Styrka i superlinor?

Är det någon som vet vilken spunnen lina innehar den största styrkan i förhållande till dess diameter?

Jag har fram till nu använt Fireline men det skall tydligen finnas starkare linor nuförtiden.

Tacksam för tips,
~Paul~

Dyna Cable rund flätad lina.

65-130.gif

/mattias

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Nejdå, det är inget rekord på gång.

Blir tvungen att byta lina på min Ambassadeur 5000. Har kört med en Damyl Steelpower de senaste 10 (?!?) åren. Så det är verkligen hög tid. Lika bra att byta till det "svettigaste" som finns, var min tanke :)

På en annan rulle (en liten Shimano multirulle BMP 250) har jag en Fireline i 0.15 grovlek. Den är jag i och för sig nöjd med men tänkte att det nuförtiden måste finnas något som slår den. Den är ca 8 år gammal nu.

Tack för era tips,
~Paul~

Hej. Ett litet tillägg. Har till dags dato köpt ytterligare två flätlinor, den ena är den redan beprövade vanliga Fireline (0,17) och den andra är Whiplash Pro (0,10) tillverkad också av Berkley.

Den nya linan skall ha i stort sett dubbelt så stor draghållfasthet som den gamla. Det betyder att den gamla 0,17 skall klara ca 10,7 kg och den nya 0,10 14,1 kg.

Så långt allt bra förutom att den nya är en hel del dyrare. Men när jag sedan lade de båda linorna sida vid sida så visade det sig att de var lika tjocka (åtminstone för blotta ögat)!?!

Jag undrar således om inte tillverkarna kör med en glädjetabellt för att sälja mer? Mao, i stället för dubbelt så stor styrka så får man kanske en som är 1/3 starkare i samma dimension. Men också avsevärt dyrare. Frågan är: Är den lilla skillnaden värd det? Med facit i hand så tycker jag inte det :(

~Paul~

dePaul; sa:
Hej. Ett litet tillägg. Har till dags dato köpt ytterligare två flätlinor, den ena är den redan beprövade vanliga Fireline (0,17) och den andra är Whiplash Pro (0,10) tillverkad också av Berkley.

Den nya linan skall ha i stort sett dubbelt så stor draghållfasthet som den gamla. Det betyder att den gamla 0,17 skall klara ca 10,7 kg och den nya 0,10 14,1 kg.

Så långt allt bra förutom att den nya är en hel del dyrare. Men när jag sedan lade de båda linorna sida vid sida så visade det sig att de var lika tjocka (åtminstone för blotta ögat)!?!

Jag undrar således om inte tillverkarna kör med en glädjetabellt för att sälja mer? Mao, i stället för dubbelt så stor styrka så får man kanske en som är 1/3 starkare i samma dimension. Men också avsevärt dyrare. Frågan är: Är den lilla skillnaden värd det? Med facit i hand så tycker jag inte det :(

~Paul~

Tittade lite på nätet,klart intressant.Blev det ingen skillnad på hur mycket lina du kunde sätta på spolen?
Det borde bli en avsevärd skillnad.Det står att det är någon ny sorts flätningsprocess på Whiplash-linan även om det är samma material,men med tanke på hur mycket man kunde gå ner i dimension när Fireline kom så är det ju inte helt omöjligt.

skitfiske
peter

PS.Får ni nån fisk på "bästkusten"DS :)

Si och så med diametrarna

Som så ofta annars så friseras det hejvilt med mätresultaten när det gäller flätlinornas diametrar. Läste i en svensk fisketidning för några år sen, när flätorna började bli riktigt poppis, att det kunde skilja 50-60% mellan uppgiven diameter och verklig diameter på flätorna.

Den skillnad du ser med blotta ögat Paul, kan bero på att linorna är olika runda/ovala i genomskärning, och därför kan en mer oval lina se grövre ut även om den är tunnare.

Re: Si och så med diametrarna

Strykarräven; sa:
det kunde skilja 50-60% mellan uppgiven diameter och verklig diameter på flätorna.

Den skillnad du ser med blotta ögat Paul, kan bero på att linorna är olika runda/ovala i genomskärning, och därför kan en mer oval lina se grövre ut även om den är tunnare.

Det stämmer att dimensionerna varierar en del,tom på samma lina och den är definitivt inte rund.Fireline tillverkas ju i någon sorts sammanfogningsprocess och är väl inte en flätlina i egentlig mening.

skitfiske
peter

Asså, jag har ännu inte spolat på den nya linan, så jag vet inte exakt hur det kommer att se ut. Men redan nu kan jag säga att det där med linans olika profil inte stämmer. De ser ungefär likadana ut sida vid sida. Det betyder att diametern varierar på båda ungefär lika mycket. Möjligtvis är den nya en aning rundare och glansigare men återigen, det är försumbart.

Vet ännu inte hur det kommer att se ut i praktiskt fiske men jag är ju ganska nöjd med den traditionella Firelinen så antagligen kommer jag att vara nöjd med den nya också. Frågan är som sagt om det är värt alla de extra penningarna.

Jag tänkte utföra ett enkelt test för att verkligen prova styrkan på dem: Att successivt hänga på mer och mer vikter (med en hängvåg mellan) tills linorna går av. Jag misstänker redan nu att jag kan svaret ;)

~Paul~

ping; sa:
PS.Får ni nån fisk på "bästkusten"DS :)
Glömde svara på det sista. Nja, vi provade gädda och aborre idag i Göta älvs mynning (under Göta Älvbron) och kompissen fick 7 aborrar på spinn med en kopparfärgad Meppsspinnare i 10 grams viktklass. I stort sett alla "arborrarna" var runt 2 hekto, en var lite större.

Jag körde med Utö Originaldraget (aborrgrön) på 25 g för att fresta lite gädda men det var lönlöst. Alldeles för varmt i vattnet (antagligen runt 23-24 grader) så det blev nada.

Funderar på lite nattålmete på torsdag, nu när vattnet är så varmt. Har hört rykten att det finns en del i älven nu :)

~Paul~

OK, nu har jag testat alla linorna i praktiskt fiske. De flätlinor jag äger är: Corastrong (ca 10 år gammal!), Fireline (gulgrön, ca 8 år gammal), Fireline (mörkgrå nyligen inköpt) och Berkley Whiplash Pro (helt ny).

Corastrong känns som ett förminskat klädstreck. Sträv, tjock i förhållande till brottstyrka och drar åt sig smuts. Den benvita färgen blev missfärgad med en gång. Den har varit så här direkt från början. Det är den klart sämsta linan av dessa fyra.

Firelinen från 1997 är bättre och det är bara en liten skillnad mellan den och den senaste. Den är smidig, stum och man kastar långt med den. Nackdelarna är att den fransar sig efter en kort fiskeperiod, tappar färg (den gul/gröna är nu nästan vit) väldigt fort. Räcker med en fiskesession i sol. När den har blivit fransig så drar den också lättare åt sig smuts.

Firelinen 2 inköpt nu i maj är något bättre än den gamla (inte mycket dock). Den verkar vara ännu något glättigare, i alla fall till en början och den verkar ha en jämnare diameter. Nackdelarna är att den, liksom den gamla, tappar färg. Det gjorde den redan eftter första fisket. Den har också börjat fransa sig och på något sätt så har jag svårare att få knutarna att inte glida upp på den här linan. Kanske har det att göra med ytbehandlingen. Man måste verkligen vara noga med alla knutar.

Berkley Whiplash Pro är den klart bästa linan av alla. Den verkar vara mycket rundare än de andra, som är mer eller mindre platta på sina ställen. Den har också en bättre yta som sitter åtminstone efter 2 fisken fast. Men precis som sina föregångare så tappar den en del färg (jag har den gröna). Men den tappar inte lika mycket som de tidigare nämnda linorna. Den känns på något sätt inte lika stum men det kanske beror på att den är glättigare och glider bättre i ringarna. Knutarna är riktigt svåra att få sitta på den här. Man är tvungen att säkra allt med dubbla knutar. Det är också den här linan som kastar längst av dem alla. Jag kör med en Ambassadeur 6000 och en shocktafs på ca 4 meter.

Alla linorna är bra på att mota bort vind och skär genom vattnet bra. Dock är den nya Firelinen och Whiplashen ett strå vassare här också. Den gamla Firelinen har lättast att trassla sig. Den passar nog bäst på en haspel. Whiplashen är med största sannolikhet mycket tjockare än de angivna uppgifterna gör gällande. Jag skulle tro att min Whiplash (på asken står 0.10 mm) är minst 0.20 mm tjock.

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips