Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Kör själv med en Rambler

2. Tittade själv på den här för ett antal år sedan. Men just choilen fick mig att avstå. Sen är jag ju inte jätteförtjust i exponerad tånge. Men säkerligen en välgjord kniv. Vad fick dig att köpa just den?
1. Japp. Samma här. Rambler i kombo med en större fällkniv eller en liten fastbladare ingår i min vardagslaggning.

2. Jag har inte köpt kniven. Båda varianterna av ESEE-6 har jag erhållit som presenter från två mycket vänliga själar :).

Kniven är en liten stridsvagn. Ger ett mycket robust intryck.

~Paul~
 
Eftersom vi snackar köksknivar.

Heimo Roselli Santoku i det tyska Thyssen/Krupp W75-kolstål. Bladet är taperat och 175 mm långt. Greppet är i masur och stället i oljad björk.

Kniven ankom hyfsat vass men inte väldigt vass. En liten touch på strigeln resulterade i extremskärpa.

Också den här kniven är en gåva!
 

Bilagor

  • Min Roselli Santoku.jpg
    Min Roselli Santoku.jpg
    41.8 KB · Visningar: 418
  • Min Roselli Santoku, 2.jpg
    Min Roselli Santoku, 2.jpg
    49 KB · Visningar: 428
  • Min Roselli Santoku, 3.jpg
    Min Roselli Santoku, 3.jpg
    50.5 KB · Visningar: 406
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 395
Eftersom vi snackar köksknivar.

Heimo Roselli Santoku i det tyska Thyssen/Krupp W75-kolstål. Bladet är taperat och 175 mm långt. Greppet är i masur och stället i oljad björk.

Kniven ankom hyfsat vass men inte väldigt vass. En liten touch på strigeln resulterade i extremskärpa.

Också den här kniven är en gåva!

Charmig! Dock skulle det inte bli mycket plats för matlagning över i köket om alla ens knivar hade eget ställ, det normala knivstället fyller sin funktion :) På tal om kompakta lösningar så gjorde jag härom månaden en bryn/strigel-mash-up åt en vän. Den bestod av en 3,5 cm ekskiva (överbliven bänkskiva) som består av en strigel på ena sidan och en sharpmakerliknande lösning för brynen på den andra. Brynlösningen består av borrade hål i två olika vinkellösningar (samma som sharpmakern) och två strippade och sedan avsågade rundbrynen i keramik och fin diamant. Förvaring av brynen sker i för ändamålet borrade hål i sidan på strigeln/brynbrädan. Rätt schysst lösning faktiskt, ska göra en åt mig själv också. Svåraste momentet är att hitta prisvärda rundbrynen. Jag tog sådana jag hade i lådan till kompisen, men nu behöver jag hitta nya. Vet någon om ikeas billiga keramikbryne kan fungera för finbryningen?
 
1. Dock skulle det inte bli mycket plats för matlagning över i köket om alla ens knivar hade eget ställ, det normala knivstället fyller sin funktion :)

2. På tal om kompakta lösningar så gjorde jag härom månaden en bryn/strigel-mash-up åt en vän.

3. Vet någon om ikeas billiga keramikbryne kan fungera för finbryningen?
1. Så sant. Som tur är så ingår inte den här kniven i min köksarsenal. Den vilar sig i form i vitrinskåpet :).

2. Kanon! Inga bilder?

3. De funkar. Dock vet jag inget om hållbarheten.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.