Antal paddlare i Sverige?

Har för mig att jag läste någonstans att det säljs c:a 8 000 kajaker i Sverige varje år (någon som kan bekräfta och/eller har referens?)

Men hur många finns det som paddlar i Sverige? Någon som gjort en kvalificerad uppskattning?
 
Hah,
intressant problem, om det är nu ett problem...

Av dessa 8000 kajakköp, hur många kan antas vara första-kajak-köp, en-till-köp, respektive byte-köp (dvs man byter upp sig)? Kan vi anta att hälften är nyköp, o den andra hälften är en-till eller byte?
Hur länge har man en kajak? Allt mellan 1-30 år, antar jag, kanske ett snitt på 7-10år? Är det rimligt?
Hur många kajaker "skrotas" varje år, tro? Det är nog mindre än 8000, så vi har nog ett växande antal.
Bygger man en modell på detta och antar att det finns många kajakister som äger mer än en kajak, kanske 20-30%, så blir det ungefär 40-50000 i Sverige. Men antalet kajakister är som sagt lägre (70% av 40-50000 är 28-35000).

Hur många av dessa 8000 är havskajaker respektive tävlingsskajaker och surfskis? Vet du, Leif?

"Den som har flest kajaker när han/hon dör, vinner..."
 
Svårt att uppskatta! Aldrig hört den där siffran förut så det kan jag varken bekräfta eller förneka.

Baserat på hur det är hemma på klubben är det mycket få kajaker som skrotas dock. Vanligare att de samlar damm högst upp under taket år efter år. Men räknas då dessa icke aktiva kajakägare som kanotister eller inte?

För några år sedan hörde jag att det var 300 deltagare i Svenska Ungdomscupen i racing, lägger man till racing-SM på det (minus att antal som förmodligen tävlar i SUC:en också) blir det kanske 400 uppskattningsvis. Sen är det givetvis ett gäng kvar hemma på klubbarna som inte har ambitionen eller lusten att tävla. En grov gissning är att det finns mellan 800 - 1000 racingkanotister i Sverige, totalt.

När det gäller kajaker så äger jag tre:
-Vajda Supersonic
-Reval Extreme Type-R
-Slalomkajak av okänt fabrikat

Om jag får slå ihop dem med resten av familjen ökar antalet något:
-3 st VKV 100
-1 st VKV 101
-1 st Trapper Canadensare
-1 st Motionskajak av okänt fabrikat
-1 st Tahe Marin K2, vet ej vilken modell
-1 st Aylings Kobra, racingkajak

11 kajaker på 4 personer ger väl ett OK snitt? ;)
 
Hah,
intressant problem, om det är nu ett problem...

Av dessa 8000 kajakköp, hur många kan antas vara första-kajak-köp, en-till-köp, respektive byte-köp (dvs man byter upp sig)? Kan vi anta att hälften är nyköp, o den andra hälften är en-till eller byte?
Hur länge har man en kajak? Allt mellan 1-30 år, antar jag, kanske ett snitt på 7-10år? Är det rimligt?
Hur många kajaker "skrotas" varje år, tro? Det är nog mindre än 8000, så vi har nog ett växande antal.
Bygger man en modell på detta och antar att det finns många kajakister som äger mer än en kajak, kanske 20-30%, så blir det ungefär 40-50000 i Sverige. Men antalet kajakister är som sagt lägre (70% av 40-50000 är 28-35000).

Hur många av dessa 8000 är havskajaker respektive tävlingsskajaker och surfskis? Vet du, Leif?

"Den som har flest kajaker när han/hon dör, vinner..."

Nej, jag har inte en susning om någon av siffrorna, det var därför jag frågade =)

Men siffran 8 000 har jag för mig att jag läste i Outside/Utemagazinet/Paddling för något år sedan.

Jag gillar din modell. Ett annat sätt att bygga modellen på:

Anta att försäljningen legat runt 5 000 i snitt under de senaste 20 åren, och för enkelhets skull antar vi att det har varit 5 000 varje år. Det ger 100 000 kajaker. Av dessa antar vi att 10% har skrotats av en eller annan anledning (det är ovanligt att kajaker skrotas antar jag?). Vi antar att 100% av de kajaker som är upp till 1 år gamla används, medan 0% av de kajaker som är 20 år gamla används (de ligger och samlar damm). Det betyder i så fall att 50% av alla kajaker används (resten ligger och samlar damm), dvs 45 000 st. Anta vidare att av de som nyttjar sina kajaker äger varje person i genomsnitt 1,5 kajaker, vilket då ger 30 000 paddlare.

Eftersom kajakförsäljningen sannolikt ökat över tiden borde det i teorin ovan vara närmare 40 000 som paddlar, men jag orkar inte slita upp excel nu mitt i natten.

Men som sagt, jag har inte en susning, utan frågade enbart för att jag är nyfiken.
 
Ball parking

"Ball parking" kallas detta.
Det är något jag gör ofta i diverse projekt när jag sysslar med systemdynamik, fast då ofta med matematiska modelleringsverktyg, fast Excel duger gott i detta fall.
Det finns ju ett antal näringsidkare i kajakbranschen som hänger i detta forum. Har de kläm på detta när de gör affärsplaner?
Nej, det är nog sällan kajaker "skrotas". De "multnar" nog mest bort. Men en genomsnittlig livslängd på en kajak är nog 10 år rimligen.
Vad kan man anta när det gäller nyrekrytering av kajakpaddlare? Jag antog 4000 men det är nog högt räknat. Om man antar "steady state" så skulle det innebära att det också är lika många som lägger paddeln på hyllan varje år. Växer antalet kajakpaddlare så är det färre.
Men vi hamnar ju i samma härad, dvs 30-40 000, vilket låter som en rimlig siffra i mina öron.

Man också jämför med statistiska uppgifter för andra sporter, t ex Långfärdskridskoåkning, där det enligt SCB 2006 4,2% av alla mellan 18-64 gjort detta en eller flera gånger motsvarande 300 000, men endast 0,2% som gjort detta 20ggr eller fler, dvs motsvarande till mindre än 15 000 personer.
 
Bass-modell

Man kan nog anta att en Bass-modell är nog applicerbar här, precis som vad gäller en massa andra produkter och innovationer. Bass-modeller är för övrigt också vad som används när man tittar på infektionssjukdomar, som t ex Svin-influensan. De följer samma mönster, fast vad gäller sjukdomar vill man förhindra/fördröja spridningen men i marknadsföring så vill man förbättre spridningen.
En Bass-modells principer bygger på följande:
Andelen av den potentiella marknaden som skaffat produkten vid tiden t, är relaterad till hur många som tidigare skaffat produkten. Det är ju det som marknadsföring handlar om, dvs förbättra "word-of-mouth"-effekten/spridningsförmågan. Och vi i detta forum är en del av det.

Bass, Frank M. 1969. A new product growth for model consumer durables. Management Science 15 215-227.
 
Kul att du frågar just nu...

Jag sitter nämligen och jobbar med att göra en uppskattning av bland annat detta precis nu. Nästa nummer av Paddling (http://www.paddling.nu) är tänkt att bli lite av ett kalenderbitarnummer där vi ska söka svar på en mängd frågor av den här typen.

Jag vet inte hur många gånger journalister eller företagare ringt mig för att få fram statistik om branschen och antal utövare av olika discipliner inom paddling. Och det tragiska svaret är att ingen vet!? Det finns ingen branschförening som har koll så företagen själva har inget annat än grova gissningar att gå på och inte ens kanotförbundet har någon koll på sina egna medlemmar. De vet exempelvis inte hur många som håller på med racing eller forspaddling i Sverige och knappt hur många medlemmar de totalt har. Jag tycker att det är helt absurt att ingen brytt sig om att ta reda på detta eftersom det är en vital del i att kunna utveckla sporten att först veta hur verkligheten ser ut i dagsläget

Vad gäller siffran 8000 kajaker är jag osäker på om vi har publicerat det, men om vi har gjort det så kan jag garantera att det är en ren gissning från någon i branschen (om än kvalificerad?).

Hur som helst tar jag tacksamt emot tips angående detta ämne. Jag hade inte tänkt ge mig på att göra uppskattningen genom att räkna på en matematisk modell såsom ni föreslår (eftersom jag inte har kompetensen). Utan i första hand tänkte jag undersöka den statistik som redan finns och sammanställa den och sedan i andra hand försöka få mer information direkt från kanotklubbar, friluftsfrämjandet och branschen. Dvs ta reda på det som går att finna svart på vitt i form av fakta. Men om någon insatt skulle vilja hjälpa till med någon mer avancerad beräkning så vore ju det kul. Tips och förslag mottages tacksamt på: lars@paddling.nu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Waveface Statistik över antal havspaddlare i Sverige? Paddling allmänt 0
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1
Wibrån En långfärdspaddling tvärs över Sverige Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
LY90 Åar - Södra Sverige Paddling allmänt 17
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
TLufs Ny bok om kanothistoria i Sverige Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.