Styrbyte.

Har just bytt från ett 57cm brett styre till ett 70cm brett. Gick omkull och bröt bäckenet tidigt i våras, så vill ha lite mer stabilitet. Tycker jag får en konstig vinkel i handlederna när jag håller såhär brett även där det inte behövs, så funderar på att lägga styrlinda på en längre del av styret, 15 cm kanske? Så jag kan byta grepp. Är jag helt ute och cyklar?
 
Stabilitet får du inte av styret men väl av en framgaffel med större försprång. Gå till cykelhandlarn och lös stabilitetsproblemet.

go tur
 
Cykeln fungerar bra, egentligen. Styret är omodernt smalt (och då vinner man smidighet mot stabilitet på stig). Har blivit lite feg efter frakturen och rådet att byta styret kom från en duktig cykelhandlare. Finns väl ingen mtb idag med försprång? Däremot olika gaffelvinklar.
 
Jag tycker väl inte att det låter så tokigt att linda styret längre in. Jag håller innanför reglagen rätt ofta på min XC-cykel och hade mycket väl kunnat linda där för att ha lite mer komfort. Och nog får man bättre stabilitet av ett bredare styre, min stighoj med 800 mm är stabilare än min XC-cykel med 750 mm, trots samma gaffelvinkel.
 
Satte dit ett och ett halvt grepp på varje sida. Så här långt känns det rätt. Instabiliteten beror på en muskelsjukdom, har tappat kraft i armar och axlar, så skillnaden i moment med ett bredare styre påverkar inte minst utför. Nu ska jag bara hitta knallröd styrlinda.
 
Hej!
Om dit styre va 57 innan du bytte så antar jag att du har en ordentlig lång styrstam?
Och det går ju att kapa styret i den bredd man vill ha den i.
Sen beror det på hur du vrider styret och broms/växel för att få en ergonomisk handleds vinkel.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.