Streamliner och andra motionskajaker

Hej har paddlat havskajak länge och väl och nu fallit för idén om att komplettera med en kajak för motion och en del lopp (typ marathon och multisport) och har fastnat lite för Lettmann Streamliner. Jag inser att denna är delvis en kompromiss men jag gillar tanken på att kunna ta med sig lite matsäck, att kunna rolla kajaken och att den trots allt är hyfsat stabil.

Nu finns ju denna i två versioner Large och Small. Någon som har erfarenheter från dessa två? Hindrar vingarna i small benarbetet om man, som jag, är 1.83? Är skillnaden i isätt så stor att det spelar roll överhuvudtaget vilken modell man väljer.

Kanske finns det andra förslag på kajaker av samma typ?

Tacksam för all hjälp/synpunkter i kajakdjungeln :) :)

/Janne
 
Hej har paddlat havskajak länge och väl och nu fallit för idén om att komplettera med en kajak för motion och en del lopp (typ marathon och multisport) och har fastnat lite för Lettmann Streamliner. Jag inser att denna är delvis en kompromiss men jag gillar tanken på att kunna ta med sig lite matsäck, att kunna rolla kajaken och att den trots allt är hyfsat stabil.

Nu finns ju denna i två versioner Large och Small. Någon som har erfarenheter från dessa två? Hindrar vingarna i small benarbetet om man, som jag, är 1.83? Är skillnaden i isätt så stor att det spelar roll överhuvudtaget vilken modell man väljer.

Kanske finns det andra förslag på kajaker av samma typ?

Tacksam för all hjälp/synpunkter i kajakdjungeln :) :)

/Janne

Jag är 185 å väger 84kg,jag tycker att Small är lite för tajt för mig för att kunna ha ett aktivt å fritt benarbete! Den "vanliga" Streamlinern passar mig bättre! Synd bara för det tajtare paddel isättet på Small hade varit ett plus ;)

/Janne
 
Det finns numer många motionskanoter även för oss som inte klarar en ICF-racer. Kika på:

Nelo Viper 51, 55, 60
http://www.bootshaus.se/

Zedtech TT, TT55
http://paddelkraft.se/kajaker/zedtech-kajaker

Citius 51, 55, 60
http://www.kanuk.nu/

Coastrunner, Coastline
http://www.coastkajak.dk/

Rollandet bör du nog försöka glömma för även om en Streamliner kan rollas så sitter du inte i den positionen när du paddlar. Du kanske får välja lite andra paddelvatten men får en ny dimension som i alla fall jag uppskattar!
 
Hej och tack för alla svar.

När det gäller rollandet så inser jag precis som du säger Erik att detta är en ny dimension (vilket ju är precis vad jag är ute efter) och det är ju inte precis så att jag behöver rolla (ofrivilligt) mer än någon enstaka gång per säsong. Men det känns ändå som en säkerhet att kunna - inte minst eftersom jag paddlar själv oftast. Och att kunna växla mellan "aktiv" position när det är lugnare och kunna "stoppa in knäna" när det behövs.

Fast jag kanske ändå helt ska glömma det :) Tål absolut att tänkas på!

Hur är det med tåligheten då? Om man ändå tänkt motionera och göra strandhugg ibland när man är ute på en längre tur?

Och är det någon väsentlig skillnad i övrigt på de kajaker du listar. De känns ju väldigt lika...

@Christer S - Rapidon ser jätteintressant ut - inte minst med tanke på att den (enligt presentationen) är lämpad för mer olugna vatten - men hur stabil är den "på riktigt" :) Jag tror iofs att jag klarar av en hyfsat rank kajak - gillar ändå tanken på att på att kunna slappna av mer än att vara beredd på nästa stöttning :)

Tusen frågor...
/Janne
 
Det finns norska tester på Nelo och Citius. Inga stora skillnader men lite småtänk. Nelo har fått ny sitsplatta sen dess så nu finns det 4 höjdlägen varav ett är lägre än då.

http://www.padlesiden.no/Global/Tester/tester 2008 pdf/Nelo Viper 3-08.pdf

http://www.padlesiden.no/Tester/Fitness-pa-sjoen/

De här kanoterna är tunna men möjliga att reparera om man skulle ha otur. Värstingmaterialen kanske man ska glömma som nybörjare men en uppgradering kanske inte är helt fel. Valde själv WWR på min Viper K2 i vintras och det känns bra med 18 kilo K2 ;-)
 
Har själv ägt å paddlat Viper 51 å 55 + Vajda Civet Cat + Streamliner! Tycker den tåligaste å den som bäst även klarar dagsturer på havet är Streamlinern! Inget fel alls på dom andra men dom är klart ömtåligare(skörare) å klarar inget busväder på det stora blå ;)

/Janne
 
@Christer S - Rapidon ser jätteintressant ut - inte minst med tanke på att den (enligt presentationen)är lämpad för mer olugna vatten - men hur stabil är den "på riktigt" :) Jag tror iofs att jag klarar av en hyfsat rank kajak - gillar ändå tanken på att på att kunna slappna av mer än att vara beredd på nästa stöttning :)

/Janne
Har ingen egen erfarenhet än det jag läst om den. Provpaddlade en Fusion en kort sväng och den var inte speciellt rank och Rapidon är ju baserad på samma skrov men lite kortare så den borde ju vara marginellt rankare. Nu finns den i surfskiversion också, det ger ju ett bra alternativ till självräddning. Finns i Stockholm för provpaddling. De som säljer den vet nog hur den är i stabilitet jämfört med motionskajakerna.

/Christer
 
@Stuvarn - jag vet att jag ändå har fastnat i rollmöjligheterna - går Large-varianten av Streamliner också att rolla bra?

@Christer - ja, jag tittade på den också (Rapidon är slut för säsongen :-( ) den verkar jättespännande den med, men är intresserad av en kajak så jag kan hålla mig torr även vår och höst när det är kallt. Får bli min tredje kajakvariant om ytterligare något år :)
 
@Stuvarn - jag vet att jag ändå har fastnat i rollmöjligheterna - går Large-varianten av Streamliner också att rolla bra?

Har själv aldrig rollat den men vet att det inte är några problem! Sen beror det såklart på hur duktig man är! Ta tex Martin Nordstrand som rollar allt som flyter som: K2 med 3 sittbrunnar,canadensare(med kapell) surfski....... :)

/Janne
 
Provade Streamliner S idag och den var alldeles för liten för mig som är 195/85. Dessutom gillade varken jag eller syster rörelsemönstret i småvågor som kändes väldigt ryckigt. Vi åkte vidare och testade Citius 51 och 55 och efter mycket beslutsvånda köpte syster en 55:a. Bägge var mycket trevliga och kändes välbyggda. Beslutet togs pga bättre marginaler att paddla även i kallare vatten (längre säsong) och när det blåser mycket.
 
Provade Streamliner S idag och den var alldeles för liten för mig som är 195/85. Dessutom gillade varken jag eller syster rörelsemönstret i småvågor som kändes väldigt ryckigt. Vi åkte vidare och testade Citius 51 och 55 och efter mycket beslutsvånda köpte syster en 55:a. Bägge var mycket trevliga och kändes välbyggda. Beslutet togs pga bättre marginaler att paddla även i kallare vatten (längre säsong) och när det blåser mycket.

Beslutsvåndan var alltså inte gentemot Streamlinern utan mellan Citius 51 och 55...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.