Lapplandsleden?

Jag har varit i alla Sveriges regioner utom två, Gotland och Västerbotten. Har funderat någon gång på Vindelfjällen, men inte sett möjlighet att göra en tur på mer än fem dagar. Nu öppnar sig en kanske intressant möjlighet, den nya Lapplandsleden.

Ovisst förstås om ryggen och knäna håller. Min senaste tur, i Schweiz, började på min 75-årsdag, den 23 augusti 2019, och slutade med skrikande rygg.efter nio dagar, på San Gottardo. Tredje gången som ryggen pajar på vandring. Förra gången, 2015, efter 18 dagar i Italien, kunde jag plötsligt varken gå, eller ens stå, utan smärta. Men jag repade mig lagom till en tur på c:a 10 dagar i Österrike och Schweiz senare under sommaren. Och året därpå gjorde jag en problemfri och mycket lyckad avskedstur(?) på 19 dagar i Sydalperna.

Sen årsskiftet arbetar jag med en PT för att stärka ryggen (samt lår och rumpa) till skydd mot mina tre större skador i ländryggen. Få se om det håller.

Hela leden är 19 mil lång, därtill med utvikningsmöjligheter i Norge. Nån som känner dessa trakter, samt leden, och kan
rekommendera ett lämpligt urval, med lämplig (lätt nådd) start- och slutpunkt? 10 dagar vore kanske lagom, etapplängd svår att besluta. 15-18 km, kanske? Tak vid 20, gissar jag.

Mina erfarenheter av svenska fjäll (till skillnad från de norska) är mycket begränsad (två turer i Jämtland, en tur i Saltfjellet+Arjeplogsjällen, 14 dagar, varav 5 i Sverige). Nån som har kunskaper om förhållandena, lämplig årstid, etc. i just södra Västerbotten och Norra Jämtland? Avsikten är att övernatta i tält alla nätter.

Jag har beställt den topo-guide som Calazo gett ut, och har kartor över gränstrakterna och Børgefjell.
 
Jag har varit i alla Sveriges regioner utom två, Gotland och Västerbotten. Har funderat någon gång på Vindelfjällen, men inte sett möjlighet att göra en tur på mer än fem dagar. Nu öppnar sig en kanske intressant möjlighet, den nya Lapplandsleden.

Ovisst förstås om ryggen och knäna håller. Min senaste tur, i Schweiz, började på min 75-årsdag, den 23 augusti 2019, och slutade med skrikande rygg.efter nio dagar, på San Gottardo. Tredje gången som ryggen pajar på vandring. Förra gången, 2015, efter 18 dagar i Italien, kunde jag plötsligt varken gå, eller ens stå, utan smärta. Men jag repade mig lagom till en tur på c:a 10 dagar i Österrike och Schweiz senare under sommaren. Och året därpå gjorde jag en problemfri och mycket lyckad avskedstur(?) på 19 dagar i Sydalperna.

Sen årsskiftet arbetar jag med en PT för att stärka ryggen (samt lår och rumpa) till skydd mot mina tre större skador i ländryggen. Få se om det håller.

Hela leden är 19 mil lång, därtill med utvikningsmöjligheter i Norge. Nån som känner dessa trakter, samt leden, och kan
rekommendera ett lämpligt urval, med lämplig (lätt nådd) start- och slutpunkt? 10 dagar vore kanske lagom, etapplängd svår att besluta. 15-18 km, kanske? Tak vid 20, gissar jag.

Mina erfarenheter av svenska fjäll (till skillnad från de norska) är mycket begränsad (två turer i Jämtland, en tur i Saltfjellet+Arjeplogsjällen, 14 dagar, varav 5 i Sverige). Nån som har kunskaper om förhållandena, lämplig årstid, etc. i just södra Västerbotten och Norra Jämtland? Avsikten är att övernatta i tält alla nätter.

Jag har beställt den topo-guide som Calazo gett ut, och har kartor över gränstrakterna och Børgefjell.
Jag har tyvärr inga tips att ge angående din planerade vandring, men jag hoppas verkligen att du kan genomföra den trots ryggproblemen. Jag vill önska dig ett stort lycka till!
 
Den enda korta delsträckan jag har erfarenhet av var mycket trevlig, och det var norra delen av Borgafjället kring Slipsikstugan. Så om det var jag personligen så skulle jag nog börja att lägga ut det med start i Borgafjäll och sedan se vilka anslutningspunkter jag kan hitta kollektrivtrafik till norr om det.

Med bil och rundtur så skulle jag nog lägga upp en åtta kring parkeringen väst om Kittelfjäll, en söderöver och en norr med kanske en avstickare till norska sidan.

Den tristaste biten av Lapplandsleden verkar vara (men jag inte faktiskt vandrat den sträckan, bara generellt varit i närheten) är biten långst nörröver, från Joesjö till Hemavan.
 
Jag har gått delar av sträckan innan Lapplandsleden tillkom, från Gäddede till Hemavan. En trevlig tur. Förutom ändpunkterna Borgafjäll och Hemavan är Klimpfjäll den enda plats som kan nås med allmänna färdmedel. Där finns också en butik där man kan ladda mobilen och bunkra mat. Om du inte vill göra en rundtur tror jag du måste välja mellan dessa två delsträckor. Lycka till med hälsan och planeringen!
 
Tack och tack. Ett alternativ kunde ju vara att börja med Ammarnäs-Hemavan och därpå fortsätta till Klimpfjäll. Man skulle isåfall kunna börja med denna lite vildare variant, som jag har inritad på någon av mina kartor:
https://www.lysator.liu.se/~nixon/lapponica/vindeldagbok.html (gänget bestod av studenter jag kände då, som anställd vid LiTH). De tog rätt god tid på sig -- borde inte fem-sex dar ha räckt till dessa nio mil (dock var det försäsong)? Förutsättningen är vettig övernattning i Hemavan, varmed avses camping.
 
Hah, kul att se ett bekant namn, Nixon har jag haft som nära kollega i en bunt år innan han bytte jobb för några år sedan.

Angående farten så är det ju svårt att gissa sig till vana och form hos andra, och att det gick långsammare i oledad terräng med snö som inte håller är ju inte så förvånande heller.

Och en sista inspirationsbild från den södra biten av Lapplandsleden från i höstas, det är något speciellt över just det området som är fullt av små kullar och sjöar:
 

Bilagor

  • P1110357.JPG
    P1110357.JPG
    8 MB · Visningar: 38
Tack och tack. Ett alternativ kunde ju vara att börja med Ammarnäs-Hemavan och därpå fortsätta till Klimpfjäll. Man skulle isåfall kunna börja med denna lite vildare variant, som jag har inritad på någon av mina kartor:
https://www.lysator.liu.se/~nixon/lapponica/vindeldagbok.html (gänget bestod av studenter jag kände då, som anställd vid LiTH). De tog rätt god tid på sig -- borde inte fem-sex dar ha räckt till dessa nio mil (dock var det försäsong)? Förutsättningen är vettig övernattning i Hemavan, varmed avses camping.
Nu har jag tittat lite närmre i topoguiden. Det visar sig att sträckan Klimpfjäll--Borgafjäll är bara en liten del, så att kombinera den med Vindelfjälen verkar inte var någon lysande idé. Mer konkret blir nog min plan när jag kunnat provgå med ryggsäck några mil hemma.

(Om någon undar: topoguide, franskt uttal, är en mycket populär företeelse i Frankrike, guidebok och kartor i ett. Det finns minst en för varochen av de populärare lederna, som GR5 och GR10. Man ser ofta fransmän gå med näsan i sin topoguide och därvid alltid i den beskrivna riktningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 9
bjornbuse Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll Fjällvandring 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.