera…

Arrangemanget äger rum lördagen den 21:a september. Mer info kommer på:
http://www.vks.just.nu
 
Jag håller med!

Jag håller med dig Magnus att när man paddlar efter jobbet är em motionskajak roligare än en havskajak. Lättare att bära - ger mer respons när man paddlar och som du skriver "främjar rätt teknik".

Trender kommer och går och just nu ska man ha en havskajak även om man mest paddlar på kvällarna utan packning och en vecka i skärgården per år.

Jag köpte en gammal tävlingkajak för några år sedan för 500 kr. Sedan har jag sänkt sitsen rejält så nu är den hyfsat stabil och oerhört mycket roligare än en havskajak på dagsturer och kvällspaddlingar i skyddade vatten. Har man plats med en extra kajak är det ett roligt alternativ. Begagnade tävlingskajaker finns det på http://www.kanot.com
 
Välkommen till Vaxholm på lördag!

Info om ett mycket trevligt kajakarrangemang som riktar sig till ALLA paddlare, från nybörjare till elitkanotister -oavsett kajakmodell (rodeo- eller forskajak är kanske inte det mest lämpliga...).

Kajak-orientering i Vaxholm:
Det är en tävlingsklubb som anordnar det hela och man kan från inbjudan få ett intryck av att det bara handlar om tävling. Så är det inte: tävlingsmomentet är väldigt avslappnat, det är en social tillställning där det handlar om att vara med och träffa andra paddlare under trevliga former.

Dessutom:
Sist jag var med deltog som alltid flera av klubbens tävlingskanotister som deltagit i VM och OS med mera. Vann gjorde dock en kvinna i långfärdskajak. Det utdelas nämligen tidstillägg för misstag på orienteringsmomenten och tävlingskanotister är inte så bra på att orientera…

Kom och träffa andra paddlare i verkligheten !!
En begränsad mängd kajaker finns att hyra, boka i förväg.

Datum:
Lördagen den 21:a september.

Mer info:
http://www.vks.just.nu

Klubben ligger vid Eriksö på sydvästra Vaxö: sväng första höger efter bron till Vaxö, passera pizzerian, fortsätt 300 meter. (45 min med Buss 670 från Tekniska Högskolan)

Välkommen !
Magnus Fischer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moue Köptips. Andra kajak Paddling allmänt 0
froden Streamliner och andra motionskajaker Paddling allmänt 16
tranemoandy roderlina och andra linor yukon expedition, vad och vart? Paddling allmänt 3
fuxen Kanotbryggan Arctic Exp. jmf med andra ... Paddling allmänt 5
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.