Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare...

Hej!

Efter en veckas lång paddling i skärgården är jag sålde.
Jag har tidigare paddlat en hel del kanot så jag upplevde mig rätt stabil i kajaken.
Det var en VKV seagull off schor och det var på vippen att jag fick plats. Har även provsuttit Prijon koodiak och den fungerade fint.

Någon mer med erfarenhet som kan ge tips.

Behov: havskajak för 2meters 95kilos paddlare som rymmer packning för en veckas paddling och dagsturer.
Den får gärna gå att lära sig rolla i och finnas på begagnatmarknaden.

Tack på förhand / Per
 
Prijon

Om du vill ha en allroundkajak så är ju Prijon Touryak 500 känd för att ta stora paddlar. Den bör också fungera om du får för dig att göra det allra roligaste, nämligen att paddla strömmande vatten/älv/å/fors.
Själv kör jag Prijon Yukon Expedition (finns endast beg) numera som är rejält rymlig i sittbrunnen. Den är en crossoverkajak som passar även till fors och med goda lastrymmen. Vill du bara paddla slätt vatten är den inte ett bra val då den inte är så snabb.
 
Om du vill ha en allroundkajak så är ju Prijon Touryak 500 känd för att ta stora paddlar. Den bör också fungera om du får för dig att göra det allra roligaste, nämligen att paddla strömmande vatten/älv/å/fors.
Själv kör jag Prijon Yukon Expedition (finns endast beg) numera som är rejält rymlig i sittbrunnen. Den är en crossoverkajak som passar även till fors och med goda lastrymmen. Vill du bara paddla slätt vatten är den inte ett bra val då den inte är så snabb.

Såg på Blocket att det fanns en annons om en Prijon Yukon till salu för 14 000 kr. Kanske kan vara något att kolla upp?
 
Själv har jag en trapper barracuda som jag trivs mycket bra med! Finns gott om utrymme för nog som är 90+kg och 1.92.
 
Har en kompis med långa ben och varje år han skall hyra kajak så får han bekymmer. Senast förra veckan provade han en dryg handfull modeller hos en ganska stor uthyrare utan att hitta en som funkade bra. Det slutade med att han fick paddla utan vare sig roder eller skedda och med fötterna mot skottväggen (utan att trycka för hårt så att denna lossnar).
I en del kommer han ner, men kan inte justera roderpedalerna så att de kommer långt ner nog, i vissa andra så kommer han inte ner alls pga främre skottväggen tar emot eller att de är för låga i förskeppet. VKV Seagull var tex för kort i sittbrunnen, däremot funkade en Seabird Expedition efter att vi justerat sitsen till bakersta läget.
De som funkat bra de sista åren är följande:

Prijon Kodiak (med sitsen i bakersta läget)
Prijon Touryak
Lettman Sea Tour
Hasle Excursion
SeaBird Expedition (med sitsen i bakesta läget)
Caribou CXXHL
 
Det blir bokmärke på den här tråden. Är 195cm lång, varav en betydande andel är benlängd (men är ganska smal; 78kg). Har paddlat ganska mycket kanadensare och håller även på med vindsurfing men har aldrig trivts i en kajak. Det ser så härligt ut på kajak-bilder och -videoklipp men de gånger jag har provat har det alltid slutat med ryggont eller benkramp (senast ca en månad sedan). Men det finns hopp även för mig alltså? Vore kul att få prova en kajak av rätt sort och med rätt inställningar någon gång.
 
Kan vara värt att kolla in Tahemarine Reval HV.
Jag är själv 190cm/95kg och har mycket utrymme kvar framåt både på pedalstället och mot främre skottväggen.

MVH

Pelle
 
Man kan beställa kajaker med flyttad främre skottvägg från t ex Valley och VKV.

På begagnadmarknaden finns också äldre modeller utan förlucka/skott t ex VKV Lisa och Anita som jag vet paddlas av 2 meters kanotister.

En ovanlig kajak som funkar för långa heter Garkast.

Trapper Royal kanske?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Lackan Kajaktips stor person Paddling allmänt 3
Kanii Behöver lite kajaktips Paddling allmänt 6
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...