Arctic exp.

Går i kajakbytartankar.
Paddlar nu en Point 65.
Börjar "snegla runt" mot olika alternativ, varav Kanotbryggans Arctic exp är ett.
Någon som har efarenheter och synpunkter på Arctic exp?
 
Mycket bra och välgjord på det stora hela

På det stora hela så är det en mycket fin kajak. Bra finish, kursstabil men ändå relativt lättsvängd, "mysig" att kanta, rätt skön sits, ganska lättdriven.
Jag har egentligen bara två invändningar:

- små packluckor
- "skadlig" fotstödsinfästning.

Med tanke på att den byggs av i princip en person så går det kanske att göra vissa smärre ändringar, åtminstone vad gäller fotstöden.
 
Förklaring

Med "skadlig" fotstödsinfästning så syftar jag på de "plasthyllor" - kan inte komma på något bättre ord - som man kan riva sig på om man slarvar och har litet bråttom när man kliver i kajaken. Jag föredrar vanliga keepers med deras betydligt snällare infästning.
 
styranordning svag

Hej!
kajakklubben jag är med i har en sådan som används som klubbkajak och för uthyrning, dvs den används ganska hårt och ställs in och om ofta. Det som hänt med denna är att det metallblecka som manstyr med (det som sitter fast på träfotstödet) gått sönder och fått bytas. Det var hålet i metallblecket som helt plötsligt inte var ett hål längre utan "en infasning" eller en vik. Hålet hade alltså dragits ut och styrförmåga ungefär noll tills nytt bleck på plats. Jag tror vi fick ett nytt gratis som reklamation. Annars en trevlig kajak men jag föredrar stora ovala packlucko, framför små runda.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.