Sveriges mest svårklättrade berg?

Precis! Där finns det istället för lösa grushögar riktiga berg av fast och fin granit med gudomlig friktion!

/P (Som åker mot Lofoten _och_ Keb snart :)
 
Re: Re: Kaskasapakte N vägg.

Mezzner; sa:
aventron; sa:
... Jag (TROR) knappast att väggen är speciellt mycket mer fast än Siluetten på Toulpa. Där är det ruskigt mycket lös sten, inte enbart på hyllor utan även där man "klättrar".

Ska man tolka ovanstående som att du avråder från att klättra Silhuetten?

Är den lös men hyfsat välsäkrad?

Jag vill inte avråda från att klättra siluetten - snarare tvärt om. Leden är ett stycke svensk klätterhistoria. De Lappländska fjällen är fantastiskt vackra med sin "lummiga" karaktär och sin midnattssol.

Men... Handen på hjärtat, sista replängden är fånigt lös. Man får leta sig fram mellan lös klippa. Vid ett antal tillfällen fick jag reversera och söka ny väg då jag hamnat i situationen att både steg och grepp rörde på sig.

Säkringsmöjligheterna - om vi nu bortser från placebo säkringar - är något sparsamma.

Svart på vitt låter det avskräckande, MEN vi måste emellertid komma ihåg att klättringen är förhållandevis lätt (3-4). DEssutom har man möjlighet att bygga sin standplats på "säker" mark - skyddad från potentiella stenslag.


Vänligen

Lars
 
Finns det inget block i Kjuge utan lättare problem än 7A? Det skulle ju borta mattan med alla bamsingar till fjäll.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.