Grattis! Mycket fina KN-knivar!!Här är mitt senaste kap, mycket fina verkar helt oanvända. Mycket tunna blad. Den mittersta har jag en sen innan, tror jag gav tio kronor för några år sen, den har vart en favorit i köket hemma.
/
Jacob
~Paul~
Grattis! Mycket fina KN-knivar!!Här är mitt senaste kap, mycket fina verkar helt oanvända. Mycket tunna blad. Den mittersta har jag en sen innan, tror jag gav tio kronor för några år sen, den har vart en favorit i köket hemma.
/
Jacob
När vi ändå behandlar fastbladare med buköppnare...
Den här Eksta Nimrod-kniven är smått legendarisk. Tillverkad i svarteloxerat kolstål, samt för sin tid ovanliga plasthandtag som försöker likna äkta jakaranda. Beslagen är i mässing.
![]()
![]()
Det fanns också en Nimrod med grepp i äkta jakaranda och två typer av stål (12C27/svarteloxerat kolstål) dock utan buköppnare. 2000 exemplar i kolstål och 500 i 12C27 tillverkades av Nimrod-serien allt som allt.
Fabriken är tyvärr sedan länge avsomnad. Den var aktiv mellan 1973 - 1984 och är kanske mest känd för sina fällknivar i samma stålvarianter som redan nämnts och bestyckade med plastgrepp i olika färger.
~Paul~
Här är mitt senaste kap, mycket fina verkar helt oanvända. Mycket tunna blad. Den mittersta har jag en sen innan, tror jag gav tio kronor för några år sen, den har vart en favorit i köket hemma.
/
Jacob
Nej, den har jag kanske heller inte sett tidigare. Jag antar att du ropat in den på Trattis? Ibland får man tag i knivar som någon har moddatDen översta tycker jag är ganska rolig med det lite vågiga skaftet, har jag inte sett förut.
Den är verkligen annorlunda. Jag har förstås inte använt kniven. Finns ingen anledning när man har andra att slita påEn udda skapelse på många sätt, men intressant!
Ja, jo. Det brukar bli min Gerber A475 som jag visat upp här några ggr tidigare. AISI M2 kromplätterat verktygsstål, Armorhide grepp, oxläderslida:
![]()
![]()
~Paul~
Förmodligen är Ebay din bästa chans. Modellen har som sagt inte tillverkats på många år (nästan 30).Hur får jag tag på en sådan skönhet?
Snyggt! Vilken strävhet körde du på?...säg mig vem som vassast i landet är.
/Lux
Snyggt! Vilken strävhet körde du på?
~Paul~
Hm, mycket arbete där. Måste ha tagit åtskilliga timmar.Tack!
"Följeslagaren" var helt ny så jag fick börja lågt för att slipa bort, de från fabrik överpolerade, slipspåren:
500 --> 1000 --> 3000 --> 8000 --> strigling på läder med pasta (~1 mikron).
/Lux