Svårt att välja ryggsäck...råd?

Jag har haft en gammal Haglöfs i många, många år som gav upp efter förra årets vandring.

Så...nu måste jag köpa en ny och det är lättare sagt än gjort. Det visar sig att jag är för kort i ryggen för de allra flesta ryggsäckar, vilket gör att jag inte har så många att välja mellan (men det finns säkert märken jag inte provat också!). Hittills så går Bergan, Fjällräven, Haglöfs, Gregory, Exped helt bort. Kanske nåt mer fabrikat som jag inte kommer ihåg...Har inte hittat någon Lundhags att prova. Har inte heller provat North face, har fått för mig att deras inte riktigt är "vandrings-säckar"?

Nu har jag provat och provat och valet står just nu mellan dessa:
- Osprey Xena 70
- Arcteryx Altra 62
- Arcteryx Bora 61

Jag är lite tveksam till Osprey,då jag testat en kompis ryggsäck och inte alls gillade den när den var fullpackad. Fast det var ju en annan modell. Jag har också av nån konstig anledning svårt att hantera vissa av deras spännen, de känns ologiska för mig.

När det gäller de båda från Arcteryx är det dels priset (Bora är dyr!) och dels storleken (är den för liten?) som gör mig tveksam. Altra är ju gammal och ska utgå, men finns fortfarande i endel affärer. Men också den lite liten?

Jag tar gärna emot synpunkter och erfarenheter av dessa ryggsäckar...eller tips om helt andra modeller som jag skulle kunna prova.

Vi ska gå delar av Padjelantaleden nu i början av juli och bo i stugor. Vara ute i 8 dagar. Det är jag och min fjortonårige son som vandrar. Han har en mindre ryggsäck, 55l, då han inte ska bära så tungt (har fått rådet att man inte ska bära tungt förrän man är sådär 18 för att minimera risk för ryggproblem senare i livet).
 
Så stor skillnad är det inte , värt och kolla på.
Ryggsäckarna har en bra hög egenvikt men är bra och bära så det jämnar ut sig ändå trots vikten.

Breda remmar,bra avlastning och bra kvalite.
Just det där att ha bra breda axelremmar och bra midjebälte
tar ut nackdelen av vikt vid långa distanser men även korta.

Du får titta på det iaf
 
Här på forumet finns mycket kunskap. Vi känner inte varandra men läser och förstår. När det gäller exempelvis kök, bränslen finns nog ingen bättre än xxargas. När det gäller bära ryggor finns nog Troy som jag vill påstå vet vad han skriver om. Han har nog burit mer än de flesta på det här forumet och jag kan bara hålla med honom. Ett bra bärsystem trots lite mer i vikt är värt sin vikt i guld. Om man säger så.
🦊
 
Lastad måste en ryggsäck passa ryggen och vara bekväm. Annars blir vandrandet till en plåga. Ge dig tid att prova och pröva.

go tur
 
Har beställt ett antal ryggsäckar till Addnatures butik nu så snart blir det ytterligare provningar. Lundhags V12 och en från Thule bl a (visste inte att det fanns Thule ryggsäckar...). Det som slår mig är hur olika hjälp man får av olika personal. En kille visste mindre än mig om ryggsäckar jag testade, då blir det inte bra. Man måste kunna få svar på sina frågor. Han betedde sig mer som om jag skulle köpa ett par jeans. För mig är det ett väldigt viktigt köp, det är en hög kostnad men framför allt så blir det ett stort lidande om jag upptäcker att jag måste gå och ha ont i axlarna t ex i över en vecka när jag precis kommit iväg. Om ryggsäcken ser cool ut är av mindre vikt faktiskt.

Exped - har provat en (vet inte vilken) och den passade inte så bra för mig.

Just nu ligger Osprey Aura AG bäst till. Jag dissade Arcteryx-alternativen då jag läste på flera ställen att de var gjorda för kortare vandringar med lätt packning, medan jag räknar med att få bära mer än 15 kg eftersom jag bär endel åt min son också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Northstar Svårt att hitta ryggsäck för oss som är korta Transportera 4
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
TheoW Välja ryggsäck? Transportera 1
ZoeEnPhos I valet&kvalet att välja ryggsäck om minst 80L Transportera 8
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
Nordost Välja ryggsäck.. Transportera 2
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
Välja ryggsäck? Transportera 3
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...