Sommarens planer

Planeringen för sommarens vandring är

Flyg till Staloluokta från Kvikkjokk.
Stalo-Staddajåkkåstugan
Staddajåkkåstugan-halvvägs mot Pieskehaurestugan, tält
tältplats-Pieskehaurestugan
Pieskehaurestugan-Tältar vid Ahkaritsjauratj
Ahkaritsjauratj- Mavas, tält
båt över Mavasjaure
Mavas- Ilkesjaure ev tältar vi
Ilkesjaure- till vägen,bussen

Någon som har en flygtidtabell eller vet var den finns? Var finns fin tältplats på väg till Pieskehaurestugan? Hur fungerar båtbeställningen i Mavas? I vilket skick är vindskyddet vid Ikesjaure? Är det för långt att gå från Mavasjaure till bussen på en dag? Var hittar jag busstider?
Väntar tacksamt på svar!
 
Planeringen för sommarens vandring är

Var finns fin tältplats på väg till Pieskehaurestugan?

Det finns många fina tältplatser längs den delen av Nordkalottleden, det är bara att välja och vraka. Speciellt trevligt tycker jag det är i området väster om Haddit. Slättlandet väster om Sulitelma är öppet och ramas in av de ståtliga topparna i Sulitelma-massivet.

IMG_1396.JPG
Tältplats vid Hadditjåkkå, vy mot väst

Vid Varvekjåkkå finns också många fina platser. Där Vistekjåkkå flödar samman med Varvekjåkkå finns till exempel fina platta bankar med mjuka gräspartier.
 
Jag instämmer med ovan - sträckan mellan Stalo och Pieskehaure är fantastiskt fin, och det är inga problem att hitta härliga tältplatser. Väster om Haddit som Thomas skriver, kring Varvekjaure finns också fina tältplatser. Fågellivet kring Varvek kan också vara en riktig upplevelse under bra år, om man är lagd åt det hållet!

Per
 
Planeringen för sommarens vandring är

Flyg till Staloluokta från Kvikkjokk.
Stalo-Staddajåkkåstugan
Staddajåkkåstugan-halvvägs mot Pieskehaurestugan, tält
tältplats-Pieskehaurestugan
Pieskehaurestugan-Tältar vid Ahkaritsjauratj
Ahkaritsjauratj- Mavas, tält
båt över Mavasjaure
Mavas- Ilkesjaure ev tältar vi
Ilkesjaure- till vägen,bussen

Någon som har en flygtidtabell eller vet var den finns? Var finns fin tältplats på väg till Pieskehaurestugan? Hur fungerar båtbeställningen i Mavas? I vilket skick är vindskyddet vid Ikesjaure? Är det för långt att gå från Mavasjaure till bussen på en dag? Var hittar jag busstider?
Väntar tacksamt på svar!
Här är en länk till Lapplandsflygs tidtabell: http://www.lapplandsflyg.se/scripts/tidtabell.php?page=kvikkjokk

God tur!
 
Jag gick bl a Gradis-Ikesjuare-Mavas 1998 och kan inte minnas något vindskydd alls vid Ikesjaure.
Någt nytt tillskott?
Däremot fanns då ett rastskydd vid Jurun. Jag trodde vindskydd bara fanns på låglandsleder.

Jag har tältat vid Mavas och tog vatten från sjön. Jag avtalade plats med de bofasta.
 
Tack för alla svar! Finns det några besvärliga vad längs vår planerade rutt? Jag är kort och lätt och vill helst inte vada där det är knädjupt. Resten av sällskapet är betydligt modigare men jag vill vandra tryggt och inte oroa mig.
 
Mellan Stadda och Varvek,och senare mot Vaimok var det en hel del korta och ibland lite djupa kalla vad.
Men inte svårt,allt beror väl på vattenmängd för tillfället.Kan nog vara "käng-vad" ibland.
Tror inte vaden ska avskräcka för denna färdväg,det är verkligen fint i övrigt.
 
1998 gick jag från Muotkejaure runt Pieskehaure (men inte fram till stugan) och vidare norrut. Där slog jag läger invid ett mycket brett vadställe - jag kunde inte då bedöma svårigheten, bara att
det var väldigt brett och ganska livligt.

Jag misstänker att ett sådant vad kan variera enormt alltefter nederbörden. Efter en del grubbel kom jag fram till att ändå återvända till Norge, bl a med tanke på hemtransporten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.