Svenska friluftsklädesmärken

Garphyttan är en uppstickare. Kvalitet och genomtänkta plagg. Johan Skullman fd. militär plaggutvecklare samt tidigare med en fot med i Fjällrävens designutveckling har nu stått för kollektionen Garphyttan.

Jag har köpt några plagg och är klart nöjd. Prisnivån är i premiumsegmentet men absolut inte så att det känns som att jag betalar extra för loggan vilket är fallet i flertalet friluftsplagg.

Vad roligt att höra. Jag är inblandat också och har bistått med min expertis . Jag vill också tipsa om friluftsmärket Arrak som är nischat till hundägare men funkar till vandring mm likväl. Är ungefär i samma prisklass som Garphyttan. Har tagit hand om främst passform och bistått med råd.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Woolpower, Marbäck, Bola, Light my fire, Trangia, Wilma, Sjö & hav, Haunted by nature, Organotex, Gränsfors, Lundhags gör väl en del i Sverige fortfarande (Bjänn), Lemmelkaffes mössor o dyl är väl producerade i Sverige, Morakniv, Polyver (skor), Sätila

Revolution Race har inte nämnts vad jag kan se. Tillverkning sker iofs i Vietnamn men det är ett svenskt företag och de verkar ha hård kontroll på tillverkningen och gör all design själva med input från användarna.

Eftersom det inte har nämnts tidigare i denna tråd så måste jag nämna Tierra. Har en regnrock som jag köpte förra året som jag är väldigt nöjd med.

Husky Wear håller på att starta upp med friluftskläder, främst inom skid och har knutit André Myhrer till sig.

Glömde nämna Tenson, ett friluftsmärke jag själv jobbat för i många år för ganska länge sedan. Det är visserligen hollänskt numera men all produktutveckling sker i Sverige.

Vad roligt att höra. Jag är inblandat också och har bistått med min expertis . Jag vill också tipsa om friluftsmärket Arrak som är nischat till hundägare men funkar till vandring mm likväl. Är ungefär i samma prisklass som Garphyttan. Har tagit hand om främst passform och bistått med råd.

När jag har tittat på Itabs hemsida har jag fått för mig att Arrak ersätter deras tidigare T&P märke och TP-X-tyg. Vet du något om det?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips