Om cyklingens infrastruktur i Holland

Och ändå skryter kommunerna om hur bra det är här. Här i stan ska de bygga ännu en bit hopplös CG-bana nu.

Det värsta är hur stolta det är över CG banan som byggdes på gatan som går förbi resecentrum i samband med att man bebyggde hela gatan med nya asfula hus.

Det stämmer så långt att den är väldigt bred. Det är bara det att regeln är ju att cykeldelen ska vara närmast tafiken. Och på den gatan stannar en stor mängd bussar, både stadsbussar och långrfärdsbussar, som t.ex. bussarna som tar folk till och från finlandsfärjorna. I princip hela gatan kantas av hållplatser. Så "cykelbanan" är alltså full med bagage, köande människor, lekande barn och fyllon som väller ut från finlandsbussarna. Där vill man INTE cykla...
 
Holland är ju mindre och mer tättbefolkat, och där finns tusentals vägar och stigar osv att cykla. Dom har under lång tid utvecklat detta, förbättrat, och skyltat överallt. Nu är det fantastiskt, en spindelväv av cykelvägar över hela landet, väl skyltat, med kartor överallt.

Tycker ändå det är ganska bra i Swe, utom inne i storstäder. Men man får navigera själv och hitta egna vägar, det finns ju mängder med småvägar & grusvägar här. Inte så många som cyklar dock, mkt större yta, så det motiverar inte det Holländska upplägget. Oxå för dyrt att bygga nya separata cykelvägar överallt.

Men i större städer borde det definitivt förbättras...


På varje numrerad punkt finns en karta, och skyltar mot nästa punkter.

k1.jpg
 
Senast ändrad:
Det behövs inte separata cykelvägar. Ett par gator här har kvar den gamla modellen, där cykelbanan är en avgränsad del av körbanan (avgränsad endast med ett målat streck alltså). Cyklar mycket hellre på såna. På landsvägen räcker vägren utmärkt.

OK, cyklar man med barn kan jag förstå att man inte vill cykla på körbanan. Erkänner att jag utgår från ett vuxenperspektiv. Och är en gammal surkart som tycker det var bättre förr när vi hade vägrenar och SJ lät oss polletera cykeln. 😋
 
Numera finns det många lite större vägar som är helt livsfarliga för cyklister. 2:1 vajervägar, och 70-90 vägar utan en ren på vägen. Måste undvikas om man inte vill dö, men det går ju nästan alltid att hitta en omväg på småvägar.
 
Ofta får man skilja på fritidscykling och cykelpendling.

För diverse fritidscykling finns det mycket trevliga vägval på många ställen. Särskilt om man kan tänka sig att ta en och annan grusväg, för att få ihop rutten.

För daglig cykelpendling finns det mer att göra. Särskilt om man vill kunna kombinera cykling med kollektivtrafik. Ty det är ganska sällsynt att man får ta cykeln med sig i kollektivtrafiken - särskilt under rusningstrafik!
/Niklas
 
Ofta får man skilja på fritidscykling och cykelpendling.

För diverse fritidscykling finns det mycket trevliga vägval på många ställen. Särskilt om man kan tänka sig att ta en och annan grusväg, för att få ihop rutten.

För daglig cykelpendling finns det mer att göra. Särskilt om man vill kunna kombinera cykling med kollektivtrafik. Ty det är ganska sällsynt att man får ta cykeln med sig i kollektivtrafiken - särskilt under rusningstrafik!
/Niklas

Precis. Där finns mkt att utveckla. Tror på elcyklar för kortare pendling i framtiden, om det finns en bra och utbyggd infrastruktur.
 
Med battericykel borde det även bli intressantare med lite längre pendlingar, samt även i mer kuperad terräng, jämfört med traditionell cykel.

En annan eftersatt sak är skyltningen på cykelbanorna. Få (om ens några) cykelbanor har idag namnskyltar, medan i princip varje /bil/gata har ju ett välskyltat namn.

Även orienteringsskyltar ("här är du"-kartor) och riktningsskyltar med avstånd, behövs fortfarande, även om man nu kan få fram infon via mobilen.
/Niklas
 
Ja precis. Framför allt så kanske elcykel-pendling kan bli ett alternativ för många som inte är inbitna cyklister. I framtiden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.