Svåråtkomliga nav...

Hallo,
Är det någon som kör med Swiss DT Lügi TD-nav? Det är tandemnav men går att använda på vanliga cyklar också. Berätta gärna var/hur ni kom över dem eftersom jag skulle vilja ha sådana också; inte dumt med 48 ekrar i hjulet!!
/Magnus
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hügi eller 48-hål?

Är det DT/Hügi-naven som är det viktiga för dig så kan du kanske kolla med http://www.cyclecomponents.com de säljer åtminstone Hügis MTB-nav: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=steg_tva&p=nav&v=000&limit=dt0&extra=000

Om det istället är så att det är 48-håls nav som är det viktiga för dig så har Shimano det. Eftersom de finns på Hallmans hemsida så borde din lokala cykelhandlare kunna beställa dem, se:
http://www.hallmansports.se/prdetail.asp?artno=791.FHHF07LV

Om du skall använda de här naven på en vanlig cykel så bör du tänka på att de inte har samma dimensioner som ett vanligt MTB-nav. Ett vanligt (MTB) nav är avsett för en ram med 135mm mellan bakgaffeländarna. Både Hügi och Shimanos tandemnav är avsedda för ramar med 140-145mm mellan bakgaffeländarna. Detta kan ge dig problem. Se:
http://www.dtswiss.com/en/naben-huegi-TD-2.html
http://www.shimano-europe.com/cycling/phpimages/product/exp_view/FH-HF08.pdf
Men om du väljer Shimano-navet så borde det inte vara några problem med att ta bort några mm på vänster sida tex distansen (nr 14 på sprängskissen) och brickan (nr 4), du måste naturligtvis då också byta axeln. Om det går att göra motsvarande med Hügi-navet vet jag inte, men eftersom de tydligen svarar på MAIL så borde det gå att ta reda på.

Men den första frågan du borde ställa dig är:
Behövs verkligen 48 ekrar?
Jag är ingen lättviktare och jag har aldrig behövt hjul med mer än 36 ekrar, jag har tom flera hjul med 28 ekrar som jag har använt utan problem sedan -96.
Det viktiga är att dina hjul är bra byggda, är de inte det så löper du större risk att få problem även med 48 ekrar, än om du har ett välbyggt hjul med 36 ekrar. Du har väl läst:
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Hur du än gör så vore det kul att få veta vad det blir.

Lycka till.
 
Tack för tipsen

Hej
Tack för alla tips
Jo, mina planer för nya nav är just planer. Jag får se om det blir av att jag skaffar dem. Vitsen är ju att man skall ha något som både är slitstarkt och kompatibelt så att det är lätt att byta ut om något går sönder så att man inte står där i en turkisk bergsby med ett söndrigt hjul och skägget i brevlådan så att säga...
Jag får se hur jag skall göra. I alla fall behöver jag köpa mig en ny cykel och är ny i skaffa-informations-fasen. Allt blir nog inte som jag har tänkt mig i slutändan. Fast det kommmer bli skivbromsar i alla fall, det är jag säker på, jag har tröttnat på att bryta bromsbelägg i ett...
Ha det! /Magnus
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips