Sveriges mest svårklättrade berg?

Jag och en god vän satt och disskuterade härom dagen vilket berg i Sverige som skulle vara svårast att klättra/bestiga? Alltså ett berg som det inte finns några lätta leder upp på, har en lång anmarsch samt andra försvårande egenskaper? Mitt förslag var Perikpakte. Nån som har nåt annat förslag?
 
Järvsöklack i Järvsö. Det går guidade turer upp på det varje tisdag men det är inte alla pensionärer som faktiskt orkar gå upp. för dem är det då det svåraste berget de provat på.

allt beror på vem man frågar och vad de är för någon person.
 
Man kan ju dela in alla berg i bestigningsbara och icke bestigningsbara förstås.

Men om man inte gör den binära indelningen så är det väl så att även för pensiasar så är Pierektpakte svårare än Järvsöklack?

På så sätt beror det inte enligt mitt sätt att se det inte så mycket på vem man frågar om det s_v_å_r_a_s_t_e berget. Däremot kanske det finns ett visst mått av subjektivitet. Jag kanske t ex klara en lång ansmarsch med mycket mygg bättre än ett tekniskt svårt krux till skillnad från nån annan - eller tvärtom... Med då är vi nog inne på finetuning som nån kallade det.
 
Kaskasapakte

Hej!

Jag har gjort både Peripakte och Kaskasapakte och får lova att hålla Kaskaspakte något högre i svårighetsgrad.

Peripakte gjordes i ymnigt duggregn men med en varm sol på toppen. Tämligen rakt på klättring när man väl bestämt sig för vilken ränna som såg mest inbjudande ut. Anmarschen in i Sarek ifrån norr och frammarschen över glaciären får anses vara lätt om än ansträngande med all packning.

Kaskasapakte gjordes via SV-kammen i perfekt T-shirt-väder med nedfart mot Lillietoppen. Jag bedömmer att även leden ifrån Lillietoppen var svårare rent tekniskt än Peripakte.

I år hade vi tänkte göra Saitaris, Sveriges Matterhorn, vid Pårte men det gick i stöpet och får bli ett annat år.

Med vänlig hälsning

/Örjan
 
Kräver någon av dessa ren klippklättring med kilsäkring? Eller är det vara väldigt brant så det är bra att säkra sig eftersom?
 
Got big balls?

virror; sa:
Kräver någon av dessa ren klippklättring med kilsäkring? Eller är det vara väldigt brant så det är bra att säkra sig eftersom?

Hej Victor!

De går att klättra utan säkringar. Allt beror på din egen förmåga och självförtroende. Men den kloke tar med ett rep, ett kilset och några hexor.

Vägarna upp på och ner ifrån Kaskasapakte är alla tämligen branta. Rep och säkringar rekommenderas.

Peripakte är lättare att göra utan säkrnigar då lutningen är moderat. Dock bjuder toppkammen på ett svindlande hak där en välplacerad hexa lugnar nerverna. Vi tog inte riktigt samma väg ned som upp utan firade av över den tvärbranta väggen, S om toppen, man möter på vägen upp. Denna brant rundas lämpligen åt Ö på vägen upp.


/Örjan
 
Ingen här på utsidan som gjort kaskasapakte via nordväggen? Vi hade nämnligen tänkt göra ett försök i slutet av sommaren och tar gärna emot alla tips vi kan få!

//Micke
 
Kaskasapakte N vägg.

Hej!

Angående Kaskasapaktes nordvägg... Jag har inte gjort den själv, men jag kan varmt rekomendera en "rek" tur, via t.ex. SV kammen (eller någon annan tur).

Väl på Kaskasapakte förkastade jag alla de tankefoster som närde en längtan att "göra turen". Nordväggen är tämligen seriös (enligt mina referenser), man får räkna med is och frost.

Dessutom är väggen (än en gång enligt mina ref.) farlig, det rasar sten. Jag (TROR) knappast att väggen är speciellt mycket mer fast än Siluetten på Toulpa. Där är det ruskigt mycket lös sten, inte enbart på hyllor utan även där man "klättrar".

Nåja, mycket spekulationer. Mitt enda råd - tänk på säkerheten (jag utgår från att ni vet vad ni ger er in på :eek:))

Vänliga hälsningar

L
 
Oklättrat?

Hej,

jag hittade detta i Tore Abrahamssons "detta är Sarek":

En av de fåtaliga topparna i Sarek som inte kan nås utan klättring är Pierikpakte, känt som "Galningsberget". Första bestigningen gjordes av Torsten Boberg och Ivar Eklund i april 1924. I västbranten finns klätterleder av varierande svårighetsgrad, några är altjämt ogjorda. Östkammen med sin fortsättning norrut klättrades i mars 1986, men det stora kruxet, den vertikala hammaren längst upp i östkammen väntar alltjämt på sin betvingare - flera försök har gjorts under årens lopp."

boken är från 1993 har något hänt sedan dess?

Micke
 
Re: Kaskasapakte N vägg.

aventron; sa:
... Jag (TROR) knappast att väggen är speciellt mycket mer fast än Siluetten på Toulpa. Där är det ruskigt mycket lös sten, inte enbart på hyllor utan även där man "klättrar".

Ska man tolka ovanstående som att du avråder från att klättra Silhuetten?

Är den lös men hyfsat välsäkrad?
 
Ja, det är lättsäkrat (en hel del skrot sitter i klippan), men rena stenröset vilket kanske gör att säkringarna sitter sämre än man tror, det är sten i huvudet man får se upp med.

Mitt tips, åk till Norge i stället!

Johnny
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.