Styrketräning inför klättring

Hej! Lyckades inte hitta någon liknande tråd, men om någon vet så får ni länka den!

Jag har nu under ungefär ett år klättrat i klätterhall runt 2 ggr i veckan som max, men vill gärna få mer träning till detta.(livet på landsbygden)
Klätterhallen där jag klättrar är bara öppen 2 dagar i veckan vilket gör att det är svårt att vara där fler tillfällen, men jag har tillgång till ett lite enklare gym som jag gärna är i.

Det jag funderar är om det finns ett gäng bra övningar som hjälper mig inom klättringen som jag kan göra på gymmet de dagar jag inte kan klättra. Finns det några övningar som ni vet om är riktigt bra att köra?

Tack för svar
MVH Andreas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Tack för snabba svar, sökte runt massa på google, men kom aldrig på tanken att kolla på videor... Har hittat hur mycket som helst nu och bara blivit mer inspirerad

Tack

Jag tycker den (i min mening) brillianta boken "The self coached climber" har bra träningsprogram och tips samtidigt som den pratar om vetenskapen bakom och väldigt mycket annat kring hur man kan bli bättre på klättring utöver rent fysisk träning.

Som framgått, fingerbräda är väl det som ger mest utdelning om man inte kan klättra. Här har vi hur Dave MacLeod tycker man ska göra:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips