Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Absolut "hyfsat schysst"☺️

Svårt att säga om man blir lite lurad av bilden, men hur är centreringen av niten? Jag älskar stora rör till fånglinan. Möjligen ska man ha lite mer material runt om?
Snygga färger! Svart är läckert och riktigt snyggt med mosaic pins!
Har själv fått hem lite mosaic pins och en jäkla massa micarta och g10 i 9 mm ark. Nästa större kniv ska klart få svart skaft.

Haha, underbart. Anledningen till att jag experimenterar med just denna kniv är att centreringen (till följd av borrproblematik) blev lite off :)
 
Efter att ha läst många positiva kommentarer gällande Spyderco FRN Chaparral så slog jag äntligen till och köpte två stycken.

Som vanligt så kommer den ena att ligga skyddad i vitrinskåpet medan den andra kommer att användas. En fånglina sitter redan på "användarkniven".

Jag har skurit diverse råvaror och ingredienser i köket med denna kniv eftersom den enligt uppgift skall glida igenom organiskt material utan större problem eftersom bladet är endast 1,9 mm tjockt och flatslipat.

Men. I praktiken visade det sig att det i och för sig tunna bladet var förhållandevis tjockt bakom eggen. Med andra ord, det gled inte alls igenom materialet på samma sätt som t ex min Florinox Akma eller en vanlig Victorinox för den delen. För att inte tala om Opinel eller några av EKA-modeller :).

Kniven är i övrigt inte lika minutiöst ihopskruvad som andra modeller från Tai Chung-fabriken. Den ena knivens blad var inte centrerat och slipfasen är ojämn på båda knivarna. En av dem hade dessutom mikro-urflisning längs hela vänstra eggsidan. Värst var det intill eggen. Detta har förstås inte varit svårt att åtgärda med några drag på Sharpmakern, men ändå!!

Dessa nyutkomna Chaparral-modellerna har till skillnad från de gamla en avfasad kant på tryckreglaget till bladrygglåsningen och därmed är något mer bekväma att hantera men trots det kan en viss värk uppkomma i tummen ifall man hanterar kniven alltför frekvent. Fjädern är nämligen försvarligt stark.

Den ena knivens aktion var lite "grusig" men efter en kort session med att fälla ut och fälla in kniven upprepade gånger så tycks problemet vara mindre. Får se ifall jag kanske demonterar kniven och polerar upp brickorna intill pivot-skruven, samt rengör och återsmörjer med lämpliga medel. Allt hänger på om grusigheten kvarstår eller ej.

Och slutligen. Spydercos tråd-clipset är mäkta populärt och berömt men personligen föredrar jag mer traditionella clips. På båda av mina knivar vek sig clipset åt sidan vid ganska moderat sidopress. Inte förrän jag drog åt skruvarna rejält på båda sidorna så blev problemet eliminerat. Dock känner jag att clipset trots allt förmodligen skulle kollapsa ifall jag anbringade mer kraft än vad jag gjorde.

Det låter kanske som att jag är superbesviken på kniven/knivarna men så är trots allt inte fallet. Den är lätt, bra ur ergo-synpunkt, lagom stor och sitter djupt i fickan. Framför allt är kniven tillverkad i utsökt bladstål och det greppsäkraste FRN-greppet av dem alla.

En sak till. Personligen saknar jag ett fånglinehål så jag kan säkra den något flamsiga clips-fastsättningen med ytterligare ett medel. Som fallet är så var jag tvungen att använda det nämnda clipset till att fästa Paracordlinan till.

~Paul~
 
Efter att ha läst många positiva kommentarer gällande Spyderco FRN Chaparral så slog jag äntligen till och köpte två stycken.

~Paul~

Där ser man! Trodde kanske att choilen/ricasson skulle utesluta denna från din intressesfär :) Spyderco, alltså... På många sätt har mina preferenser avs. knivar ändrats extremt mycket på de senaste 20-25 åren, men hur det än är så återkommer man till just Spyderco. Märket har liksom etsat sig in i medvetandet som något åtråvärt, och man vill verkligen att kvaliteten ska hålla i sig. Som du säger känns det dock som tillverkningens toleransnivåer ökat och kontrollerna minskat, hoppas de hittar tillbaka ASAP
 
1. Trodde kanske att choilen/ricasson skulle utesluta denna från din intressesfär :)

2. hur det än är så återkommer man till just Spyderco.

3. känns det dock som tillverkningens toleransnivåer ökat och kontrollerna minskat, hoppas de hittar tillbaka ASAP
1. Jag kan göra undantag i vissa fall. Till exempel där choilen till hälften består av själva FRN-greppet och där bladet är så pass kort att jag faktiskt inte behöver greppa inuti själva choilen, utan i enbart handtagsdelen.

2. Ja, så är det. Samma här.

3. Tydligen kan det variera en hel del. Som bekant så rankas de tre fabrikerna lite olika. Högst kvalitet anses Tai Chungfabriken äga. På andra plats kommer Goldenfabriken och sist kommer Seki City-fabriken.

Personligen har jag haft dålig erfarenhet av framför allt Goldenfabriken!?!

~Paul~
 
Efter att ha läst många positiva kommentarer gällande Spyderco FRN Chaparral så slog jag äntligen till och köpte två stycken.




En av dem hade dessutom mikro-urflisning längs hela vänstra eggsidan. Värst var det intill eggen. Detta har förstås inte varit svårt att åtgärda med några drag på Sharpmakern, men ändå!!

Där ser man, min Benchmde 535 Bugout hade även den mikro-urflisning längs hela eggen. Enkelt fixat men ändå förvånande på en relativt dyr kniv. `The Benchmade Difference´ gör tydligen ingen skillnad ;)

Nu skall i ärlighetens namn sägas att Bugout´en är den läckraste fällkniv jag äger.
 
Fin! Jag är rätt svag för den där bladtypen, men hur är den att arbeta med givet det tunna handtaget?
Har inte använt den till något tyngre jobb men för "dagligt" bruk fungerar greppet.

Dels är jag mycket svag för bladformen och jag har letat efter in mindre fastbladare att stoppa i fickan istället för en fällkniv.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
1. min Benchmde 535 Bugout hade även den mikro-urflisning längs hela eggen....The Benchmade Difference´ gör tydligen ingen skillnad ;)

2. Nu skall i ärlighetens namn sägas att Bugout´en är den läckraste fällkniv jag äger.
1. Tråkigt. Det är lite av ett lotteri. Min Bugout var helt felfri.

2. Absolut! En av mina personliga favoriter.

~Paul~
 
Eftersom jag sedan tidigare äger en mora Clipper så kände jag inget behov av att investera i dess modernare variant, dvs mora Companion 860.

Häromdagen hade dock Addnature REA så jag slog till och köpte två stycken duvblåa Companioner med rfr blad.

Några iakttagelser.

Min gamla Clipper har ett tunnare blad än Companion-knivarna. Det visste jag innan jag köpte knivarna och därför har jag egentligen inte känt behov av att investera i denna modell. Tunnare är ju alltid bättre, eller hur? ;)

Döm av min förvåning när jag upptäckte att slipfasen på Companionen är bredare än på Clippern. Det handlar inte om någon större skillnad men med tanke på det så är slipfasen/eggvinkeln i princip lika snäv som på min gamla Clipper! En trevlig överraskning.

Vidare är finishen avsevärt bättre på de nya knivarna. Borta är den råa ytan som bladryggen uppvisade på min beprövade Clipper. I ärlighetens namn kunde jag inte hitta ett enda misstag i tillv. processen på någon av mina två knivar. Det gäller slidorna också!

Bladen var utrustade med en hyfsad vass egg med en tillhörande mikro-egg. Detta var återigen en liten överraskning eftersom min Clipper hade en äkta skandinavisk slipfas, dvs nollegg. Clipperns originalskärpa var dessutom bättre! Inte mycket men ändå :).

Greppet har ett litet annorlunda mönster än på min gamla Clipper och det konstiga är att det är "klibbigare" på rygg- och buksidan men inte lika klibbigt på sidorna. Clipperns schackmönstrade sidor äger högre grad av friktion än den på Companionerna. Så, oavgjort på den fronten.

Många klagar på slidorna eftersom de ser billiga ut men personligen anser jag att de är hyfsade. Två fastsättningar finns (tre om man räknar med upp och ned placering i en fånglina, a la neck-kniv). i öglan medelst en knapp på plagget och runt bältet med en typisk ögla. Inget fel på dessa arrangemang. Knivarna är lätta att stoppa in i slidorna men försvarligt svåra att få ut. Man skulle kunna säga att de sitter som berget :). Ingen risk att de faller ut av sig själva...

För 197:- kronor med frakt till dörren (!) måste jag säga att jag är väldigt nöjd med mina senast inköpta moror :).
 

Bilagor

  • Min Mora Companion, 1.jpg
    Min Mora Companion, 1.jpg
    29.5 KB · Visningar: 274
  • Min Mora Companion, 2.jpg
    Min Mora Companion, 2.jpg
    40.1 KB · Visningar: 266
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 269

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.