Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter?

Vem är Sveriges främsta alpinister IDAG?

OCH varfor?

Det ska uteslutande vara pa färska meriter, TRE år gammalt anses preskriberat i den har tråden.
 
Hur många poäng blir det tro?

Den där vilde pojken Corax måtte väl samla ihop många poäng? Jag förstår mig inte på svårighetsgrader och sånt men han ränner ju i bergen jämt tycker jag.
 
Senast ändrad:
Den där vilde pojken Corax måtte väl samla ihop många poäng? Jag förstår mig inte på svårighetsgrader och sånt men han ränner ju i bergen jämt tycker jag.

Hej Gubben, himla snygg anvandarid maste jag saga! Respekt!

Ja, Janne Corax ligger verkligen i.

Jag har inte heller kunskap att gradera hans klattring men nagon form av mangdpoang blir det val... :)
Duktig pa att beratta ar han ocksa men nej, inga extrapoang for det tyvarr!

Hur duktig ar Janne, nagon som vet?

Max tre ar gamla meriter var det!
 
Hej Gubben, himla snygg anvandarid maste jag saga! Respekt!

Ja, Janne Corax ligger verkligen i.

Jag har inte heller kunskap att gradera hans klattring men nagon form av mangdpoang blir det val... :)
Duktig pa att beratta ar han ocksa men nej, inga extrapoang for det tyvarr!

Hur duktig ar Janne, nagon som vet?

Max tre ar gamla meriter var det!

Varför starta en sån här tråd när man uppebarligen inte verkar ha nån som helst koll själv???

Janne Corax är inte alpinist utan äventyrare.
Sveriges bästa alpinist är Krister Jonsson.
 
Krister Jonsson och David Fält kvalar lätt in på listan över sveriges främsta alpinister.

Och sa var fragan varfor, dvs, vilka meriter har de. Och som sagt, max tre ar gammalt.

Krister hade en lang ticklist men det mesta var gammalt och en hel del var rena turistgrejer (men naturligtvis kul att gora anda). Att klattra 6 och 7-leder tycker jag inte ger nagra poang (jag menar inte att det inte ar duktigt men det finns ju gott om folk som klattrar svarare). Om man ar en av sveriges framsta alpinister bor man kanske ta sig upp for 8a och battre. 6-or duger i alla fall inte. Men jag kanske hade missforstatt, det var kanske nagon annan skala, tacksam for att nagon uppmarksammar detta i sa fall.

Men nog sjutton var det en redig lista.

Den som forstar sig pa kan forsoka plocka ut de aktiviteter som ar varda att hanga i granen "sveriges framsta alpinister", - det skulle uppskattas!

Vad galler Falt sa samma sak dar, hans lista innehaller ju aven misslyckade turer och turer dar de inte kom mycket langre an till baslagret. Visst, man kan rakna en tur aven om man inte toppade ut, men problemet med hans lista ar att man inte ens vet om han kom till start eller hur langt de kom.

Sa aven dar behovs specifikationer, vad har han gjort de senaste tre aren?
 
Varför starta en sån här tråd när man uppebarligen inte verkar ha nån som helst koll själv???


Fran och med idag far vi bara fraga om sant vi redan kan mycket om. Helst allt.

Aventyrare/alpinist? Har han inte kutat runt bland sydamerikanska bergstoppar precis? Har han inte skrivit om det har pa utsidan precis nyligen???
Vart ar han nu?

Kan vi inte skippa den har jakla gnalltonen en enda dag?
 
Bor val tillaggas:

Jag patalar att jag tycker att det kravs svarare an 6 och 7-leder for att kunna raknas som sveriges framsta alpinist. Nu ar ju det klattring sa nagon kanske tycker att det inte hor till saken.

Jag tycker dock att man som alpist allt kan fa lite bonuspoang om man ar duktig pa klippa.

Andra tycker kanske annat och visst, kan man val gora om man vill.
 
Otydligt igen och risk for missforstand. Man kan sakert diskutera i hundra ar vad alpinism ar men inte sma klippor/klippklattring t.ex. sodra Sverige tycker jag inte ar alpinism. Men man kan ju vara en jakel pa klippa pa den hojderna och ocksa halla pa med "riktig" alpinism, och klattrar man da typ 8-leder sa ger det i alla fall bonusimponering pa mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.