Kajak för långa paddlare!?

Är det någon som sitter inne med lite tips om bra kajaker för paddlare som är långa eller har långa ben?

Tacksam för svar!
 
Det finns säkert många men de här har jag provat. Är 195 cm lång så fungerar det för mig så fungerar det för de flesta...

Commander type-S
Lettmannn Eski 530
Prijon Kodiak

Kolla hur sittbrunnarna fungerar för dig. Så kallade nyckelhålsbrunnar kan vara lite besvärliga för oss långa som inte får undan benen tillräckligt.

De nu så vanliga små stuvluckorna ovanför knäna är också en besvärlig sak om man är lång. Försök att köpa utan och skaffa ett kapell med ficka eller flytväst med ficka om du nödvändigt måste komma åt någonting under färd. Drickapåse på ryggen är också en bra sak för långfärdspaddlare att "stjäla" av bråttompaddlare!

Fotstöden på de tre ovan fungerar (uppifrån och nedåt) suveränt, bra, dåligt...
kolla hur det blir för dig!

Köer du en Lettmann så lägg till och få en LCS som är ca 5 kg lättare utan att vara speciellt ömtålig. Väl värt pengarna när den ska upp på taket. Köper du en annan så ta med badrumsvågen i bilen och kolla om vikten stämmer med "broschyrvikt"...

Prisskillnaden mellan olika kanoter blir inte stor utslagen på det antal år de håller. Min egen är 17 år gammal och fungerar fortfarande även om det syns på botten att den är "använd".
 
Hej!
Jag är 2 meter prick och har lååånga ben. Jag har prövat ett antal kajaker men fastnade för Reval Viking. Jag prövade även Prijjon Kodiak (gigantisk) samt en Vivanne Expedition och slutligen en Hassle Excursion. Jag valde Vikingen trots att jag fick be fabriken att flytta fram det främre skottet 10 cm för att få plats med fötterna. Hade jag inte valt roder (smarttrack) hade jag inte behövt flytta fram skottet.

Kodiaken valde jag bort för att den var för stor och klumpig. Jag har kajaken mest för motion och då tyckte jag Vikingen var bäst. Viviannen valde jag bort (trots att den var riktigt skön att paddla) för att jag inte fick något bra stöd för knäna. Hasslen valde jag bort (trots att jag satt bäst i den och att den hade skönast roderpedaler) för att den kändes lite för klumpig.

Med facit i hand är jag inte säker på att jag har valt rätt då min kajak dels drar snett (se min tråd på detta forum) samt att jag inte kan lyfta på benen tillräckligt vid snabbare paddling. Har för mig att det gick bättre i Viviannen och definitivt i Hasslen.

Lycka till!
 
Valley aquanaut PE

Hej
Jag är själv 194 cm lång och provpaddlade den massa kajaker innan jag bestämde mig.
Jag sitter väldigt bra i denna kajak plus att den är rolig att paddla så den tycker jag gott du kan testa.
//Henrik
 
Cobolts kajaker har flexibelt rodersystem

Cobolt Sibir eller Origo borde tilltala paddlare med långa ben. Rodersystemet sitter i mitten och är justerbart med vev ca en meter. Själv är jag 174 cm och har utnyttjat ca 10 cm i min Origo så det finns god marginal för betydligt längre ben. Pedalsystemet är flexibelt och bekvämt. Man kan sitta med raka ben med full roderkontroll likaväl som med böjda ben för full kontakt i rollar och andra övningar. Sittbrunnen är stor och lätt att komma i och ur. I övrigt är det en lättdriven och stabil kvalitetskajak för både tur- och motionspaddling.
 
Om plastkajak är ok

Är själv 190 centimeter. Har provat ett antal Kajaker och min upplevelse är att det är en stor skillnad mellan att "få plats" och att sitta bekvämt.

Om plastkajak är ok så är den absolut bekvämaste Kajak jag provat en P&H Scorpio (mycket gott om plats för fötterna, mer höjd än vanligt mellan sits och knästöd (vingar finns som standard).

NDK gör dessutom Kajaker i olika versioner, där high volume och "extra large" ger det lilla extra utrymme som gör att man får bättre plats, men beroende på hur stor man är i fötter och ben kan det fortfarande vara otillräckligt.

--- Mats ---
 
Marlin HTP

Hi Johan, as others mentioned a Prijon Kodiak will likely fit you but for a more sporty model the new Marlin from Prijon may do the trick.

James
 
Hi Johan, as others mentioned a Prijon Kodiak will likely fit you but for a more sporty model the new Marlin from Prijon may do the trick.

James

Och en sak att tänka på är att kodiaken är mer ranglig (kräver lite mer vana för att inte slå runt med i sjö) för just längre personer än en del av de alternativ som finns.

--- Mats ---
 
Håller med - behöver man stadigare så säljer Pontona fina betongbryggor ;-)

Är du liten eller duktig så är det säkert ett rimligt omdöme (tyder dock på låg topphastighet i en Kodiak). Men är du lång och inte så erfaren så är Kodiaken en av de mindre stabila kajakerna, sin storlek till trots.

Inte lätt att inse om man kan sin sak, heller inte om man är liten. Men från kurser för nybörjare är det en erfarenhet.

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Utvandraren Kajak för långa Paddling allmänt 20
Anders Sahlstrand Kajak för långa personer Paddling allmänt 16
freewheeler62 Lämplig kajak för långa personer? Paddling allmänt 3
kennedy Kajak för långa? Paddling allmänt 13
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.