Pideraq vs. Arctic Star 570

Om jag paddlar med mest dagsturer så behöver jag inte så mycket utrustning med mig.
(Ev. enstaka övernattningar med 10-15kg packning.)

Min fråga är om det är smart att titta på en "mindre" kajak då jag kommer närmare maxvikten utan utrustning för att få stabilitet istället för att köpa en stor, långfärdskajak=laståsna, som kommer att gå tom, eller med väldigt lätt packning= vinglig?

Eftersom jag bor i Finland har jag tittat på två Finskbyggda modeller som heter Pideraq & Arctic Star 570, dessa kostar CA:15.000:-SEK

Pideraq: verkar vara för lite lättar personer +packning
Star 570: Passar tyngre personer +packning.

Min fundering är alltså om det är smart att titta närmare på Pideraq för att kompensera avsaknaden av packning med min tyngre kroppsvikt.

Jag är 183cm/90kg
 
Jag har själv en Pideraq och har paddlat den en hel del under de senaste 4 åren. Artic Star 570 har jag paddlat men betydligt mindre erfarenhet av. Min uppplevelse av dem är att de har ganska skilda egenskaper. Pideraqen rör sig ganska mycket i vågorna men känns trygg när man lärt känna den. Den är också relativt lättdriven ... förmodligen bla beroende på en lite mindre våt yta. I mot och medsjö har jag hittills inte upplevt någon kajak som har gått så väl. Star 570 upplever jag som något mer "pråmig" även om den förmodligen är en utomordentlig expeditionskajak med stor packvolym. Den är betydligt större/längre och jag tycker inte alls att den är lika lättdriven som Pideraqen. Min vikt varierar en del men jag brukar ligga mellan 80 - 85 kg och Pideraqen klarar gott och väl mig och en packning för en eller två veckor. Den är mycket stabil och förutsägbar med packning. Jag tror inte heller att du behöver stirra dig alltför blind på maxvikten (när det gäller denna kajak) utan något extra kilo är inget problem. Jag har nog legat något över vid något tillfälle vid början av någon långpaddling utan proviantering med mycket mat och vatten packat.
Jag kan tänka mig att Pideraq kan vara bättre om du paddlar mycket utan last. Å andra sidan är det enkelt att ha ett par plastdunkar att fylla med vatten som barlast.
En liten varning - Pideraq görs i två versioner, dels den som tillverkas av Welhon själva (staxt norr om Helsingfors) till bra kvalitet och dels en billigare version byggd i Estland till påtagligt lägre kvalitet och finish.

Lycka till!
Lennart
 
Tack för ditt svar.
Med ett aktivt båtliv har märkt att jag inte sover ute i tält så ofta, så en kajak för mig blir nog 90% dagsturer med endast fika + x-trakläder i packluckorna.
Bor i Åbo på Finlands västkust och här har vi en vacker skärgård att paddla runt i.
En kajak kan man ju också enkelt ta på takräcket och transportera med bil långt ut i skärgården för att hitta lite mera ostörda vatten...Det verkar bra.

Jag stirrar mig inte direkt blind på maxvikten, men funderade lite om jag hade "rätt tänk" när jag siktade på en mindre kajak som kanske ligger lite stadigare i vattnet när jag lastar ned den med min kroppsvikt.

Jag (90kg) motsvarar ju typ en 70ks' paddlare + 20 kg packning.


...Och jo, jag såg att de hade en Estniskbyggd variant, men jag vill ha Finskbyggd, bra för andrahandsvärdet och bättre finish (!) :)
 
Tillägg:
-Hur lång är du Lennart?
-Är det lätt att komma ur Pideraq'en vid kapsejsning? (Har en lite klaustrofobisk känsla efter att jag inte kom ur en forskajak under en forskajakutbildning jag gick)

Förtydling: Kajakerna är lite billigare här i Finland än i Sverige, så priset ~15000 SEK är för den Finskbyggda (1690:-Euro)
De tar 1100Euro för Pideraq'en från Estland och det motsvarar 9900SEK

Förmodligen kan jag få till ett bra pris på båtmässan i Februari, men jag måste förstås tänka ut vilken som passar...Utan provpaddling :(
 
Jag är en lite mindre parvel än du - 174 cm. Sittbrunnen i Pideraqen är någon centimeter kortare än vad många andra kajaker. Men det är inte mer än just någon eller några centimeter. Det är precis så att jag kan få upp knäna och komma ur. Men för att vara lite bekvämare så har jag tränat in en teknik där jag först häver mig upp halvvägs på akterdäck innan jag tråcklar ur fötter mm (beror nog mer på min egen ovighet). Vid en kapsejsning spelar detta ingen som helst roll. Det är inga problem alls att komma ut vid en kapsejsning eller misslyckad roll.
En svar som ligger lite utanför din fråga men som kan vara ett tillägg till din första fråga är att däcket framför sittbrunnen är lägre på Pideraq än på Star 570. Jag upplever det som positivt - du har en mycket bra kontakt med kajaken med ben och lår utan att det känns speciellt trångt. Star 570 har ett högre fördäck - i mitt tycke lite för högt.

Lennart
 
Någon annan som kan kommentera det här med att en tyngre paddlare (90kg) väljer en mindre kajak, avsedd för lättare paddlare om man ska paddla utan tung utrustning för det mesta?

Funderingen jag har är om det är ett bättre alternativ motför att paddla en olastad kajak avsedd för en 90kg's paddlare + tung utrustning?


(Handen på hjärtat så blir det nog inga tvåveckors äventyr utan möjlighet för proviantering, då känns det dumt att ha en stor,tom kajak full med ballast)




[Ändrat av Test005 2004-12-30 kl 19:01]
 
Jag paddlade tidigare Pideraq, men frun har nu tagit över den. Jag har ungefär samma vikt (hmmm, kanske inte nu efter jul...) och längd som du. Pideraqen klarar vikten utan problem även med packning. Den är som Lennart skriver mycket snabb och stabil. Den känns väldigt trygg i grov sjö.Man sitter mycket bra och sittbrunnen är lagom stor. Problemen med den är enligt mig att den är förvånansvärt trög att manövrera och väldigt lovgirig. Jag trodde att det berodde på min vikt, men frun som väger under 60 kg har samma problem. Vi ska montera roder på den. Då blir det en kanonkajak. Ett annat "onödigt" fel på den är att kanten bakom sittbrunnen är för hög = svårt med eskimåsväng.
570:n har jag bara paddlat tom vid lugnt väder. Ska man ut på långtur kanske den kan vara bra. Annars fick inte jag något ha-begär... På tok för pråmig...

Själv paddlar jag nu en estländsk Reval och är kanonnöjd. 8000 kr som jag gav är ett fynd. Mycket trevligare än både Pideraq och 570:n.
 
Tack för svaren.
Undrar varför inte tillverkarna anger en idealvikt och en maxvikt på kajakerna? Det skulle vara bra!

Min fråga och mitt ressonemang är att man kanske borde sikta på en mindre kajak om man mest gör små dagsturer eller max stannar ute 2-3 dagar och packar lätt vså att man kommer närmast idealvikten (då kajaken går tryggast och bäst) utan att tjafsa med ballast.

Att köpa en stor laståsna har två nackdelar har jag förstått:

1. Man "måste" lasta ned den med ballast för att få den att gå tryggt och inte vara vinglig/vindkänslig.

2. Tyngre, längre och klumpigare att hantera och lasta på bilen.

Att ha en massa "bra att ha" utrymme för den där drömexpeditionen i framtiden överväger inte ovanstående punkt 1 & 2 tror jag.
 
Test005; sa:
Min fråga och mitt ressonemang är att man kanske borde sikta på en mindre kajak om man mest gör små dagsturer eller max stannar ute 2-3 dagar och packar lätt vså att man kommer närmast idealvikten (då kajaken går tryggast och bäst) utan att tjafsa med ballast.

Jag har en förhållandevis liten kajak (Foster/Rowe - Silhuoette). Den är inte för liten för en vecka där både vin och färska grönsaker är med. Inte för liten för mig iallafall. Två veckor eller fler funkar säkert också om man kör mer åt torrmatshållet och har några bromsande tankar när man tokpackar.

I övrigt håller jag med dig.

Men visst finns det "stora" kajaker som går himla fint även när de är tomma. Det måste det göra annars hade mina kamrater inte sett så glada ut.

Ballastgrejen hör jag sällan någonting om, även om jag har använt den (10 liters säck med vatten) i tuffare förhållanden med tom kajak för kamrater som är nybörjare...

Patric
 
Ang "maxvikt"

Vad som ofta anges som en kajaks "maxvikt" är dess deplacement. Då får man räkna med sin egen vikt, kajakens vikt, samt packning. Om du själv väger 90 kg och har en 20 kg kajak med 120 kg:s deplacement återstår alltså 10 kg till packning! Sen ska man (som någon annan skrev) inte stirra sig blind på vikten, utan volymen är det som oftast är intressant.
 
Prova kajaker

Linus, om du bor i Åbo finns det ju möjlighet att testa en del kajaker. Saaristomeren Melojat i Uittamo har ju ett hyfsat urval kajaker att hyra (eller bara använda om man är medlem). Där torde finnas alla Avalons modeller, Artisan Millenium och en del andra. Dock varken Pideraq eller Arctic Star 570 om jag minns rätt.
 
finska kajaker

Eftersom du bor i Åbo så tycker jag att du skall ta och titta upp Myötätuuli, alltså Avalonkajakerna. Hannu Svegin bor på Jupitervägen i Pargas. Du hittar honom och hela hans modellurval på http://www.avalonkayaks.com
Hannu är en verkligt intressant konstruktör, och hans kajaker är mycket bra.
Jag är själv 178 centimeter lång och nu vintertid en bit över 100 kilo, så jag behöver en ganska stor kajak. Han har dock flera olika modeller. Jag har själv en Avalon Elaine, ja, ett par andra singelkajaker också, och är jättenöjd med min Elaine. Sommaren 2003 paddlade jag Finlands kust med den, och den uppfyllde alla mina önskemål. Men om du vill ha en slankare kajak än den så finns de hos Hannu.
En annan tillverkare på västkusten är Kajaksport i Euraåminne. De gör också toppenfina kajaker, bland annat tillverkar de Hannu Svegins Viviane på licens.
Hannu hyr också ut kajaker om du kan ge dej till tåls till våren, ifall du inte väljer att fara ut och testa nu i vintervatten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.