Svenskar cyklar mindre nu än tidigare

Før att inte tala om alla elcyklar..(!)
Man ser dom overalt, och oftast cyklas/kørs det av fullt friska människor..(!)
(I Norge)
 
Kan inte se elcyklarna som något negativt. De ersätter nog bilar snarare än vanliga cyklar, och det är ju bra. Men nog är det synd att färre personer cyklar.

//Anders
 
Ganska gedigen studie utifrån resevaneenkäter där endast en mindre del refererats i DN. Publicerades 30/6 så en relativt gammal nyhet http://trafa.se/PageDocuments/Rapport_2015_14_Cyklandets_utveckling_i_Sverige_1995-2014.pdf

Vad det verkar handla om är att kort vardagscykling av barn och ungdom typ till och från skola och fritidsaktiviteter minskat. Samt att cyklingen på landsbygden minskat. Perioden sammanfaller med internets intåg i Sverige och det kanske påverkar även fritidsvanor?

Däremot ökar de enskilda cykelresornas längd och cykelpendling i storstäder och mellan förorter och stadskärna i större städer har ökat. Många butiker på landsbygden har ju försvunnit under perioden varför det inte är lika naturligt att åka till mataffären och handla per cykel.

Kanske är det ett exempel på att många föräldrar curlar sina barn mera och skjutsar dem med bil i stället för att låta dem cykla? Kan vara negativt för folkhälsan på sikt.

Thure
 
Läste någon undersökning nyligen om att föräldrar inte vågar låta sina barn cykla till skolan pga trafiksituationen, trots 30km/h områden kring skolan etc. Men sedan var det ofta även föräldrar som körde fortare än 30 vid skolan efter lämning/hämtning....

Har nyligen skaffat en påhängscykel åt sonen som börjar skolan, omkring 3 km hemifrån, längs min cykelväg till jobbet som är om kring 9 km, men jag är nog bland undantagen.

/Patrik, cyklar ofta t ex idag
 
Det finns bara 24 timmar och växer antalet prylar ökar tiden att bli vaktmästare för prylarna.

Har många vänner med fina cyklar som samlar damm. Varje gång de brukas så klagar de över baken och ömma muskler.

Måhända är det bättre med några 1 och 3 milare regelbundet.

Givetvis behövs säkrare cykelbanor och jämnare vägar, fusklagningen med tjära och grus är katastrofal för cyklister, så fort det blir vått.

go tur
 

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I förra veckan la sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongsstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Det ligger nog i tiden tyvärr.. I vår familj cyklar vi frekvent men många av våra bekanta äger inte ens cyklar och deras barn lär sig inte heller att cykla öht.
 
Mina egna observationer lutar åt att ökat välstånd ger ökad lättja. Man skulle kunna göra en graf där ena ändan är någon som är så fattig att det inte finns någon ork. I andra någon som är så rik att samma slutresultat uppnås. Någonstans där linjerna korsas är Utsidanmedlemmen.
 
Har gett upp det där med cykel sedan ett år tillbaka. Är uppväxt med Biltemacyklar och det hela ledda bara till en himla massa dåliga associationer gällade reparationer.

Det blir att gå de dryga sex kilometrarna till jobbet om mornarna numera istället.
 
Har gett upp det där med cykel sedan ett år tillbaka. Är uppväxt med Biltemacyklar och det hela ledda bara till en himla massa dåliga associationer gällade reparationer.

Det blir att gå de dryga sex kilometrarna till jobbet om mornarna numera istället.

Med samma resonemang - vad har du på fötterna då du går?
Bra kvalitetsskor ger kanske en bättre gå-upplevelse än dina erfarenehter av cykeln.
Pris och kvalitet brukar gå hand i hand, men inte självklart.

/Patrik, som nyligen renoverat en pendlarcykel för 2500 kr och finner det värt det
 
För att återknyta till ursprungsfrågan: skulle det alltså kunna vara ökad tillgång på skitcyklar (för typ ett par tusen) som gör att ungdomar inte ids cykla längre? Man har en cykel som står därför att den är av så dålig kvalitet. Det stödjer iofs min allmänna tes om att allt var bättre förr... :)

Hur som helst, en cykel som ska användas måste få kosta en slant, och man behöver göra visst underhåll, typ rengöra och smörja kedjan och justera bromsarna.
 
skulle det alltså kunna vara ökad tillgång på skitcyklar (för typ ett par tusen) som gör att ungdomar inte ids cykla längre?

Fast nu har jag pendlat till jobbet hela förra året på en "skitcykel" (biltema, 2000 spänn i inköp). Har inte varit mer problem med den än någon cykel jag haft tidigare (snarare mindre, men det beror på att den kunnat bo under tak både hemma och på jobbet). Inte är den av så dålig kvalité att jag inte vill använda den.

Tror snarare på det motsatta, kan man skaffa en billig cykel som gör sitt jobb några år borde risken minska för att man har nåt skit ståendes hemma som man inte ids laga, och en ny är för dyr...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips