Svenska friluftsklädesmärken

Garphyttan är en uppstickare. Kvalitet och genomtänkta plagg. Johan Skullman fd. militär plaggutvecklare samt tidigare med en fot med i Fjällrävens designutveckling har nu stått för kollektionen Garphyttan.

Jag har köpt några plagg och är klart nöjd. Prisnivån är i premiumsegmentet men absolut inte så att det känns som att jag betalar extra för loggan vilket är fallet i flertalet friluftsplagg.

Vad roligt att höra. Jag är inblandat också och har bistått med min expertis . Jag vill också tipsa om friluftsmärket Arrak som är nischat till hundägare men funkar till vandring mm likväl. Är ungefär i samma prisklass som Garphyttan. Har tagit hand om främst passform och bistått med råd.
 
Woolpower, Marbäck, Bola, Light my fire, Trangia, Wilma, Sjö & hav, Haunted by nature, Organotex, Gränsfors, Lundhags gör väl en del i Sverige fortfarande (Bjänn), Lemmelkaffes mössor o dyl är väl producerade i Sverige, Morakniv, Polyver (skor), Sätila
 
Revolution Race har inte nämnts vad jag kan se. Tillverkning sker iofs i Vietnamn men det är ett svenskt företag och de verkar ha hård kontroll på tillverkningen och gör all design själva med input från användarna.
 
Eftersom det inte har nämnts tidigare i denna tråd så måste jag nämna Tierra. Har en regnrock som jag köpte förra året som jag är väldigt nöjd med.
 
Husky Wear håller på att starta upp med friluftskläder, främst inom skid och har knutit André Myhrer till sig.
 
Glömde nämna Tenson, ett friluftsmärke jag själv jobbat för i många år för ganska länge sedan. Det är visserligen hollänskt numera men all produktutveckling sker i Sverige.
 
Vad roligt att höra. Jag är inblandat också och har bistått med min expertis . Jag vill också tipsa om friluftsmärket Arrak som är nischat till hundägare men funkar till vandring mm likväl. Är ungefär i samma prisklass som Garphyttan. Har tagit hand om främst passform och bistått med råd.

När jag har tittat på Itabs hemsida har jag fått för mig att Arrak ersätter deras tidigare T&P märke och TP-X-tyg. Vet du något om det?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.