Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva

Hej,

Kanske nån såg tråden "Kvikkjokk-Bårddetjåhkkå-Kvikkjokk".
Tack för all hjälp där!
Nu, har vi en annan rutt som kanske vi kan vandra. Har nån erfarenheter med en likande eller samma rutt? Tack!
Dag 1
Schermopname (251).png
Dag 2
Schermopname (252).png

Dag 3 (eller lite vidare med extra rundan)
Schermopname (253).png

översikt

Schermopname (255).png

Extra rundan har en extra sovplats (såklart)
Tack för hjälpen :)

Är det inte ganska tråkigt att gå tillbaka samma väg? Vyerna är helt detsamma.
Jag tolkar det som att målet är Stortoppen, men det finns ju så mycket mer att se och uppleva.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gått delar av den och ingen stortopp. Från sourva och första tältplats på precis samma ställe, sen över bron och mot Pielaslätten istället för bestigning. Sen upp till snavavagge för tältplats 2 osv.

Inga konstigheter från sourva. Gick hela sträckan mellan kl.18-23. snårigt upp till kalfjället, inga svåra vad, det enda trista var det stora videfältet innan tältplats 1. Håll höjd där som ni ritat.

Gjort en liknande tur för många år sedan. Vi låg vid Sarekjavratj, det var bra, rekommenderas. Sedan var vi flera med glaciärerfarenhet, så vi gick över glaciärerna lite olika vägar upp och ner, vi passerade en del rejäla sprickor så inget för nybörjare. Toppturen tog lång tid, vi kom tillbaka mitt i ”natten” men det var midnattssol så inget problem med det. Jättefin tur, och vi hade fantastiskt väder…

Gjort en liknande tur för många år sedan. Vi låg vid Sarekjavratj, det var bra, rekommenderas. Sedan var vi flera med glaciärerfarenhet, så vi gick över glaciärerna lite olika vägar upp och ner, vi passerade en del rejäla sprickor så inget för nybörjare. Toppturen tog lång tid, vi kom tillbaka mitt i ”natten” men det var midnattssol så inget problem med det. Jättefin tur, och vi hade fantastiskt väder…
Tack. Jag såg en film om stortoppen, mycket firningar via land (mor har bara vandrat en gång på en glaciär). Nu tänker vi på Nordtoppen som ser mycket tillgängligare ut. Extra rundan kommer nog inte bli en extra runda (med tänke på sprickerna). Kanske vi åker tillbaka då via Ritsem.

Nordtoppen är lätt att bestiga, men kammen från nordtoppen över till stortoppen är en klätterkam. Smal och luftig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips