Kanotbryggan Arctic Exp. jmf med andra ...

Jag är en nybörjare och har precis börjat titta på lite olika "prospects" som jag skall provpaddla. Testade Arctic förra veckan och gillade den skarpt. Det går att köpa denna med både roder och skedda monterade. Hade också tänkt att testa North Shore Calyso,Bucaneer och Prijon kodiak och P&H Sirius och Capella och Kajaksport Artisan. Min fråga i korthet är:
1) Vad är vitsen med både skädda och roder ?
2) Hur står den sig kvalitetsmässigt mot de andra stora märkena ?
3) Vilka av de uppräknade kajakterna har liknande egenskaper och är alltså värde att granska extra noga för min del??
 
Jag paddlade ca 10 mil i en hyrd Arctic under kristiflax helgen och upptäckte då vilken bra kajak man kan få för 5-6000 mindre än de engelska kvalitétskajakerna. Har varit ute ganska mycket i North Shore Atlantic (Calypso med högre däck över sittbrunn) och tycker att de är jämförbara i egenskaper. Atlantic upplever jag dock ha aningen bättre sittbrunn och kvalitét. Det som jag tycker imponerar mest med Arctic är dess fina balans och enkla skäddainställning i olika vindriktningar. Går spikrakt även då vinden friskar i snett framifrån och vågorna vill tvinga kajaken ur kurs. Därför tror jag att du klarar dig utan roder. Även Buccaner är ju en trevlig bekantskap, verkar dessutom ha blivit populär då man möter många sådana ute bland skären, bara man kommer överens med den knepiga skäddan och det lynniga förskeppet....nu får man väl på skallen av nå'n lycklig ägare!

Stefan
 
Arctic

Arcticen är en kajak med många nöjda ägare. Kvaliten är väldigt bra och Tommy som bygger dom är fd vindtunnelstekniker med stor materialkunskap. Kvalite är väl kanske inte det första man tänker på när man nämner engelska kajaker. Så jag skulle inte vara det minsta orolig dessutom så finns ju Tommys verkstad mitt i Stockholm om det mot förmodan skulle vara något krångel

Skädda och roder låter lite väl krångligt. Arcticen klara sig bra med bara skädda.

Hasse