Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter?

jag tror att svenska äventyrare har ganska låg status i sverige, vi glorifierar inte den typen av bedrifter eftersom jante kommer springande i en jävla fart så fort någon tror att dom är något.. det är egentligen bara två i modern tid som lyckats nå ut till folket och bli "äventyrare" hos svensson.. skinnars och kropp, mycket skickliga på marknadsföring.. jag lägger inga personliga värderingar i någon av dessa herrar..

johannes: imho // det finns bara ett sätt att få den ton du önskar i ett forum och det är moderering, utsidans ägare har valt att inte ha aktiva moderatorer av forumet så det är upp till oss att vara hövliga och att hålla trådarna hyfsat i linje med trådskaparens önskemål.. denna modell gör dock att det uppkommer en del konflikter och att trådarna i bland om av deltagarna ses som ointressanta kan spåra ur något våldsamt.. fördelarna med ett icke modererat forum är att det blir en otrolig dynamik som ofta modererade forum saknar..
 
Jag tycker Pompe bör nämnas i den här tråden. Inte många svenskar, eller andra heller för den delen, som lyckats med hennes bedrift att stå på tre olika +8000meters toppar samtidigt.
 
Krister Jonsson solade Eigers Nordvägg för tre år sedan. Och solade Frendo Spur på aiguille du Midi 2009. Inte så turistiskt om du frågar mig.
 
Dito - Soloturen på Eiger, av Krister, är rätt stark jobbat!

Såg att Daniel kastade in mitt namn oxå - men tycker inte riktigt att jag kvalar in som en "alpinist" - hehe, men tack ändå!

peace
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.