Svensk Himalayaexpedition åtalad...

@ magnus H

Forslaget att kora turister vissa ar skulle vara helt acceptabelt tycker jag. For ovrigt vill jag ge dig kred for din nyanserade och sakliga ton. Jag sjalv har betydligt svarare att inte bara bli javligt sur.

@ all

Tja hade Pompe haft nagot vettigt att komma med sa borde det kommit, att hon befinner sig hemma med denna shit storm och valjer att inte motbevisa kan bara betyda att hon inte har nagot att komma med. Det ar i alla fall min tolkning.
 
Om du läst Corax inlägg så ser du att det kommer ett svar i nästa nummer av tidningen de båda skriver för. Det handlar alltjämt väldigt mycket om marknadsföring för Pompe, Utsidans forum står sig ganska lätt mot tidningen.
 
Varför föraktar vi vissa saker men väljer att acceptera andra?

Jaha, vad svarar man på det utan att trassla in sig i något hörn... Det är väl en vanesak. Om jag ser någon kasta en plastpåse i fjällen så säger jag till. Det är ju väldigt ovanligt. Men om jag ser någon kliva på flygbussen till Arlanda så börjar jag inte härja på den personen. Det är ju ganska vanligt att flyga.

Sen betyder inte det att jag tycker att det ena alternativet är helt rätt och det andra helt fel. Det handlar väl lite om bekvämlighet också. Det är väldigt lätt att inte kasta skräp i fjällen och det är betydligt svårare att ta sig till Nepal utan att flyga. Men visst, jag är gärna med på att förbjuda stora delar av flygtrafiken av miljöskäl.

Däremot så är min åsikt ofta att det är bättre att göra en dålig pryl än två.

//Magnus
 
Om du läst Corax inlägg så ser du att det kommer ett svar i nästa nummer av tidningen de båda skriver för. Det handlar alltjämt väldigt mycket om marknadsföring för Pompe, Utsidans forum står sig ganska lätt mot tidningen.

Visst hade det vart skönt om man i tidningen kunde visa upp några klockrena toppbilder!
 
Something is rotten in the state of Denmark...

Corax drar igång hela den här historien med en hemsida där han åtalar Pompes expedition men sen när han väl fått träffa Pompe och höra hennes verision och förklaringar så vill han inte berätta något om mötet för att outside har nån slags ensamrätt till hela grejen... Kanske något för riktiga domstolsväsenedet att ta efter. Sälja domen till expressen som får rätten att meddela resultatet först...
 
Well....

jag personligen kommer inte att köpa nästa Outside för att läsa om olika bortförklaringar och generaliseringar.

Saken är ju redan klar.

Pompe hade/har ett avtal med DN (Dagens Nyheter) om att rapportera om klättringen på Shishapangma, hon arbetar då som en frilandsjournalist & fotograf för tidningen oavsett om hennes material publiceras som blogg eller artikel.

Enda anledningen till att jag trodde och fick veta att de klättrat Shishapangma var genom DN's sida.

Givetvis blev man riktigt glad över att få nyheten direkt från Pompe på berget att de nått toppen och "att de nu bara hade ett berg kvar" - en mycket stor prestation eftersom alla andra svenska klättringar inte tagit sig ända upp...

Rubriken löd "ÄNTLIGEN PÅ TOPPEN AV SHISHAPANGMA" trots att det senare har visat sig att de vände en kilometer från toppen - en vidrigt vilseledande uppgift att kabla ut...

Det finns bara en topp, skulle man vända på någon annan liten höjd på en kam låååångt bort från toppen så är det fortfarande INTE toppen, då skriver man det i sin blogg/artikel och erkänner att man vänt - man skriver inte en slirning/vinkling/lögn om att man nått toppen.

Pompe har INTE varit på toppen trots att hon hävdat det - är det så svårt att förstå?!
 
Saken är ju redan klar.

Sant.
Det skulle ju inte framstå som rimligt att efter att ha svarat med ett flertal inlägg här, efter bästa förmåga, sedan presentera andra uppgifter i Outside som kan tillföra något av värde. Det är väl inte fel att Oustside försöker städa lite i vad de publicerat - men det är väl mest för ordningens skull och för de som läser tidningen men inte besöker utsidan.
 
Rubriken löd "ÄNTLIGEN PÅ TOPPEN AV SHISHAPANGMA" trots att det senare har visat sig att de vände en kilometer från toppen - en vidrigt vilseledande uppgift att kabla ut...

Det finns bara en topp, skulle man vända på någon annan liten höjd på en kam låååångt bort från toppen så är det fortfarande INTE toppen, då skriver man det i sin blogg/artikel och erkänner att man vänt - man skriver inte en slirning/vinkling/lögn om att man nått toppen.

Pompe har INTE varit på toppen trots att hon hävdat det - är det så svårt att förstå?!

@spacemonkey

Håller med dig helt och hållet. En bra sammanfattning på en mycket låååååång tråd.....
 
Well....

jag personligen kommer inte att köpa nästa Outside för att läsa om olika bortförklaringar och generaliseringar.

Saken är ju redan klar.

Pompe hade/har ett avtal med DN (Dagens Nyheter) om att rapportera om klättringen på Shishapangma, hon arbetar då som en frilandsjournalist & fotograf för tidningen oavsett om hennes material publiceras som blogg eller artikel.

Enda anledningen till att jag trodde och fick veta att de klättrat Shishapangma var genom DN's sida.

Givetvis blev man riktigt glad över att få nyheten direkt från Pompe på berget att de nått toppen och "att de nu bara hade ett berg kvar" - en mycket stor prestation eftersom alla andra svenska klättringar inte tagit sig ända upp...

Rubriken löd "ÄNTLIGEN PÅ TOPPEN AV SHISHAPANGMA" trots att det senare har visat sig att de vände en kilometer från toppen - en vidrigt vilseledande uppgift att kabla ut...

Det finns bara en topp, skulle man vända på någon annan liten höjd på en kam låååångt bort från toppen så är det fortfarande INTE toppen, då skriver man det i sin blogg/artikel och erkänner att man vänt - man skriver inte en slirning/vinkling/lögn om att man nått toppen.

Pompe har INTE varit på toppen trots att hon hävdat det - är det så svårt att förstå?!

Exakt! Svårare än så är det inte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.