Re: Re: Kåta i kajak
hakan_l_borg; sa:
polarhund; sa:
hakan_l_borg; sa:
japp, har faktiskt funderat på en tältkåta, men kan man verkligen använda dem utan att riskera blöta? räcker det med ett löst golv? behöver man golv alls?? funkar det att ha med i kajaken??
Mvh Håkan B
Jag har sett andra kajaktister meförandes 1 st moskoselkåta, så det borde vara fullt möjligt
/Jesper
Jag är mest fundersam på golvet .. om det fungerar eller inte? 5600 kr är en del stålar, och ett innertält för lika mycket ligger utanför min budgetram helt klart :-/
Vad är det du undrar över beträffande golvet, om det kommer in vatten eller vad? Det rinner inte in vatten under stormmattorna och vidare in på golvet om det är vad som oroar. Golvet går dessutom att vika upp lite inuti kåtan så det blir en "tröskel". Täta mot marken görs antingen med stormmattorna utåt eller inåt; aldrig har vatten runnit in för mig.
Jag har c.a. 350 nätter i en Moskoselkåta av typen Tåpp jakt 5 (föregångaren till Varrie) i bomull/poly duk bakom mig. Vatten har kommit in av tre skäl; genom sömmarna när det regnat mycket och länge innan de var seam-sealade (numera är de trådar som används av svällande bomull som ska täta sömmarna), genom duken om den varit taskigt impregnerad eller om regnet kommit hårt från sidan (hård vind) under lång tid (resultat lite dropp) och när vinden dragit på så ventilmössan tvingats upp och gett en glipa (spänn resårsnörena något, eller bättre; komplettera dem med lika många till).
Jag har som sagt enkel duk i impregnerad bomull/poly som "andas". Den andra varianten med helt tät duk orsakar kondensproblem om bara ytterduken används. Blåser det skakas kondensdroppar ner i kåtan.
Mitt råd om du vill ha en kåta; har du tänkt elda relativt ofta så skaffa en kåta med bomull/poly-duk. Har du inte tänkt elda så mycket så skaffa den andra varianten med tät ytterduk och innerduk som andas. Struligt med eldning i dubbelduksvarianten, och innertältet är så känsligt för glödflagor.
Den stora nackdelen med kåta relativt tält tycker inte jag är den högre vikten och volymen eller att man måste vara ännu mer uppmärksam på vindbrytande skydd än med tält, eller vattenläckage, utan att det är mer jobb med en kåta. Mer jobb när lägret görs iordning och när det avvecklas, och mer jobb mellan vandringarna för att sköta kåtan. Du skulle kunna börja med enkelduk i den vattentäta väven och sedan komplettera med innertält efterhand. Men golv vill du ha, om du inte är i granskogen och använder granris. Jag började utan golv. Efter ett halvår skaffade jag golv och det är ett stort plus.
Jag använder kåtan under vandring. För paddling torde den vara ännu bättre, eftersom det inte blir så mycket bära. Det finns även kaminvarianter....
Min recension har du här:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1369
Mvh Raskesven