Suorva-Sulitelma

Turen tycks ge många alternativa vägar redan från start. Det är härligt!
Jag ska se till att utvärdera både stigarna och vaden, om jag nu lyckas hitta rätt...
Som jag förstår det utifrån diskussionen här ska det finnas två olika stigar, liksom visas på lantmäteriets karta. Båda dessa leder alltså bort mot Njabbejåkka, den ena i skogen och den andra ca 100-200 m högre upp. Verkar dock som att svordomar, svett och pannben nånstans mellan stigarna också funkar.

/Paul
 
Turen tycks ge många alternativa vägar redan från start. Det är härligt!
Jag ska se till att utvärdera både stigarna och vaden, om jag nu lyckas hitta rätt...
Som jag förstår det utifrån diskussionen här ska det finnas två olika stigar, liksom visas på lantmäteriets karta. Båda dessa leder alltså bort mot Njabbejåkka, den ena i skogen och den andra ca 100-200 m högre upp. Verkar dock som att svordomar, svett och pannben nånstans mellan stigarna också funkar.

/Paul

Finns säkert fler än så. Använd förnuftet och höjdkurvorna bara så bör du komma upp relativt smidigt. Går man ganska långt österut innan stigning påbörjas (fortsätter i nedre stigens riktning) är det ju inte så brant upp sen längs vattendraget som nästan går till björktältplatsen jag postade om. Något i den stilen är troligen den "enklaste" vägen.

God tur. Det här kan låta löjligt, men stigningen Suorva - 642 kan, jobbigheten till trots, vara en god kandidat till att vara den största fjällupplevelse jag haft. Mustigheten, mystiken och tystnaden i den kraftigt vuxna skogen när det började skymma var något alldeles säreget jag hoppas få uppleva igen.
 

avslutad210712

Gäst
Jag tror de som upplevt en stig som är risig och/eller svår att följa mellan Suorva och kalfjället har varit på fel stig; förmodligen för att man haft för bråttom uppåt och inte hittat stigen som börjar ganska rakt söderut från vägslutet längs Jiertajavrres strand? Den är faktiskt rätt vältrampad och letar sig snällt upp längs sluttningen med förvånansvärt lite kringelkrokar och upp-och-nedstigningar längs vägen, och mynnar ut vid ett vadställe över Njabbejåhkkå vid sjön 642. (vid högvatten kan det vara enklare att vada vid kröken några hundra meter upp).

Kommer man från andra hållet kan man också lätt missa 'den rätta' stigen, eftersom man gärna håller för hög höjd och missar att vika ner mot sjön 642 (som inte syns i förväg).

Per

När vi gick ifjol tog vi stigen som börjar där vägen slutar och sen kom vi fram till en liten bäck i skogen och på andra sidan den bäcken fanns det ingen stig trots att vi gick upp efter bäcken och ner efter bäcken. Puts väck och gräset var nertrampat överallt. Sen hittade vi igen stigen när vi var nästan uppe på kalfjället men då var det så dags :)
 

avslutad210712

Gäst
Om det finns någon som tagit spår efter stigarna så vore det såklart skoj om det går att lägga upp för nerladdning. Funderar trots alla svordomar ifjol att eventuellt görs ett nytt försök från Suorva i sommar och då vore det skoj tt åtminstone ha en liten chans att hitta någon stig.
 
Swift sa:
1) Sträckan mellan Suorva och Gukkesbron diskuteras här då och då. Jag vill peka på alternativet att från dammens västra landfäste gå norrut några hundra meter och därefter rakt upp till sjön Sliehkokkjávrre, där man tältar vid sjöns västra ände. Man fortsätter mellan Oarjep Átjek och Vuosskeljávrre förbi sjön 1074 över passet och ner i Guhkesvágge. Man slipper då besvärligt vide och det nyckfulla vadet över Njábbejåhkå. I stället får man en del stenskravel på de högre höjderna.

Ja det är också ett alternativ. Upp till sliekkojaureh passerar man jokken (på kartan) som rinner från den tidigt, och följer den bara på sydsidan upp till sjön. Det är en relativt enkel väg. Vidare blir det sedan en del tillbakatågande i Kukkesvagge när man fixat passet.

En fråga här eftersom det här verkar vara årets "Hur man går från Suorva"-tråd: VIlket ska man gå norr eller söder om knölen som ligger vid utloppet på Sliehkokkjávrre? Så vitt jag kan läsa så är de här två inläggen en rekommendation åt vardera hållet.

Min nästa Sarek-tur (om ett eller ett par år, andra fjäll i årets planering) hade jag planerat att ta Sliehkokkjávrre-vägen och är därför mycket intresserad av vilken väg som är lämpligast.

Jag har själv inte gått den vägen utan bara en gång upp vid Suorva via den "klassiska" vägen att följa stigen längs stranden fram till den största större bäcken och sedan följa den upp, utan större problem. I ett försök att hitta denna väg på väg ner en tur några år senare så kom vi till stigdelningar på myrar och sedan ingen stig alls utan fick gå på fri hand ner mot dammen i dryg storåsig och blockig björkskog. Men ner kom vi.
 
En fråga här eftersom det här verkar vara årets "Hur man går från Suorva"-tråd: VIlket ska man gå norr eller söder om knölen som ligger vid utloppet på Sliehkokkjávrre? Så vitt jag kan läsa så är de här två inläggen en rekommendation åt vardera hållet.

Båda två lär fungera, jag gick som sagt på södra sidan. Försiktighet anbefalles vissa delar av stigen längs sjöns sydsida (stup samt svindelartat). Sjöns nordsida såg mycket lättvandrad ut från vår tältplats, men verkligheten kanske är en annan
 
Sliehkokkjávrre

Jag tror att bästa vägen nerifrån är att från dammens västra landfäste gå norrut till vägslutet och sen lika långt till. Då kommer man genom skogen (tall och björk) och ut på en relativt öppen mark. Därifrån går man rakt upp med sikte mellan stenbumligen vid sjöns utlopp och Sliehkokfjället. Brant och jobbigt men ganska lättgånget. När man kommer över krönet och ser ner mot sjön ska man spana efter en rösad stig som följer sjön västerut och successivt går ner mot vattnet. Komplettera gärna med några rösen! Fin tältplats vid sjöns västra ände!

Hälsn Pelle
 
Bron över Mielädno öster om Alggajavrre

Bron går att gå över men är i dåligt skick. Har besökt bron nu under våren på snöföre och den fungerar men ser som sagt risig ut, men fungerar..
 
Har jag förstått det hela rätt om jag säger att en av stigarna från Suorva går "rakt" söder ut till sjön 642, efter det man kommit över dammen vill säga

/Paul
 
Har jag förstått det hela rätt om jag säger att en av stigarna från Suorva går "rakt" söder ut till sjön 642, efter det man kommit över dammen vill säga

/Paul

Ja, i princip rakt söderut från vägslutet. Det som debatteras lite utifall du gör det vägvalet är väl om man ska hålla nästan rakt söderut eller hålla lite österut innan man börjar stiga.
 
sedan höger över stenfält

Har jag förstått det hela rätt om jag säger att en av stigarna från Suorva går "rakt" söder ut till sjön 642, efter det man kommit över dammen vill säga

/Paul

För att ta den stig som går längs sjöstranden börjar man gå rakt söder ut från vägslutet genom buskarna på stranden. Efter en liten bit kommer man till en "vik" med sten åt höger. Man ska snedda över denna. Stigen är markerad i kanten där den går upp i skogen. Sedan går den vidare nära stranden.
 
Hej!
Vi är tre som tänkte vandra mellan Suorva och Sulitelma i början av augusti.
Vi tänkte vandra från Suorva till Pielastugan och vidare väster ut, via Skarja, genom Alggavagge, ner till Alkavare kapell. Därefter runda Nuortap Rissavarre och fortsätta sydväst och ansluta till padjelantaleden vid "sommarbro" på kartan. Därifrån är tanken att följa de rösade lederna bort till Sulitelma.
Vi funderar lite kring möjliga toppar längs vägen, och kluriga vad. Toppen Alatjåhkkå 1572 ser intressant ut. Av kartan att döma tänker vi att man kan ha en fin utsikt över både Sarek, Padjelantas slätter och sjöar samt Virihaure.
Har ni några erfarenheter, synpunkter, idéer eller andra förslag får ni mer än gärna dela med er!

Tack
/Paul mfl.
Jag har följt tråden med intresse men saknar kommentarer om en del av din kommande vandring. Turen verkar bli fantastisk, men jag får en känsla av att du tänkt passera det mest intressanta området för att sedan avsluta din vandring. Jag tänker förstås på Sulitelma. Detta massiv och områdena runt om det är i mitt tycke det mest spännande du passerar. Jag kommer att återvända dit för tredje gången nu i sommar och spendera ett tiotal dagar där. Det finns alldeles för mycket att berätta för att det ska få plats i ett sånt här inlägg, men jag rekommenderar dig att åtminstone ägna NÅGON dag där.
Jag har skrivit om mina två tidigare turer i området.

Sinnliga Sulitelma

Öster om Sulitelma

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 22
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Kisuris - Suorva.. Fjällvandring 7
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 44
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
suorva eller saltoluokta Fjällvandring 9
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...