Tror inte det. Det är en god idé både att de som är engagerade i fjällturism och finns där - som STF eller motsvarande för Padjelantaleden - svarar för underhållet av lederna snarare än att Länsstyrelsen gör det. Finansieringen är en annan sak. Men vi kanske kan enas om att Länsstyrelserna inte verkar vara idealisk som utförare? 
Visst vore det fint om anslagen höjdes istället för kapades och självklart har jag skrivit under STFs upprop. Men det är också dags att släppa gratistänket - att betala för att gå en anlagd led är inte konstigare än att göra det för att utnyttja ett underhållet skidspår. Det ger brukarna en helt annan position att ställa krav än som passiva skattebetalare. 
Nu lär vissa traditionalister resa invändningar som bygger på allemansrätt, tillgänglighet för alla oavsett ekonomi etc. Men samma argument kan appliceras på nästan vilken annan fritidssysselsättning som helst. Och vem är jag att säga vilken aktivitet som bäst förtjänar att subventioneras? 
Förfallet jag nämner pågår redan, främst på leder som inte är så frekventerade. Jag gick Katterjåkk-Unna Allakas i somras, som är så illa däran att den är helt opålitlig som vinterled -  var och varannat kryss är jämnat med marken.