Surved - ditt bästa stalltips

Poängen med det oväntade (och tråden?) är att om man inte planerat i förväg, vad gör man då?

Märker du inte själv hur dumt det är att säga att det bästa rådet om man saknar torr ved är att ha torr ved?
Det tillför ingenting till grundfrågan och är redan nämnt i 20-30 inlägg eller så.

Detta handlar inte om en idealsituation.

Om man genom dålig planering råkar hamna i nöd, torde man knappast ha med sig vare sig yxa, tändstickor/tändare/eldstål eller brännbara kemikalier. Å då blir det i princip omöjligt att få eld på surved.

Eller så ser man till att planera ordentligt och då bl.a. se till att det finns ved i brännbart och tändbart skick vid lägerplatsen.
/Niklas
 
Situation: En sjöblöt jätteklabbe vill inte brinna.

Lösning A:
"Skiten ska jävlar i mig brinna. Tur att jag alltid har en burk termit uppkörd där solen aldrig lyser."

Lösning B:
Gå femtio meter och hämta ved som brinner.


Jag medger att det skulle vara hyfsat coolt att gräva fram den där burken (eller varför inte bara dra röven längs stocken likt en tändsticka mot plånet) och trolla fram en brasa inför häpna åskådare, men är det, handen på hjärtat, inte enklare att bara hämta ved som brinner?




Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
En påse grillkol eller t.o.m en engångsrill kan ju också användas som vedtork för att få fram en starteld så man kan gå på surveden fungerar ju också.
Fjutta grillen , lägg på tändveden och täck över med aluminium folie men låt ändarna vara fria så fukten kan tryckas ut där.Se även till att ha lufttillförsel.
Har inte testat men antagligen kan man torka ur väldigt blöta bitar med en 10literssäck med grillkol
Man har ganska mycket värme nån timma och med en kupa av lite alufolie så är effektiviteten väldigt hög.

Istället för grillkol kan man köra ovanämda metod med en bruk fiskbulle/tonfisk med 50/50 motorlja/diesel.

Termitmetoden kommer fungera men det kräver att det används på rätt sätt , det brinner väldigt fort.
 
Har du tände med dig och vet hur man gör, samt får, går det att få eld på sur björk på rot. Runt om den elden kan du torka markved som du kluvit upp, medan du gör det håller du dig varm, när sen elden torkat upp veden kan du börja elda normalt men alla kan/får inte elda på levande träd.

I CA och SA finns det livsträd, de är så kådarika att de brinner så fort du klätt av dem mossan, stickor av dem kan du köpa i boden här. Tjärved brinner oxså så fort du klyft upp den, oavsett hur våt den är. Men att elda under vatten kräver att du för med dig syret ner.

I S Sverige finns det fortfarande massor av almar som dött på rot, grenarna nära på marken är sällan dyblöta inne i veden. Men att hitta torr ved i vårsmältet i Skåne kan t o m det vara ett problem.
Svårligheterna på västkusten är upplevda och vidhålles.

Naken utan eldstål, tände och hungrig är alltid dåligt läge, vintertid än sämre.
Ett alternativ är att gå hem. ;)
go tur
 
Om man genom dålig planering råkar hamna i nöd, torde man knappast ha med sig vare sig yxa, tändstickor/tändare/eldstål eller brännbara kemikalier. Å då blir det i princip omöjligt att få eld på surved.

Eller så ser man till att planera ordentligt och då bl.a. se till att det finns ved i brännbart och tändbart skick vid lägerplatsen.
/Niklas

Är det så omöjligt att tänka att planeringen för det oväntade är att ha med sig en cigarettändare och en kniv eller en miniryggsäck med någon liter eller något kilo tändmaterial?

Kanske någon människa finner det överflödigt att bära med sig 20 vedklabbar a cirka 20 liter och 5-6 kg för de 9999 dagar på dagstur när allt går bra, för att vara väl förberedd på dag 10000?
Man får väga risk mot nytta, jag har t.ex alltid en Leatherman-kniv och en tändare i fickan, det uppväger mer än väl min risk att gå vilse, jag går nog ca 200 turer per år på mellan en timma och en dagstur, har med karta och kompass på någon promille av turerna och hittills har jag i mitt liv gått vilse och varit tvungen att slå läger oplanerat noll gånger.
Nyttan att varje gång bära med mig torr ved, tält, sovsäck mm är helt enkelt så försvinnande liten att det blir rent löjligt att ha med sig en flerdagspackning på varje tur.
Om du är så upptagen av förberedelser borde du känna till detta.

Är t.ex du alltid förberedd? Har du med 10 kg förbandsmaterial varje gång du är ute, det kan ske en terrorattack eller ett flygplan kan störta i närheten av dig? Du är väl beredd? Eller går du enstaka gånger utanför ditt hus utan jätteryggsäcken med "i värsta fall"-grejer?
 
Bra tips!

Kan du förtydliga vad du menar med "björk på rot"?

Uttrycket "på rot" brukar användas för saker som fortfarande växer - du kan elda med färsk otorkad björkved utan större problem.
T ex säljes ibland julgranar på rot och då syftar man på att det är självplockning/självhuggning av den gran man önskar och torde vara biligare i pris då man själv står för nedtagning och transport. Har sett en del annonser då man skojat/förvanskat och sålt begagnade markplattor på rot och då avses pris där köparen själv plockar upp och transporterar plattorna.

/Patrik
 
Är det så omöjligt att tänka att planeringen för det oväntade är att ha med sig en cigarettändare och en kniv eller en miniryggsäck med någon liter eller något kilo tändmaterial?

Kanske någon människa finner det överflödigt att bära med sig 20 vedklabbar a cirka 20 liter och 5-6 kg för de 9999 dagar på dagstur när allt går bra, för att vara väl förberedd på dag 10000?
Man får väga risk mot nytta, jag har t.ex alltid en Leatherman-kniv och en tändare i fickan, det uppväger mer än väl min risk att gå vilse, jag går nog ca 200 turer per år på mellan en timma och en dagstur, har med karta och kompass på någon promille av turerna och hittills har jag i mitt liv gått vilse och varit tvungen att slå läger oplanerat noll gånger.
Nyttan att varje gång bära med mig torr ved, tält, sovsäck mm är helt enkelt så försvinnande liten att det blir rent löjligt att ha med sig en flerdagspackning på varje tur.
Om du är så upptagen av förberedelser borde du känna till detta.

Är t.ex du alltid förberedd? Har du med 10 kg förbandsmaterial varje gång du är ute, det kan ske en terrorattack eller ett flygplan kan störta i närheten av dig? Du är väl beredd? Eller går du enstaka gånger utanför ditt hus utan jätteryggsäcken med "i värsta fall"-grejer?

Jag planerar så att jag inte hamnar i dylik nöd. Bl.a. genom att ha med mig GPS + batterier., så att jag alltid hittar hem i tid. Planerar jag eldning, ser jag helt enkelt till att det finns torr ved där jag vill elda. Annars eldar jag inte.
/Niklas
 
Som sagt, min erfarenhet är att det alltid GÅR att få upp en eld om man måste (och har kompetensen på plats.)
I många situationer är det dock helt enkelt inte värt insatsen om inte elden är livsviktig.

Jag får väl upprepa det jag skrivit tidigare i tråden:

Ja jag har redan tidigare i tråden sagt att den mesta ved man hittar i skogen i alla fall är torr inuti så det räcker med att klyva den, men det svaret blev ju diskvalificerat eftersom sån ved tydligen inte klassades som surved.

Så jag diskuterar nu utifrån förutsättningen att veden faktiskt ÄR helt mättad. Inte för att jag håller med om att man bara hittar sån ved, utan eftersom jag fick veta att tråden är ett tankeexperiment om hur man skulle göra om så var fallet.
 
Fördelen med en reflektorskärm av ved är ju att det torkar veden och ökar effekten samtidigt.

Du missar hela tankegången kring energibudget. Det går åt energi att torka veden. Det går energi att värma personerna. Tar du energi från elden för att torka ved så finns det inte lika mycket energi kvar för att värma personerna.

Det blir svårt att diskutera om man försöker frångå fysikens lagar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.