Strul med Primus MF

I helgen var vi och vandrade och plötsligt slutade Primus MF köket att fungera...

Felsökning:
- Pumpen fungerar
- Ventilen mellan pumpen slangen fungerar
- slangen fungerar
- inget skit i munstycket

Vad jag kan gissa på är att det blir nått strul mellan kulventilen i pumpen och slangen...
Så att tex del lilla piggen som trycker in kulventilen har nötts så att den är för kort?

Någon som upplevt nått liknande?

Sök felet systematiskt

Knappast troligt att ”piggen” nötts kort.

Om du fortsätter att systematiskt söka felet tror jag du lätt fixar det!

Att fylla bränsleflaskan med vatten och pumpa upp lite tryck kan underlätta.
1. Börja med flaskan monterad i pumpen. Tryck (med mjuk pinne t.ex. trä eller plast) in kulan i swivelkopplingens ände (tryck mitt på kulan, inte emellan kula och swivelhus!). Kommer vatten ut?
2. Skruva loss slangen från bränsleröret och montera den lösa slangen på pumpen. Strömmar vatten genom slangen när nu öppnar ventilen?
3. Skruva åter slangen på bränsleröret. Ta bort munstycket. Fritt flöde när du öppnar ventilen?
4. Etc.

På detta sätt måste du kunna hitta orsaken till att du inte får ut bränsle, vilket jag antar varit problemet. Kommer bara luft och inte bränsle, beror det på att pumpens plastslang inte ligger vinklad mot flaskans sida.

Lycka till.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Liknande problem

Hade ett Coleman Peak 1, köpt i mitten på 90-talet som inte ville brinna ordentligt (ett trevligt kök). Körde oftast detta på "vanlig" bensin. Förra året började köket uppföra sig konstigt. Jag rensade och det fungerade i några timmar sedan blev det stopp igen, ny rensning osv.
Visade sig dock till slut att förvärmningsdelen av röret, runt själva munstycket hade satt igen med någon typ av sot (oren bensin?) som lossade i flagor och tillslut tröttnade jag på att försöka rensa. Ibland när man hade bra tryck gick det att få igång, andra gånger inte. Mao väldigt opålitligt. Har numera ett MFS.. vilket oljud...man undrar ibland om köket skall lyfta. Tydligen har ju Primus tagit åt sig av kritiken, kommer ett nytt "tystare". Skall bli intressant att se om samma problem kommer att uppstå.
/Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips