Kanotbryggan Arctic Exp. jmf med andra ...

Jag är en nybörjare och har precis börjat titta på lite olika "prospects" som jag skall provpaddla. Testade Arctic förra veckan och gillade den skarpt. Det går att köpa denna med både roder och skedda monterade. Hade också tänkt att testa North Shore Calyso,Bucaneer och Prijon kodiak och P&H Sirius och Capella och Kajaksport Artisan. Min fråga i korthet är:
1) Vad är vitsen med både skädda och roder ?
2) Hur står den sig kvalitetsmässigt mot de andra stora märkena ?
3) Vilka av de uppräknade kajakterna har liknande egenskaper och är alltså värde att granska extra noga för min del??
 
Jag paddlade ca 10 mil i en hyrd Arctic under kristiflax helgen och upptäckte då vilken bra kajak man kan få för 5-6000 mindre än de engelska kvalitétskajakerna. Har varit ute ganska mycket i North Shore Atlantic (Calypso med högre däck över sittbrunn) och tycker att de är jämförbara i egenskaper. Atlantic upplever jag dock ha aningen bättre sittbrunn och kvalitét. Det som jag tycker imponerar mest med Arctic är dess fina balans och enkla skäddainställning i olika vindriktningar. Går spikrakt även då vinden friskar i snett framifrån och vågorna vill tvinga kajaken ur kurs. Därför tror jag att du klarar dig utan roder. Även Buccaner är ju en trevlig bekantskap, verkar dessutom ha blivit populär då man möter många sådana ute bland skären, bara man kommer överens med den knepiga skäddan och det lynniga förskeppet....nu får man väl på skallen av nå'n lycklig ägare!

Stefan
 
Arctic

Arcticen är en kajak med många nöjda ägare. Kvaliten är väldigt bra och Tommy som bygger dom är fd vindtunnelstekniker med stor materialkunskap. Kvalite är väl kanske inte det första man tänker på när man nämner engelska kajaker. Så jag skulle inte vara det minsta orolig dessutom så finns ju Tommys verkstad mitt i Stockholm om det mot förmodan skulle vara något krångel

Skädda och roder låter lite väl krångligt. Arcticen klara sig bra med bara skädda.

Hasse

Ps Arcticen fick väldigt bra betyg i Friluftsfrämjandets test finns att läsa i något nummer av deras tidning kommer inte ihåg vilket tyvär
 
Friluftsfrämjandets test

Är det detta test du syftar på?

http://www.paddlingsnyaadress.com/utrustning/kajaktest.htm

För övrigt så kan jag till stor del instämma i de positiva omdömena. Jag paddlade en Arctic Expedition under fem dygn i sommar och den var väldigt kursstabil trots bitvis kursstabilitetsprövande sjö vid bl.a. Tjurepannan. Kvalitetsmässigt har jag ingenting alls att anmärka på. Allting fungerade klanderfritt och kajaken verkade mycket välgjord. För egen del så är det väl två-tre saker jag skulle vilja ändra på för att den ska vara aktuell för ett eventuellt köp:

- vanliga hederliga keepers (fotstöd) istället för teakpinne med rispande "plasthyllor"
- större packlucka bak (Jag kan tänka mig att offra det smarta paddelfästet för flottörräddning.)
- ev. större packlucka fram

:)
 
North Shore's kvalitet

Har engelska kajaker genomgående sämre kvalitet än tex. trapper, VKV och kanotbryggan eller gäller det bara vissa märken. Jag har varit och titta på en North Shore Calypso men har svårt att avgöra eventuella brister i kvaliten. Vad skall jag främst kontrollera på en kajak för att upptäcka brister på nya eller begagnade kajaker?
 
Tja

Frågan var väl mer om Arcticen skulle ha sämre kvalite än dom Engelska och det tycker inte jag att man kan säga.

Dom kajaker av dålig kvalite som kommer från England (eller vilket land som helst)skall ju den seriöse återförsäljaren se till att dom inte kommer ut på marknaden.

Det man kan kolla om man skall köpa en beg. kajak är att skarven mellan däck och skrov skall vara just. Gelcoaten skall inte vara onormalt blekt eller påverkad. Man kan känna på skrovet så att det inte är för mjukt heller tryck med handflatan på flatare partier av skrovet. Luckor och liknande skall vara tätt och justa.

Kolla att skrovet ser slätt ut utan små gropar (kan det vara luftblåsor under) små knottror beror på att man tagit skrovet för snabbt ur formen så att det har efterhärdat.

Roder, skädda och liknande utrustning skall vara i ordning det är ofta dyra grejor om man vill komplettera.

Test paddla utan roder eller skädda så att du märker om skrovet drar åt något vilket är väldigt trist och jobbigt.

Det mesta går ju att fixa till bara man kommer överens om priset.

Nu kommer jag inte på mer

Hasse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.