Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta?

Kartor till dator och mobil med båda länderna i samma system?

Jag använder Lantmäteriets karttjänst på datorn och Backwatermaps i mobilen för Sverige, och ut.no för Norge. Tyvärr helt värdelöst att försöka få en översikt när man inte har allt på samma karta!

Ritar spår i Google Earth där jag har ett svenskt overlay, men det norska jag hade har slutat fungera ("Norgeskart topo").

Det enda system jag hittat med både svenska och norska kartor är appen Hvor? men den bygger visst på bildfiler, är tung, långsam och crashar till och från.

Google Earth i all ära, när det ska planeras och ritas är det överlägset, men jag skulle även vilja kunna komma åt BRA kartor snabbare, typ Lantmäteriets karttjänst. Men alltså: svenskt och norskt i samma system.
 
Ta en titt på ViewRanger.

Finns på nätet (https://www.viewranger.com/) och som både iOS-app (https://apps.apple.com/se/app/viewranger/id404581674) och Android-app.

/Birger
Denna bygger på Open Street map och innehåller kanske inte all kartinfo. Å andra sidan dyker det ibland upp småstigar här som inte finns med hos Lantmäteriet. Och vice versa. Ett komplement.

Jag har ett bokmärke på https://humboldt.antarkt.is/ Där får du iaf översikten och möjlighet att zooma. Men såna där listiga saker som spår och sånt vetikatten om den fixar.
Den här gillar jag! Den kombinerar kartan från ut.no för Norge och Lantmäteriets karta för Sverige. Precis vad jag letade efter! Det var just dessa två som jag satt och hoppade mellan i separata fönster. :) Lite dåliga sömmar här och där vid gränsen, men men, det är ju två system som satts vid varandra. Toppen!

(Tänk om svenska, norska och finska lantmäterierna skulle gå ihop och göra en gemensam karttjänst, vilken vinst för alla!!)
 
Denna bygger på Open Street map och innehåller kanske inte all kartinfo. Å andra sidan dyker det ibland upp småstigar här som inte finns med hos Lantmäteriet. Och vice versa. Ett komplement.

Jag använder Lantmäteriets karta i skala 1:50 000 i ViewRanger. Jag har köpt de "tiles" (rutor) där jag vandrar. Denna karta överlappar en bit in i Norge. Men vad som finns för större delar av Norge känner jag inte till.

/Birger
 
Märkligt! Jag har den och det fungerar utmärkt i Geoviewer. Jag har den även konverterad till ett format som heter mbtiles. Det fungerar bra i androidapparna Locus och Orux. I iPhone finns en map som heter Gaia som skall fungera med det formatet men det har jag inte haft möjlighet att testa. Hör av dig om du behöver testa.
 
Har viewranger med fullständig fjällkarta över norge och sverige, det är ju två leverantörer så man får växla emellan, den svenska har dock översikt över norge när man är utzoomad och den rutt man lagt syns.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello Svenska landskap, GIS-fil eller onlinekarta Navigering 5
niking Äntligen en bil-GPS med svenska koordinatsystem! Navigering 0
bjorn_zatterstrom.com GPS mobil i svenska fjällen Navigering 6
soltek Landkartor till iPhone Navigering 62
daco15 Svenska i Astro us Navigering 1
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
wisslan Svenska i USA astron!! Navigering 0
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
fiber garmin ique 3600 på svenska ! Navigering 1
flygis Svenska på US Garmin - Garminpatch Navigering 7
Joakim Ambrosson Amerikansk GPS, svenska kartor? Navigering 10
numma Manual på svenska Navigering 6
Alfaalfa Garmin på svenska Navigering 12
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
KenthsAngels Bluechart på Svenska? "G2"? Navigering 1
mfn Hur översätts waypoint och POI till svenska? Navigering 34
cyba projektion och datum för svenska BSB sjökort Navigering 7
niking Databas för 34 000 svenska våtmarker finns på ... Navigering 8
gunman69 Points-of-interests för svenska punkter Navigering 4
RedBreather Svenska Manual till 60C(S) Navigering 2
äventyrförlivet Svenska fjällkedjan jan-april Navigering 2
Instr Manual på svenska till Etrex Navigering 1
clindh Svenska geocaches på Utsidans karta Navigering 9
olhe OziExplorer på svenska snart? Navigering 0
henan 100.000 Svenska waypoints! Navigering 1
prospicientia Teckenförklaring, norska kartan Navigering 14
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
KLAGER Norska Statens kartverk släpper kartdata fritt Navigering 8
annneli Norska pappers-kartor? Navigering 9
Staffan Andersson Norska turkartor Navigering 6
coolmanq Norska kartor? Navigering 3
hdn729 Norska gps-kartor? Navigering 11
svingen Norska kartor Navigering 7
KillerKaninen Norska kartor till GPS? Navigering 2
Hinka Norska fjällkartor Navigering 6
lllusion Var köper man norska kartor? Navigering 6
apersson850 iQue på finska/norska Navigering 0
acdcpeter Söker kartor över norska fjäll... Navigering 4
clindh Norska digitala kartor 1:50 000? Navigering 1
fklint Norska kartor? Navigering 4
Nyman Norska fjällkartor i oslo? Navigering 2
Dan B Appen Sveriges fjäll Navigering 0
brandmansmicke Kartblad saknas - vitt område mellan fjäll och kust? Navigering 10
zeromaker Waypoints till fjäll kring Storulvån Navigering 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...