Svår kajak eller dålig paddlare?

Min VKV Måsen Elit är ny för i år och efter att ha kapsejsat flitigt så börjar jag undra om jag valt fel... Tidigare hade jag en stabil plastkajak som började bli tråkig.

Lite sjö snett bakifrån så är det förkylt. Lätt att hoppa i igen med hjälp av det förnämnliga VKV räddningssystemet. Men det vore ju kul att kunna ta lite torra långturer också.

Ni som kan, är felet att jag är lång med hög tyngdpunkt eller måste man helt enkelt vara duktig paddlare och behärska roll, stöd och sånt med Eliten?

Jag gilla att sitta med knänen "uppe i nyckelhålet" och då ramlar man ju alltid ur vid 90 graders lutning. Jag har i och för sig vurpat lika bra med knäna inkilade under också.
svara på detta inlägg svara med citat
 
Lugn

Jag har en Elite sedan 10 år tillbaka och har hittills aldrig gått runt ofrivilligt. Mina tips till dig är:

1. Ta det lugnt. Kajaken är lite topprank, speciellt om den är olastad. Kompensera inte så mycket med kroppen utan slappna av och följ med kajakens rörelser med underkroppen.

2. Håll kajaken i rörelse. Precis som när du cyklar är det mest instabilt när du står still. Får du problem med sjön (typ snett akterifrån) paddla på tills du är trygg eller byt riktning (kryssa).

3. Last ger stabilitet (som du nog redan märkt).

Jag paddlar också utan kontakt med knäna mot skrovet när det är lugnt och låter kroppen följa med kajakens rörelser. Min sittbrunn är något modifierad med rejälare knästöd (skumplast) för att kunna kontra, kompensera och göra eskil i mån av behov. Under frisk vind behöver jag inte använda knästödet alls.

Det tar en säsong att lära känna en kajakmodell läste jag någonstans. Det gäller Måsen Elite också. I med 10 kg barlast tills du känner dig säkrare och paddla på så kommer säkerheten med tiden. Fullastad är modellen lika stabil som Off-Shoren.

Lycka till

Tommy
 
Hej Stefan!

Det är bara att paddla på med knäna i nyckelhålet! Nästan alla motions och tävlingskajaker har stor sittbrunn och dessa kan du inte heller rolla såvida du inte spänner fast dig i sittbrunnen med en rem.

Förvisso är det bra om man kan spjärna emot med benen om skall luta kanoten, men den ganska spridda uppfattningen att man alltid skall sitta i kanoten liksom en fot sitter i en slalompjäxa gäller i första hand om man vågsurfar, forspaddlar eller kör kanotpolo. Paddlar man på sjöar och hav paddlar man effektivare och är snällare mot kroppen om man har benen ihop och kan röra dem. För att få balans skall benen vara något böjda. När du pressar ena benet mot fotstödet skall du nästan kunna räta ut benet. Bäst balans får du när du växelvis kan pressa på fotstödet. Att sitta med benen under däcket ger en lägre tyngdpunkt, men din möjlighet att balansera kanoten försämras.

Ett vanligt fel bland nybörjare är de tror att man håller balansen i en kajak genom att hålla paddeln i luften liksom en cirkusartist håller balansen vid lingång med sin balansstav. Paddeln ger hundra gånger mer stöd då ett blad ligger i vattnet. Tappar man balansen när man paddlar så skall man fort som attan trycka ner paddeln i vattnet med bladet horisontellt mot vattenytan så att bladet planar på vattenytan. Man får då något att luta sig mot medans man återtar kontrollen över kajaken.

Om du åker på en flera dagars tur med packning kommer kajaken kännas jättestadig. Vindfånget minskar och hela tyngdpunkten ligger längre ner.

Ge dig tid att bli kompis med kanoten och undvik svåra situationer när du inte har råd att kapsejsa. Är det varmt i vattnet och nära till land mår både psyke och balans bra av att träna svåra situationer.

Din Elit är en riktig surfmaskin så var inte rädd att använda den!
///Erik
 
Jag köpte min Seagull Elite för ett år sedan. Jag hade dessförinnan plöjt igenom det mesta om kajaker, litteratur, tester m.m. Jag hade även provat ett antal kajaker, men insåg att om jag själv skulle hyra och testa ett alla tänkbara kanoter så skulle jag få hålla på flera år. En testpaddling skall ju helst göras i litet tuffare förhållanden och det är inte alltid detta sammanfaller med möjlighet att vara ledig. – Istället frågade jag ett antal ägare till olika kajaktyper om deras erfarenheter. Valet föll på Eliten av flera skäl: svensk tillverkning (fem generationers erfarenhet), lätt att få service och reservdelar, rymlig och lastdryg, stora och täta packluckor, låg profil (ej så vindkänslig), bra kursstabilitet, utmärkt räddningssystem, roder (bra speciellt i medsjö), snabb …

Visst finns det nackdelar och till dem hör just att den upplevs som rank när den är olastad – relativt låg initalstabilitet, men slutstabil. När jag var nere i Västervik och hämtade min Elite på varvet, så frågade Ingvar Ankervik om jag inte ville testa hans egen Elite innan jag slog till och visst kändes den instabil, men det ändrade ändå inte min övertygelse. Och Ingvar kommenterade när jag kom tillbaks ”Du är i alla fall torr!” När jag ändå var i Västervik så passade jag på att göra en tur i skärgården och packade ner all utrustning för långfärd och då blev det en helt annan kajak – stabil och trygg. – Första tiden när jag var ute och motionspaddlade lade jag i en 10 l vattensäck (Ortlieb) under låren i sittbrunnen för att få kajaken mer stadig. Efter en tid blir man mer avslappnad, får bättre balans och litar mer på kajaken. I dag ångrar jag absolut inte mitt val. Om jag skulle köpa en ny kajak igen så skulle det bli en ny Elite – möjligen i kolfiber. Jag säger som de övriga, ge dig till tåls. Ju mer du paddlar desto mer kommer du att uppskatta din kanot och du kommer att kunna paddla ifrån dina kompisar.
 
"Ni som kan, är felet att jag är lång med hög tyngdpunkt eller måste man helt enkelt vara duktig paddlare och behärska roll, stöd och sånt med Eliten?"

Jag har en Ocean och hade lite av samma problem i början. Jag är 198cm/103kg.

Det råd som jag kan ge är, att prova paddla helt utan sits. Sitt direkt på bottnet med bara en tunn 1cm madrassbit under stjärten. Om du har då bättre kontroll över kajaken, då är tyngdpunkten med orginalsitsen för högt.

Det var höga tyngdpunkten som orsakade mina problem med Oceanen. Jag installerade en Kajak Sport sits i min Ocean, med den fick jag tyngdpunkten lägre och bättre koll över kajaken. Nu går den att paddla utan last i relativt hög sjö från alla håll.

Dock har den låg initialstabilitet om man jämnför den med andra lika stora kajaker liksom Svima Enterprise eller Walley Aquila m.m.

När Oceanen är lastad med långfärds utrustning 40-60kg, då är den mycket stadig och går som en tåg på skenor i hög sjö.

Kolla sitsmodifieringen http://www.icon.fi/~mobi/ocean

MVH
Klas
 
Tack för alla tips

Igår lastade jag i 20 kg dödvikt och paddlade 30 km. Det gick fint och jag kom hem torr.

Detta med att modifiera sitsen är något jag själv tänkt på. Man sitter ju verkligen långt över bottenskenan med VKV's sitsar. Vinterprojekt kanske?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fraewu Svår kajakabstinens - kajakuthyrare Gotland Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.