Sommarens vandring

Sitter o förbereder en vandring genom Padjelanta o Sarek i sommar. Har endel frågor även om jag läst Grudstens "På fjälltur Sarek" o sökt i forumet. Planen som den ser ut just nu är att starta i Vaisaluokta o vandra Padjelantaleden ner till Arasluokta. Därifrån följa restängslet i SO riktning. Gå utmed Alajaures norra strand. Sedan fortsätta mot Alkavare kapell o vandra Alkavagge in till Smaila. Tanken är sedan att vandra Pastavagge till Rinim o båt till Sitojaurestugan för att kunna vandra upp till Saltoluoka.

Nu till frågorna jag har:
- Hur är vegetationen SO om Arasluokta. Ser på kartan att det ser lite snårigt o sankt ut precis vid renstängslet, men tycker att man borde kunna slippa det om går lite högre upp bara. Stämmer det?
- Passagen av Miellätno. Grundsten säger att man vadar precis vid utloppet från Alkajaure. Grundsten säger också att det kan finnas båtar som vandrare kan nyttja. Har även läst här på forumet att det ev finns en bro någon km NV Alkajaure. Någon som kan reda ut vad som är aktuellt idag.
- Planen är ju att gå Alkavagge, men även funderat endel på Nasavagge/Kuopervagge för att komma in till Smaila. Vad ska man välja o varför?
- Grundsten varnar lite för att det kan vara ett krävande vad vid jokken från Vattendelarglaciären om man går Alkavagge. Har även läst här på utsidan att vadet över Tjågnårisjågåsj kan vara problematiskt. Vad är era erfarenheter?
- Vad kostar båten från Rinim till Sitojaurestugan?
- Går det att handla rökt fist någonstans på vägen? Arasluokta kanske?
- Var finns lämpliga toppar att göra en dagstur till? Låddebakte har jag tänkt iom utsikten över Rapaselet.

Tacksam för svar o är det nåt jag inte tänkt på så säg gärna det med!
 
Det låter som en fin tur. Några svar från mig, andra kan fylla på med sina preferenser.

Ja, det är sumpigt och videsnårigt SO Arasluokta, håll höjd och gå på kalfjället runt "grytan" bort mot Alajaure. Nasa och Kuopervagge är fint, men har du inte gått Alkavagge så gör det. En fin sommardag är det så nära drömmen om den perfekta fjälldalen man kan komma. IMHO.

Jag har alltid haft lätt att ta mig fram söder om Alkajaure. Även mitt i juli så känns vadet där inte speciellt märkvärdigt, men jag förutsätter att ni har vadat tidigare.
Mellätno är stor. Båtarna har varit osäkra de senaste gångerna jag passerat. Ena gången fanns ingen båt på ena sidan. Andra gången låg en båt 150 m från sjöstranden.

Jörgen
 
Båtarna tillhör kyrkan.det är lätt att passera Miellädno nära Alkajaure.
Alajaure är nog bland de allra vackraste sjöar jag passerat;sommarens långvandring Stalo-Kvikkjokk.
Rinim-båten nånstans 300-400kr tror jag.
 
Bidrar med den kunskap och erfarenheter jag har

- Planen är ju att gå Alkavagge, men även funderat endel på Nasavagge/Kuopervagge för att komma in till Smaila. Vad ska man välja o varför?

Har gått båda dalarna, men inte genom Nasavagge. Jag har svårt att argumentera för endera dalen, de har båda sina specifika kvaliteter. Men om jag måste rekommendera någon av dem skulle det i sådana fall bli Alkavagge och det i första hand för gräsängarna vid Akkavagge: den vegetationen parad med utsikten över Sarekmassivet i öster ger en fin fjällupplevelse. Slå gärna läger där.
IMG_0574.JPG

Vy från en tältplats i området

- Grundsten varnar lite för att det kan vara ett krävande vad vid jokken från Vattendelarglaciären om man går Alkavagge. Har även läst här på utsidan att vadet över Tjågnårisjågåsj kan vara problematiskt. Vad är era erfarenheter?

Jag hade inga som helst problem med Vattendelarglaciär-jokken då jag gick där i höstas. Men vattenföringen var i och för sig allmänt låg. Tjågnårisjågåsj är ett kärt samtalsämne här på Utsidan. Det existerar i princip tre allmänna råd: använd snöbryggan norr om stigen (ligger tydligen kvar länge), vada ca 200 meter söder om stigen och vada nere vid utloppet till Rapajåkkå. Personligen vadade jag 200 meter söder om stigen ett år med hög vattenföring. Det gick bra, men det var inte helt utan puls jag tog mig över.

- Vad kostar båten från Rinim till Sitojaurestugan?
2007 kostade det 350 kronor för en person

- Går det att handla rökt fist någonstans på vägen? Arasluokta kanske?
Med stor sannolikhet har Ola Länta rökt några Virijaure-rödingar då ni kommer förbi Arasluokta. Testa den tillsammans med glödkakan: himmelskt!
- Var finns lämpliga toppar att göra en dagstur till? Låddebakte har jag tänkt iom utsikten över Rapaselet.
Skårvatjåkkå eller Axel Hambergs topp från Alkavagge erbjuder en storartad utsikt över alla av Sareks centrala massiv (man ser t.ex. ända bort mot Skierffe och Tjakkeli).
 
Senast ändrad:
Rättning!

Fel i hjärnkontorets minnesavdelning;det var ju enkelt att ta sej över Miellädno för att vi gick över bron! den är inte utmärkt på kartan,tillhör nån sameby,så den är "inofficiell" och så står det att man får varken beträda den eller vistas i dess närhet..
 
tillhör nån sameby,så den är "inofficiell" och så står det att man får varken beträda den eller vistas i dess närhet..

Jeg tror nesten ikke det jeg leser. Er det virkelig slik at en sameby har bygd en bro i naturen og så setter de opp et skilt som sier at bare de selv får benytte broen? Er det ikke samene som i alle år har klaget over diskriminering, men når det passer DEM så er det greit. Jeg skal vedde hauet mitt på at denne broen er blitt bygd med støtte fra det svenske samfunnet, gjennom subsidier, transportstøtte, dispensasjoner osv.

Noen burde ta et bilde av dette skiltet, og så sende det inn til Länstinget slik at denne samebyen ble fratatt all støtte. Burde være et fint tips til en avis i området, kan bli månedens tips spør du meg. Hvis ikke lokalavisene tør ta saken på grunn av redsel for å såre det nye "herrefolket" i sitt nærområde, så kan det godt hende at en hovedstadsavis synes saken er interessant.
 
Ta en titt i mitt bloggarkiv turen Stalo-Kvikkjokk jul 2008.
på bilden av bron syns en liten vit fläck,där står det...fast det ser du inte på bilden.
 
Ja nå har jeg lest Britts avsnitt hvor den omtalte broen er nevnt. Det står altså at den tilhører en "arbeidsplass" og ber andre holde seg unna både broen og området rundt.

Jeg får håpe dette er en upassende spøk, av en eller annen med dårlig humoristisk sans. Jeg ville vel selv bare ignorert skiltet, kanskje eventuellt bare fjernet det slik at spøken ikke får negative konsekvenser for samebyen eller andre. Hadde jeg vært medlem i den samebyen rett ved, så ville jeg ved første anledning fått dette vekk. De som er ansvarlige for hyttene i Padjelanta, BLT, burde også ta opp dette. Ikke god reklame spør du meg. Hvis broen er farlig å ferdes på, så burde det bare stått at ferdsel skjer på egen risiko, da blir jo saken en annen.

Selv kommer jeg nok ikke til å besøke dette stedet om sommeren, da jeg går med kløvhund og hunder er i alle fall enda ikke tillatt inne i nasjonalparken. Vintertid er jo elva frosset, så da er det jo ikke noe problem å komme over.

Hvis noen derimot FÅR problemer med noen som hevder enerett på broen, så ville jeg tatt bilder av den som nektet bruken av broen, skiltet, og sendt det til en av skandaleavisene i hovedstaden. De ville elsket den historien. Så får nok saken et etterspill. Det ville være interessant å se om den svenske allemannsretten tillater slike begrensninger i ferdselen ute i fjellene. I så fall er den ikke mye verd.

Vi har hatt en del rettssaker i Norge også på dette. Det har vært endel "herrefolk" vi kaller hytteadel som har skiltet for "ikke bading" eller "ikke telting" i nærheten av sine eiendommer. De har samtlige tapt så det suste i retten, med utbetaling av bot og alle advokatutgifter også til motparten. Pluss at skiltene har blitt fjernet.
 
Jag skulle inte bry mej ett skvatt om vad det står på skylten om det passade mej att gå över den, bara bron ser ut att vara stabil nog. Skulle inte tro att det står vakter utposterade. Kanske är skylten uppsatt för att "någon" ska ha ryggen fri ifall nån fjällturist skulle trilla av bron.
 
Nasavagge

Gjorde dagstur upp i Nasavagge från Koupervaggesidan för ett par år sen. Det är en fin sjö men inget märkvärdigt om man jämför med dina alternativ. Har för mig att det är lite stenig terräng runt sjön, men annars lättvandrat.
Instämmer i sumpigheten SO om Arasloukta. Alasjaure var vacker tycker jag, dock låg det förhållandevis mycket snö kvar där jämför med längre österut i alkavagge.
/fremag
 
Mielätno

Bron över Mielätno belägen nedströms och norr om Alkajaure finns nu på karten , utgåva 2009.
Instämmer f.ö. i rådet att hålla höjd från Arasluokta till renvaktarstugan väster om Alajaure, dvs att gå runt "grytan". Det innebär att man föjer den gamla raidleden (enligt Ola Länta som brukar "går hem" till Pårek via Njåtjåsvagge, över Säkokryggen i början av augusti - så även i år).
Detta är en fin väg att gå.

Nasavagge: vägen kräver bra väder för att var någon riktig njutning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
seasteel Tips på parkering för sommarens korta vandring? Fjällvandring 11
Fossa Sommarens vandring Fjällvandring 2
Mattias O Sommarens vandring... Fjällvandring 3
oeriksson Berättelse och bilder från sommarens vandring Fjällvandring 7
mojmoj Berättelse från sommarens vandring Fjällvandring 0
Bilder från sommarens vandring kring Zermatt Fjällvandring 0
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
snurte Problem att boka sommarens tågbiljett Fjällvandring 2
Almgren Sommarens tur start i Katterat Fjällvandring 22
stormtrivs Sommarens turer - Proviantera om Fjällvandring 2
Fossa Sommarens planer Fjällvandring 8
orren86 Inspiration för sommarens strapatser. Fjällvandring 14
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.