Antal paddlare i Sverige?

Vet inte hur många de frågar. Vid en vanlig "Gallupundersökning" nöjer de sig ibland med 1.000 personer och drar slutsatser från det för hela befolkningen. Siffran 0,7% skulle innebära 3,5 män respektive 3,5 kvinnor om de nöjt sig med 1.000 personer...

Hoppas alltså att underlaget är större och att urvalet är slumpvis och att bortfallet inte är stort osv. Men RF borde vara tillräckligt rutinerad beställare för att fixa det ;-)

1000 slumpvis utvalda personer ger ett väldigt bra, eller "säkert" resultat. Det går ju att räkna ut hur stort osäkerhetsintervallet är, och det skulle säkert imponera på vem som helst.
Det svåra är inte nog inte antalet, utan detta med att urvalet ska vara slumpvis. Det upphör ju att vara det i samma stund som nån vägrar svara (det kan ju t ex vara så att det är typiskt för kanotister att ogilla att delta i gallupundersökningar). Man får genom att undersökningen är frivillig en snedvridning, och för att kompensera den är det inte så viktigt att fråga 2000 istället för 1000 pers. Mycket talar för att man får samma resultat, och att detta har brister bl a p g a folk inte vill svara.

(Jag svarar te x nästan aldrig på undersökningar, och en stor del i detta har förstås alla företag som livnär sig på att sälja marknadsundersökningar som bygger på telefonenkäter. Eftersom man inte kan NIX-registrera ett företag så får man tacka nej till ett antal samtal i veckan. Svarar man ibland ja till att delta ökar snabbt uppringningsfrekvense till nåt fullkomligt olidligt. Telemarketinggruppen i Gävle har länge utmärkt sig som den främsta plågoanden...)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
(Jag svarar te x nästan aldrig på undersökningar, och en stor del i detta har förstås alla företag som livnär sig på att sälja marknadsundersökningar som bygger på telefonenkäter. Eftersom man inte kan NIX-registrera ett företag så får man tacka nej till ett antal samtal i veckan. Svarar man ibland ja till att delta ökar snabbt uppringningsfrekvense till nåt fullkomligt olidligt. Telemarketinggruppen i Gävle har länge utmärkt sig som den främsta plågoanden...)

Inte jag heller. En del är dock riktigt påstridiga. I de fallen brukar jag fråga vad jag får för besväret. "Ingenting" är alltid svaret. "Jobbar du också gratis?" blir min motfråga. "Nej..." svarar dom då. Sen slår jag spiken i kistan med "Menar du att din tid är mer värd än min?". Slut på samtalet =)

Risksporter och utövare

Har hört genom vän i skridskoseglarklubben i Stockholm att långfärdsskridskoåkning är en risksport och att som sådan är akademiker i majoritet av utövarna.
Skulle tro utan att veta att detsamma gäller Paddling i dess olika former jämte dykning och klättring.
Är det så att akademiker är i majoritet eller är överrepresenterade hur gör man då med urvalet av dem man frågar?
/tobbe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips