Surved - ditt bästa stalltips

Något säger mig att du inte bor på västkusten.

Lustigt att du skulle nämna det... Jag bor visserligen inte på västkusten idag, men jag hade aldrig uttalat mig i ämnet utan mångårig erfarenhet av att göra upp eld i skogarna kring Göteborg, där jag hade min skolning i scouterna. Det är väl ingen annan i den här tråden som uttalar sig lösare grunder än så ;)
 
Du missar hela tankegången kring energibudget. Det går åt energi att torka veden. Det går energi att värma personerna. Tar du energi från elden för att torka ved så finns det inte lika mycket energi kvar för att värma personerna.

Det blir svårt att diskutera om man försöker frångå fysikens lagar.

Jag pratar om att utnyttja fysikens lagar, det du påstår är att bryta dem. Om du gör upp en eld, oavsett sort och kvalitet på bränslet så är det ju inte så att du kan använda 100% av effekten för att värma dig och sedan 100% av effekten för att laga mat medan du får frysa.

Är du ensam vid en eld går kanske 5% i din riktning och värmer dig, 10-15 procent går åt andra riktningar (antagligen är andelen sidostrålning ännu mindre) och det mesta går rätt upp i luften.
Varför blir du kallare om mindre energi går till spillo?
Eller brukar du ha några vänner i hängmatta ovanför elden?

Ditt resonemang är giltigt ENDAST om du har möjlighet att rikta 100% av värmen i en riktning, har du något enkelt som du kan bära med på tur som klarar det så ska jag hjälpa dig att ta patent på den inrättningen och hitta intresserade köpare, allt mot ett fåtal procent av intäkterna vilket ändå kommer att göra mig rik och dig superrik. :)
 
Jag planerar så att jag inte hamnar i dylik nöd. Bl.a. genom att ha med mig GPS + batterier., så att jag alltid hittar hem i tid. Planerar jag eldning, ser jag helt enkelt till att det finns torr ved där jag vill elda. Annars eldar jag inte.
/Niklas

All eldning behöver som sagt inte vara planlagd, alla har inte med gps på alla turer och möjligheten finns att gps:en slutar fungera till exempel om man faller i en sjö och den blir blöt eller om den faller ur kalla fingrar ned på sten eller liknande.
Att du är väl förberedd på förväntade situationer förhindrar varken att andra är dåligt förberedda eller att du hamnar i en oförutsedd situation.
Definitionen på oförutsedd är just att planer inte är lagd för uppstådd situation.

Som sagt, resonemang av typen det bästa i en oförutsedd situation är att planera för den är totalt värdelösa, eftersom per definition kan man inte hamna i en planerad oförutsedd situation.

Att säga att man ska planlägga för det oförutsedda är idioti på hög nivå, dessutom för det inte denna diskussionen i någon riktning.
 
All eldning behöver som sagt inte vara planlagd, alla har inte med gps på alla turer och möjligheten finns att gps:en slutar fungera till exempel om man faller i en sjö och den blir blöt eller om den faller ur kalla fingrar ned på sten eller liknande.
Att du är väl förberedd på förväntade situationer förhindrar varken att andra är dåligt förberedda eller att du hamnar i en oförutsedd situation.
Definitionen på oförutsedd är just att planer inte är lagd för uppstådd situation.

Som sagt, resonemang av typen det bästa i en oförutsedd situation är att planera för den är totalt värdelösa, eftersom per definition kan man inte hamna i en planerad oförutsedd situation.

Att säga att man ska planlägga för det oförutsedda är idioti på hög nivå, dessutom för det inte denna diskussionen i någon riktning.

Men genom att planera så blir ju de oförutsedda situationerna färre och ovanligare - dvs man klarar flera situationer eftersom man redan tänkt igenom dem.

Genom improvisation kan man även klara situationer som liknar varandra, att klara en oförutsedd sitation genom samma lösning som för en förutsedd gör att du klarar dig.

Och för att spåra åter till eldningsfråga: Man kan inte elda vatten eftersom vatten redan brunnit - vatten är ju oxiderad vätgas som svårligen kan oxideras/brännas vidare.

Blött trä kan torkas och sedan förbrännas mha värme och syre i tillräcklig mängd.

/Patrik
 
Inget planerat för denna tråden...men jag var ute igår I göteborg.
Har regnat en hel del här och tog det som en utmaning att få igång en eld med bara mtrl för turen jag gick.
Samlade på mig lite näver från div fällda björkträd och lite tunt granris under en gles gran.

Hade tändare med dig så själv tändningen av näverspån var ingen utmaning men det hade lätt löst med eldstål med. Fyllde sedan på med grenar från liggande träd som var lagom västkustsura;)

Blev en eld utan problem med bra värma och glöd som kunde ha fyllts på med store grenar m,m.
märk väl att det regnade och allt togs från liggande träd...förutom granriset.
15670143458_dfc8fb720d_z.jpg
[/url]20141123_102552 by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]
 
Men genom att planera så blir ju de oförutsedda situationerna färre och ovanligare - dvs man klarar flera situationer eftersom man redan tänkt igenom dem.

Genom improvisation kan man även klara situationer som liknar varandra, att klara en oförutsedd sitation genom samma lösning som för en förutsedd gör att du klarar dig.

Och för att spåra åter till eldningsfråga: Man kan inte elda vatten eftersom vatten redan brunnit - vatten är ju oxiderad vätgas som svårligen kan oxideras/brännas vidare.

Blött trä kan torkas och sedan förbrännas mha värme och syre i tillräcklig mängd.

/Patrik

Ja, håller helt med, att planera bra och minimera antal potentiella faror underlättar betydligt.

Planläggning och kunskap/kompetens är ju dock komplement till varandra, inte ömsesidigt uteslutande faktorer. Att tro att allt kommer att fungera som planlagt och inte vara beredd på det oförutsedda finns ju katastrofala exempel på, t.ex Titanic där ett fåtal livbåtar fanns för att öka tryggheten hos passagerarna, men långt ifrån tillräckligt för alla passagerare och besättning.

Att utesluta att kunskap hur man får eld i surväder och/eller ha ett minikit för att hjälpa till med det för att man tar med ved till planerade läger eller har gps så man aldrig kan gå vilse är "Titanic-svikt" på individnivå.
När allt går enligt plan är det helt ok, men när man är i skiten utan kunskaper spelar alla planer man haft tidigare i livet ingen roll, då är man beroende av det man har tillgång till, och huvudet har man alltid med i alla fall.

Angående elden, vad är ditt bästa tips för att torka veden snabbt, gärna med minimalt arbete? :)
 
Ja, håller helt med, att planera bra och minimera antal potentiella faror underlättar betydligt.

Planläggning och kunskap/kompetens är ju dock komplement till varandra, inte ömsesidigt uteslutande faktorer. Att tro att allt kommer att fungera som planlagt och inte vara beredd på det oförutsedda finns ju katastrofala exempel på, t.ex Titanic där ett fåtal livbåtar fanns för att öka tryggheten hos passagerarna, men långt ifrån tillräckligt för alla passagerare och besättning.

Att utesluta att kunskap hur man får eld i surväder och/eller ha ett minikit för att hjälpa till med det för att man tar med ved till planerade läger eller har gps så man aldrig kan gå vilse är "Titanic-svikt" på individnivå.
När allt går enligt plan är det helt ok, men när man är i skiten utan kunskaper spelar alla planer man haft tidigare i livet ingen roll, då är man beroende av det man har tillgång till, och huvudet har man alltid med i alla fall.

Angående elden, vad är ditt bästa tips för att torka veden snabbt, gärna med minimalt arbete? :)

Får man ta med hemifrån så är mina tips : enklast tamponger - brinner bra och hyfsat torrt packade.
Vill man förbereda och ta med, så är som tidigare nämts rullat tidningspapper man doppat i stearin en gammal favorit från tiden som patrullscout.

Får man inte ta med hemifrån så håller jag med appslapp : Näver och de torra småpinnarna längst ner på granen (av somliga kallat knaster - vet inte om namnet kommer av brytljudet eller ljudet då det verkligen brinner under ymnigt avgivande av gnistor) för att sedan bygga på med grövre och grövre vedpinnar "på tork".

/Patrik
 
Inget planerat för denna tråden...men jag var ute igår I göteborg.
Har regnat en hel del här och tog det som en utmaning att få igång en eld med bara mtrl för turen jag gick.
Samlade på mig lite näver från div fällda björkträd och lite tunt granris under en gles gran.

Hade tändare med dig så själv tändningen av näverspån var ingen utmaning men det hade lätt löst med eldstål med. Fyllde sedan på med grenar från liggande träd som var lagom västkustsura;)

Blev en eld utan problem med bra värma och glöd som kunde ha fyllts på med store grenar m,m.
märk väl att det regnade och allt togs från liggande träd...förutom granriset.
15670143458_dfc8fb720d_z.jpg
[/url]20141123_102552 by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]

Nu är det ju inte så blött alls så det är ju inga probs o få fjutt.Varit lite värre år mycket värre år med ultraextrem sur ved..
Tror vi hade nått år med skitmycket regn,sen blev det faktiskt kallt och hölls sig en bra bit mot -10.Den vilplockeveden var verkligen frostsprängd.Ett tag så var fick vindskydd i regionen desutomn ofta survedsbatchar av klass.Det kom från Västkustiftelsen rensingar på Vallda Sandö.Ha ligger ju oskyddad ute och efter vissa monsuår så var den verkligen inlaggd i vatten.

Jag har i min moleeldficka

Bacholaplander
Tändare
Parafinfibertände
2 Värmeljus
1 dl 50/50 motorolja diesel

I övrig utrustning utspritt göra eldmtrl
Bärsystemvattenflask ficka ,esbitar för vattenflaskkåseköket
Förådsficka i ryggsäck Ytterligare något värmeljus
Köksutr/livsmedel 1dl matolja
Benficka tändare/eldstål

Detta räcker ju fan för och göra upp eld men men en gång underskatta jag västkustveden trots allt!
 
Jag har i min moleeldficka

Bacholaplander
Tändare
Parafinfibertände
2 Värmeljus
1 dl 50/50 motorolja diesel

I övrig utrustning utspritt göra eldmtrl
Bärsystemvattenflask ficka ,esbitar för vattenflaskkåseköket
Förådsficka i ryggsäck Ytterligare något värmeljus
Köksutr/livsmedel 1dl matolja
Benficka tändare/eldstål

Alltså, sånt här listande av mtrl och utrustning skapar ju julaftonskänslor för alla outdoor- och survivalgeeks. Mer sådant och helst med bild! Ska vi lista upp det i denna tråd eller ska vi skapa en ny?
 
All eldning behöver som sagt inte vara planlagd, alla har inte med gps på alla turer och möjligheten finns att gps:en slutar fungera till exempel om man faller i en sjö och den blir blöt eller om den faller ur kalla fingrar ned på sten eller liknande.
Att du är väl förberedd på förväntade situationer förhindrar varken att andra är dåligt förberedda eller att du hamnar i en oförutsedd situation.
Definitionen på oförutsedd är just att planer inte är lagd för uppstådd situation.

Som sagt, resonemang av typen det bästa i en oförutsedd situation är att planera för den är totalt värdelösa, eftersom per definition kan man inte hamna i en planerad oförutsedd situation.

Att säga att man ska planlägga för det oförutsedda är idioti på hög nivå, dessutom för det inte denna diskussionen i någon riktning.

Är man klok, uppmärksam och väl förberedd, så hamnar man väldigt sällan i en oförberedd situation. Svårare än så är det inte.

Märker man att man ha fel utrustning, att det börjar bli mörkt på dagstur etc., är det klokt att avbryta turen i god tid.

Alla har inte GPS? Det kan man gott se till att införskaffa innan turen. Så dyrt är den inte jämfört med mycket annan friluftsutrustning. Dessutom kan ju en frilufts-GPS visa solens uppgång och nedgång.

Och ja, rådet att avbryta turen och gå hem, är väl väl så relevant i denna tråd som alla tips på brännbara kemikalier för att försöka snabbtorka genomsur ved.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.