Storulvån-Nedalshytta

Jag tänkte planera in en vandring till sommaren.
Vi är ett gäng som tänkte gå en sväng till sylarna och jag skulle vilja ha lite tips om en färdväg.
Ifrån Storulvåns fjällstation ner till Sylarnas fjällstation var en tanke och sedan ta en dag för att gå upp till toppen och tillbaka till stationen och därefter genom ekorredörren till Nedalshyttan.
Tanken hade väl vart 4-5 dagar för denna sträcka.
Är detta en lätt, medel eller svår vandring?
Går man upp till Storsylen norrifrån eller västra sidan?
Hur är det att få transporter ifrån Nedalshyttan till en tågstation?

Gäller att vara ute i tid :)

Morgan
 
"Ner är ett konstigt ord", men det kanske syftar på väderstrecket? Vandringen är lätt.
Nedalshytta ligger vid väg, och det finns de som kommer dit i bil, slutar och börjar vandringen där, så lift vore en möjlighet.
 
Japp söderut hade nog passat bättre:)
vi ska åka tåg och buss och vi blir kanske 15 st.
Ifrån vilket håll tar man sig upp på Syltoppen? Ja förutom nerifrån och upp :)

Morgan
 
Andra hållet

Jag har gått den andra vägen några ggr. Det går uppför nästan hela vägen mot Sylmassivet. Vi "klättrade" sen upp till Syltoppen. Åkte ner på snön och var framme på kvällen vid Sylstationen. Sen är det bara att traska vidare mot t ex Storulvån...
 
Jag gick Nedalshytta-Tempeldalen(4 km från Sylstationen) i augusti i år. Från Ekorpasset upp mot Sylstationen efter den markerade leden stiger den ett par hundra meter. Ingen svår vandring alls. Hela tiden har man fin utsikt mot Helags, Ekorrhammaren osv. Eftersom att ni tänkte gå från Sylstationen till Nedalshytta så går ni naturligtvis ner mot Ekorpasset, detta är lättare och mer skonsamt för benen. Det är dock en del blockterräng men denna led är att betrakta som lätt vandring.

Från Ekorpasset till Nedalshytta är det mycket lättgånget, men svårt att hitta den riktiga stigen. Alla verkar gå olika stigar för det finns flera stycken. Men det är som att gå på en gräshed, så till slut gick vi bara rakt fram. Dock kan det mycket väl vara så att det bara var vi som klantade till oss, för vi gick bara efter en stig på vägen upp.

Kan varmt rekommendera Sylmassivet, har besökt Kebnekaise två gånger och jag kommer garanterat att besöka Sylarna igen.

För att nå toppen följer man stigen från Sylstationen upp mot Syltjärnen, sedan upp i blockmarkerna mot toppen. Stigen är markerad med färgade stenar och stenrösen. Så det var inga problem att finna stigen. På slutet går man på en kam, så det finns inte några andra vägar all välja bland. På några passager behöver man stödja med händerna, men det är absolut inte klättring. Hyffsad kondition är allt som behövs, förutsatt att vädergudarna är på ens sida. Sylstationen har all information du behöver. Jag gjorde personligen Syltraversen och gick bara ner "normalvägen". Storsylen som är den högsta toppen (ligger dock i Norge..) är magnifik med stup ner mot glaciären och en enorm utsikt. En toppbestigning är ett måste!

Antar att ni bor på fjällstationen, om ni mot förmodan bor i tält finns det underbara tältplatser precis utanför Tempeldalen. Stora gräsängar med flera bäckar/jokkar. Helt underbar tältplats.

Lycka till med turen, bistår gärna med så mycket information jag kan. Hoppas även att jag var någorlunda tydlig, fråga annars! Har även några bilder från toppen i mitt fotoalbum.

Oscar Sundholm
 
Strålande Oscar......
Det verkar som de flesta kan gå med, vi är lite olika åldrar.
Och visst blir det tält som gäller..... Och absolut topptur...
Hur är det med bussförbindelser ? Nedalshyttan och Storulvån?

Morgan
 
Så här säger norska turistföreningens hemsida om Nedalshytta:
Adkomst: Buss eller egen bil til Stugudal (E6 til Stjørdal, Rv 705 til Stugudal). Derfra anleggsvei fram til hytta. Vinterstid er det parkeringsplass ved kapellet i Stugudal. Derfra 17 km vintermerket løype inn til hytta. Det går også helårsvei fra Røros til Stugudal.

Har själv gått Storulvån runt Sylarna och tillbaka, lättgången terräng, inga problem.

/Ulf
 
Tackar....
När brukar man vara på plats när man åker nattåg och sedan taxibuss till Storulvån?
Jag tänkte att man kanske kan gå en bit och sedan tälta innan det blir för sent på kvällen...

Morgan
 
Tackar....
När brukar man vara på plats när man åker nattåg och sedan taxibuss till Storulvån?
Jag tänkte att man kanske kan gå en bit och sedan tälta innan det blir för sent på kvällen...
När jag har åkt till Vålådalen och gått av tåget i Undersåker (några stationer innan Enafors) så har man varit framme runt 8 - 9 på morgonen, så man har i princip en hel dag.

Enligt http://resrobot.se kommer man fram till Enafors 09:16 om man åker från Göteborg 19:00 ikväll, jag tror att tiderna brukar vara samma på sommaren. Till Storulvån tar det bara 15 - 20 minuter till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
jocklind Storulvån-Ramundberget fre-sön Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
libo475 Storulvån till Bunnerfjället Fjällvandring 7
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Karolina P Storulvån för sjunde gången! Fjällvandring 12
KaBaS Bil från Örebro till Storulvån 8/7 Fjällvandring 0
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
ToByl Storulvån Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
FlyerSword Alternativrutt Storulvån - Blåhammaren? Fjällvandring 3
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Karolina P Vattenfall Storulvån, inte Silverfallet? Fjällvandring 12
Avarage Dela taxi Duved - Storulvån torsdag 8/9? Fjällvandring 1
friluftjämtland Lift sökes Storulvån-Åre 16/7 Fjällvandring 0
rodica Dela taxi från Storulvån 31 juli? Fjällvandring 0
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
Nyingen Gamla Storulvån Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
louiseramberg Resa Storulvån - Åre Fjällvandring 1
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
ToByl Från Storulvån till Östersund flygplats Fjällvandring 4
tobias.nordqvist Duved - Storulvån Fjällvandring 12
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
an0rak 4.5 dagar från Storulvån Fjällvandring 1
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
aizing Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
kollebolle Hösttur från Storulvån Fjällvandring 5
Arulf Storulvån till Grövelsjön september-oktober Fjällvandring 11
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
spovin.friberg_telia.com Storulvån med barn Fjällvandring 7
Mariasurfer Storulvån Inte triangeln Fjällvandring 6
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...