Storulvån - Helags

Vet inte om jag får skriva i vandringsforumet när vi skall springa men oavsett så hoppas jag någon här har lite matnyttig info.

Jag och en kompis har tänkt att vi ta oss mellan Storulvån och Helags på en o samma dag. När jag tittar på kartan så ser jag att det går en stig som är markerad som "gångstig svårorienterad" mellan vadet/raststugan över Gåsån och vadet 'längre ner' mot sydöst. Hur är terrängen här? Hur svårorienterat är det? Jag tänker att det bara är att följa ån. Ska man chansa att ta denna väg för att slippa ta sig via Gåsenstugorna?

Hoppas någon vet!

Har åkt skidor där och det är på vintern flackt och sannolikt en del sanka partier på sommaren, stämmer också bra med de sankmarkerade partierna på fjällkartan på kso lantmäteriets site.

Kanske läge kolla på en vegetationskarta.

Thure

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jättefin stig mellan Gåsåns vindskydd och Ljungans vindskydd! Går uppe på en ås, rekommenderas!

jättefin stig mellan Gåsåns vindskydd och Ljungans vindskydd! Går uppe på en ås, rekommenderas!

+1 på den

Faktum är att Holkiendurrie är ett av de finare platserna i området..

Sträckan Gåsån-Gåsenvadet är mest på platten en effektiv transportsträcka åt båda håll

Sträckan Gåsenvadet-Ljungans vindskydd är den fina delen :) speciellt den senare hälften av vandringen.

MVH // Pzon

Jag har inte gått/sprungit nedanstående själv men ett alternativ kanske annars kan vara att ta sikte på högsta punkten av Holke på västra sidan av Gåsån (ta er över vid vindskyddet om ni kommer från Storulvån) och satsa på att komma ner på leden mot Helags, någonstans norr om vindskyddet Hulke. Det ger fler höjdmeter men kanske slipper ni blötare mark längre ner.

Det är väldigt fint söder om Tjallingen men grusvägen den första biten från Storulvån är inte rolig i mina ögon. Det går tydligen att hålla sig väser om Gåsån hela vägen från Storulvån men det blir mer på frihand såklart. Säkert väldigt fint dock.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips