Storulvån-Nedalshytta

Du kan nog kolla nattågsförbindelsen till Östersund, och vidare till Enafors, här:

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/e

och lägga på lite tid för taxi/buss.

När jag gick i Jämtlandsfjällen 1997 tog jag nattåg och taxi och startade direkt den första etappen till Blåhammaren. Till Sylarna är något längre, men du kommer garanterat fram i kristlig tid.
 
Ja super tack för infon.......det verkar som om man kan (om man vill) gå hela vägen till Sylarnas fjällstation. Planen är väl ca 4 dagar ute och då ska man hinna med toppen och kanske en reserv dag där.
 
Om ni åker till Storulvån beställer ni lämpligast hela resan via SJ. Dvs även bussen till mellan Enafors o Storulvån. Slipper ni fippla med pengar på bussen o så har ni en garanterad plats upp till Storulvån.
 
Om ni åker till Storulvån beställer ni lämpligast hela resan via SJ. Dvs även bussen till mellan Enafors o Storulvån. Slipper ni fippla med pengar på bussen o så har ni en garanterad plats upp till Storulvån.


Ja där sa du något............ Jag vart ju rejält försenad till Keb i sommras och dom som hade bokat genom SJ fixade dom buss och taxi.........

Dom kanske kan fixa retur biljetten tillbaka ifrån Nedalshyttan också............

Tackar för svaren.

Vi ska med stor säkerhet starta ifrån Storulvån men sedan så får vi se hur vi går.
Jag tycker att denna varianten verkar lagom för de flesta.
 
Vi kanske syns

Hej skall osså te Sylarna i sommar har bara vart där på vintern .

Har dock vart i stugudal och det är ingen metropol har för mig att det var 10-15 mil te funäs så jag tror nog att det är bättre att gå runt Sylarna alt gå mot Helags eller Gåsen och är ni 15 pers så blir det nog svårt att lifta ..

Go tur

//R
 
Jag kan bara hålla med de föregående talarna, kanonfin tur, speciellt gillar jag ekorrdörren och den fjällhed som sträcker ut sig där. Dessutom så är det bra mycket mindre folk bortanför Sylstationen. När det gäller stigarna från Ekorrdörren ner mot Nedalshytta så har jag haft samma problem att följa sommarleden, i alla fall på den svenska sidam. Det blev märkbart bättre på norska sidan. Men det gör itne så mycket eftersom det såg ut som det gjorde med en lättgången fjällhed.

Sedan så kan jag rekommendera att gå via Silverfallet till Ulvåtjärn direkt från Enafors för att slippa den lite tråkiga transportleden mellan Storulvån och Sylarna (bland annat gör telefonstolparna en sällskap hela vägen). Då slipper man boka och betala den där taxiresan också :). Det tar ca 1½-2 timmar från Enafors så är man uppe på kalfjället med en fantastisk utsikt norrut. Har ni bara tält med er så är detta kanonfint (men satsar ni på att sova på stationen så funkar det inte lika bra :) )

//Martin
 
då var jag här igen :)

Det verkar inte vara det lättaste att hitta retur resa ifrån Nedalshyttan.
Ni som gått denna sträcka.... hur tog ni er till eller ifrån Nedalshyttan?
Ringde SJ idag och dom visste inget.

Morgan
 
Det verkar inte vara det lättaste att hitta retur resa ifrån Nedalshyttan.
Ni som gått denna sträcka.... hur tog ni er till eller ifrån Nedalshyttan?
Ringde SJ idag och dom visste inget.
Som har sagts tidigare i tråden, det går bara allmänna kommunikationer till Stugudalen, ca 15 km från Nedalshytta. För att ta sig från Nedalshytta till Stugudalen får man nog försöka fixa en taxi, alternativt lifta med snälla norrmän.

Annars kan man nog lägga på en vandringsdag till och fortsätta från Nedalshytta till Sylsjön och genom Skarvdörren till Stugudalen.
 
Som har sagts tidigare i tråden, det går bara allmänna kommunikationer till Stugudalen, ca 15 km från Nedalshytta. För att ta sig från Nedalshytta till Stugudalen får man nog försöka fixa en taxi, alternativt lifta med snälla norrmän.

Annars kan man nog lägga på en vandringsdag till och fortsätta från Nedalshytta till Sylsjön och genom Skarvdörren till Stugudalen.

Det enda vettiga alternativet är just att lägga in en extra etapp, som för en närmre vägen. Tyvärr blir det ofta invecklade problem nr folk frågar efter korta turer och inte sällan har precis den tiden på sig. I sådana fall brukar jag själv inte bidra. Och hade jag vetat att sällskapet var på 15 personer hade jag inte bidragit till denna tråd alls.
 
Det enda vettiga alternativet är just att lägga in en extra etapp, som för en närmre vägen. Tyvärr blir det ofta invecklade problem nr folk frågar efter korta turer och inte sällan har precis den tiden på sig. I sådana fall brukar jag själv inte bidra. Och hade jag vetat att sällskapet var på 15 personer hade jag inte bidragit till denna tråd alls.

Varför kan inte 15 personer åka taxi? Lifta kan ju bli svårt, men finns taxi så bör väl det vara ett alternativ?
 
Jag tackar igen...
Nä lifta är väl inget alternativ för oss. Men att ta en extra dag och gå fram till närmsta ställe för att därifrån ta buss är ok.
Någon som vet närmsta ställe där bussen går ?

Morgan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
jocklind Storulvån-Ramundberget fre-sön Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
libo475 Storulvån till Bunnerfjället Fjällvandring 7
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Karolina P Storulvån för sjunde gången! Fjällvandring 12
KaBaS Bil från Örebro till Storulvån 8/7 Fjällvandring 0
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
ToByl Storulvån Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
FlyerSword Alternativrutt Storulvån - Blåhammaren? Fjällvandring 3
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Karolina P Vattenfall Storulvån, inte Silverfallet? Fjällvandring 12
Avarage Dela taxi Duved - Storulvån torsdag 8/9? Fjällvandring 1
friluftjämtland Lift sökes Storulvån-Åre 16/7 Fjällvandring 0
rodica Dela taxi från Storulvån 31 juli? Fjällvandring 0
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
Nyingen Gamla Storulvån Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
louiseramberg Resa Storulvån - Åre Fjällvandring 1
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
ToByl Från Storulvån till Östersund flygplats Fjällvandring 4
tobias.nordqvist Duved - Storulvån Fjällvandring 12
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
an0rak 4.5 dagar från Storulvån Fjällvandring 1
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
aizing Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
kollebolle Hösttur från Storulvån Fjällvandring 5
Arulf Storulvån till Grövelsjön september-oktober Fjällvandring 11
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
spovin.friberg_telia.com Storulvån med barn Fjällvandring 7
Mariasurfer Storulvån Inte triangeln Fjällvandring 6
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.