Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Leatherman wave

2. En huggare och en liten renhornskniv

3. Använder kniv & gaffel utomlands

4. En svinvass filekniv

5. En nätt liten kniv med damaskstål som jag precis inhandlat för herrejösses mycket pengar
 

Bilagor

  • Leukku.jpg
    Leukku.jpg
    70.8 KB · Visningar: 485
  • Mearka.jpg
    Mearka.jpg
    80.6 KB · Visningar: 487
  • Nulpu.jpg
    Nulpu.jpg
    71.3 KB · Visningar: 492
Vad är det för liten damaskus kniv då?

Efter ett misslyckande med rårand och en del svärande så blev det kydex till lilla EDCn istället. Tack vare att nitarna är ihåliga så nyper kydexen helt ok. Nu ska bara bryneggen på också.
 

Bilagor

  • DSC_1774.jpg
    DSC_1774.jpg
    80.1 KB · Visningar: 469
  • DSC_1773.jpg
    DSC_1773.jpg
    74.7 KB · Visningar: 455
1. Leatherman wave

2. En huggare och en liten renhornskniv

3. Använder kniv & gaffel utomlands

4. En svinvass filekniv

5. En nätt liten kniv med damaskstål som jag precis inhandlat för herrejösses mycket pengar
Tack för din lista! :). Du är en av få som använder Leatherman-verktyget som EDC ;).

~Paul~
 
Wave

Nu vet inte jag vad EDC betyder. Leatherman wave hänger i mitt bälte på arbetsbyxorna och den används till allt möjligt. Vad gillar ni Karesuando kniven ?
 
Det handlar ju så mycket om personlig smak och känslor när man väljer kniv, så utlåtanden du får här får du ta för vad de är ☺️.
Jag har själv mycket svårt för den här typen av traditionella svenska/skandinaviska knivar. Designen och en del av materialen tilltalar mig inte.
Det hade varit kul med lite skarpare bilder och uppgifter om stålsort och pris i sammanhanget. Det bakomliggande hantverket ser relativt enkelt ut, om det nu inte rör sig om egensmitt damaskusstål. Vem är makaren / smeden? Det är ju inte något från

https://shop.karesuandokniven.com/produkter/knivar/

i varje fall.
 
Nu vet inte jag vad EDC betyder. Leatherman wave hänger i mitt bälte på arbetsbyxorna och den används till allt möjligt. Vad gillar ni Karesuando kniven ?
EDC är som så ofta ett amerikanskt begrepp som betyder Every Day Carry, dvs en kniv som man har på sig till vardags.

Liksom MAW så har jag ett tämligen svalt intresse för den typen av knivar som Karesuando-kniven representerar. Sorry ;).

~Paul~
 
J
1. A Letherman wave är min kniv...som jag bär med mig varje dag

2. Design är subjektivt

3. Kniven är en...
1. OK :). Jag var tvungen att fråga eftersom jag personligen försökt att bära på mig ett liknande multiverktyg men inte fann det praktiskt ur varken behovsaspekt eller ur bekvämlighetssynpunkt. Verktyget var helt enkelt för bulkigt och tungt.

Det slutade med att jag använder en vanlig fickkniv (märke och modell varierar) plus antigen en Leatherman Micra eller en Victorinox Rambler som komplement.

2. Absolut!! :)

3. Den kostar en slant ;). Gillar man den typen av knivar så förstår jag att man kan sukta efter en sådan.

~Paul~
 
Vad är det för liten damaskus kniv då?

Efter ett misslyckande med rårand och en del svärande så blev det kydex till lilla EDCn istället. Tack vare att nitarna är ihåliga så nyper kydexen helt ok. Nu ska bara bryneggen på också.

Oj! Även om det blev väldigt bra (!) med kydex så blir man nyfiken på vad dom gick snett med lädret? Ska just sätta igång med en läderslida (shaftläder tror jag det blir) så om man kan undvika någon fallgrop vore det tacknämligt
 
Oj! Även om det blev väldigt bra (!) med kydex så blir man nyfiken på vad dom gick snett med lädret? Ska just sätta igång med en läderslida (shaftläder tror jag det blir) så om man kan undvika någon fallgrop vore det tacknämligt

Det var ett oortodoxt experiment med råranden. Jag gjorde en slida typ pancake där jag klippte ur delarna, limmade och sen blötlade och därefter formade efter kniv och torkade. Tyvärr har rårand för mycket egen vilja för en sådan konstruktion och det vred sig åt skogen.

Shaft misslyckas du inte med, det är hur nice som helst att jobba med, är ju genomgarvat.

Ps. Bäst pris på shaft läder har du hos Slöjdfokus. De har en del annat trevligt också. Köpte bla lite mosaic pins, och glöm inte en tub Klebfest till lädret.
 
Det var ett oortodoxt experiment med råranden. Jag gjorde en slida typ pancake där jag klippte ur delarna, limmade och sen blötlade och därefter formade efter kniv och torkade. Tyvärr har rårand för mycket egen vilja för en sådan konstruktion och det vred sig åt skogen.

Shaft misslyckas du inte med, det är hur nice som helst att jobba med, är ju genomgarvat.

Ps. Bäst pris på shaft läder har du hos Slöjdfokus. De har en del annat trevligt också. Köpte bla lite mosaic pins, och glöm inte en tub Klebfest till lädret.

Ok... Det går inte att pressa/torka rårandslädret i en kydexpress, bara lite mindre press än vanligt? Läder är ju ändå bra så att man får fler chanser. Har redan köpt lädret, men den där klebfesten (vad det nu är :) får inhandlas pronto
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.