Juridiken kring att ha triggat en lavin, i Sverige och utrikes?

Någon som har koll på juridiken kring laviner som triggas av t ex skid- eller bräd-åkare, snöskovandrare (skoteråkare hamnar ju utanför utsidans område enligt reglerna då det är motordrivet ). Om man triggar en lavin behöver man ju i Sverige inte betala för eftersök och räddning, det har avhandlats i andra trådar om jag minns rätt men om kan man anses som vållande till skada på annan person eller egendom, typ någon variant av allmänfarlig vårdslöshet. Allemansrätten säger ju att man får färdas i naturen men gäller det även om man åkt inom en anläggning för utförsåkning, t ex mellan två pister. Spelar det roll om man passerat avspärrningar uppsatta av skdipatrullen i anläggningen? Anläggninsägaren kan ju gneom skidpatrullen sätta upp relger om hur och var man ska bete sig (genom skidpatrullen) men kan detta dras bortom affäruppgörelsen i form av liftkort (indraget) osv
Kan det bli akutellt med skadestånd för skada på både tredje person och annans egendom (liftar, pister som måste klargöras igen)?
Frågar både om hur det gäller i Sverige och utomlands, t ex i alperna.

Vill minnas att UCPA-guiderna i Argentiere blivit mycket restriktivare på senare år med att åka från Le Tour/Balme, ner mot Vallorcine för man riskerar att dra laviner ner över järnvägen. Där vill jag minnas att det tillkomit regler om skyhöga skadestånd (samt ev indragen guidelicens), någon som kan bekräfta/dementera?

Vi behöver inte diskutera lämpligheten i att följa skidpatrullens avspärrningar utan detta är en rent juridisk fråga om vad juridiken säger om efterspelet när någon triggat en lavin.

/Patrik, åk med eftertanke så vi slipper använda det vi kommer fram till i denna tråd
 
Enkelt uttryckt om Allemansrätten - inte störa, inte förstöra! Det innebär att om du ställer till med nåt (lavin, skogsbrand, översvämning etc.) så kan du aldrig bli frikänd med stöd av Allemansrätten (antar jag).

För övrigt har jag inga "gissningssvar" på dina frågor.
 
Det du kan dömas för är troligen någon form av vållande. Antingen för att du med flit utlöser en lavin eller genom oaktsamhet. Eftersom inte alla förstår hur en lavin blir till och det inte heller riktigt kan förväntas göra det så spelar omständigheterna troligen stor roll. Har man forcerat avspärrningar med skyltar om lavinfara kan man anses ha förstått och ignorerat riskerna medans detsamma inte lär gälla om man utlöser en lavin utan att ha blivit varnad.

Tror det ska rätt mycket till att dömas, krävs ju att man kan bevisa att den som utlöste lavinen också varit medveten om riskerna men ändå agerat oaktsamt.

Att guider döms hårdare är rimligt, de bör känna till riskerna och bedriver även näringsverksamhet. Eftersom det kan finnas en konflikt mellan vinstintresse och risker brukar det vara noga med ansvar.
 
Inga svar bara frågor.

Om man hyr en guide för att få åka offpist har man då inte ett eget ansvar för att man utsätter sig för en risk? Guider borde ha någon form av ansvarsförsäkring?

Laviner är oberäkneliga. 0 risk är det inte vid lössnö och lutningar över 25°. Högre liggande sluttningar som är brantare kan skicka iväg en lavin som fortsätter i flackare terräng och till och med vänder uppåt på andra sidan av en sänka.

Thure
 
Inga svar bara frågor.

Om man hyr en guide för att få åka offpist har man då inte ett eget ansvar för att man utsätter sig för en risk? Guider borde ha någon form av ansvarsförsäkring?

Laviner är oberäkneliga. 0 risk är det inte vid lössnö och lutningar över 25°. Högre liggande sluttningar som är brantare kan skicka iväg en lavin som fortsätter i flackare terräng och till och med vänder uppåt på andra sidan av en sänka.

Thure

Jo, som deltagare på guidad tur ser jag deltagare som "andre man" och då är jag tämligen säker på att guiden/guidens företag har ansvarsförsäkring som täcker ev skador på person och egendom. I Sverige gäller ju produktsäkerhetslagen i sådana fall och det ska finnas riskananlys gjord osv (det känner du Thure säkert igen från den ideela/icke-kommersiella skridskovärlden).
Men min fråga gäller mer om tredje part som inte är del i affärsuppgörelsen drabbas? Eller, som sagt, om det inte finns någon guide med utan bara några kompisar som är ute och åker och startar en lavin?

Fler som han jurdiska insikter?

/Patrik, glad att vi hitills hållit oss till grundfrågan om juridik (att undvika laviner är en annan diskussion)
 
Sverige

Verkar vara oklart: "I Sverige finns ingen speciell lag som täcker ansvar vid laviner och vad vi har kunnat få fram har heller aldrig någon åtalats för att ha orsakat en lavin."

Från
Debatt om skidåkares ansvar efter lavinolyckor

Alperna

"The legal practice in the various Alpine countries is similar but some differences exist. Whereas the situation is fairly similar in Switzerland, Austria and Germany, in France a new legislation on liability has caused some uncertainty. In Italy there is a law in force that puts any accidental triggering of an avalanche that even only potentially might cause damage or threaten the integrity of people, under severe charges. Overall, no trend of increasing prosecution was detected in recent years."

LEGAL CONSEQUENCES OF FATAL AVALANCHE ACCIDENTS IN THE EUROPEAN ALPS

Verkar ha utdömts fängelsestraff i Italien:

Orsakade lavin - dömd till fängelse
 
Tack David, det låter som trovärdiga källor du hittat och min magkänsla stämde ganska väl med dina länkar.

/Patrik, inga alper i år och troligen inga svenska fjäll heller :-(
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...