Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Lädret i slidan är dock av den tjockare varianten. Tror faktiskt att det är den mest robusta slidan som jag äger.

Den varken krymper, töjer sig eller på annat sätt blir påverkad (utom eventuellt om man doppar den i vatten och låter den ligga där). Den är behandlad på utsidan med någon typ av epoxyliknande beläggning.

Någon insats för att skydda bladet mot garvsyran behövs inte eftersom bladet som sagt är kromat.

~Paul~

Det jag mest har emot läderslidor i jaktsammanhang, är att de inte är så bra att diska ur. Det bär liksom emot lite att trycka ner kniven i en läderslida när man precis grävt runt inne i en älg eller dylikt. En plast zytel kydex variant sköljer man glatt ur.
 
Det jag mest har emot läderslidor i jaktsammanhang, är att de inte är så bra att diska ur. Det bär liksom emot lite att trycka ner kniven i en läderslida när man precis grävt runt inne i en älg eller dylikt. En plast zytel kydex variant sköljer man glatt ur.
Ja, det är ju sant förstås.

Jag brukar ha med mig en fuktig handduk doppad i en blandning av citronvatten, industrisprit (denaturerad) och vatten i en plastpåse. Direkt efter avslutat arbete så torkar jag kniven förhållandevis noggrant och låter den lufttorka en stund.

https://www.medistore.se/product.ht...MIvv7q-8ba2QIVAomyCh1uQAwvEAQYAyABEgITJfD_BwE

~Paul~
 
Här är mitt senaste tillskott.

En KN allkniv/kortare trancherkniv. Kniven är begagnad men i hyfsat skick.

Riktigt fin brukskniv! Hur upplever du handtaget?

Har en liknande men med det rundade handtaget med grova hack i eggen som jag ska slipa om någon dag. Är lite orolig över hur mycket som kommer bli kvar.
 
Riktigt fin brukskniv! Hur upplever du handtaget?

Har en liknande men med det rundade handtaget med grova hack i eggen som jag ska slipa om någon dag. Är lite orolig över hur mycket som kommer bli kvar.
Tack!

Handtagets form kräver ett speciellt grepp som man dock vänjer sig vid i princip omedelbart. Två fingrar hamnar intuitivt i fördjupningen.

När man har med hack i eggen att göra så får man bestämma vilken metod man vill tillgripa. Antingen slipar man bara över det hela eller så jämnar man ut hela eggen, dvs tar av material längs med hela dess längd. Det hela beror ofta på hur pass allvarliga/djupa hacken man har att göra med.

Allra oftast så slipar jag bara över dem utan att bry mig om det estetiska.

~Paul~
 
På tal om jaktknivar så kunde jag inte låta bli att ropa in denna "gamla" Iisakki Järvenpää i nyskick på Tradera. 80 spänn känns helt ok. Aldrig använt kniv med inbyggd buköppnare i bladet. Men denna variant ser onekligen väl tilltagen ut, och kanske kan funka.. Vad kan det vara för stål? Ålder på kniven? 90-tal?
 

Bilagor

  • 267693995_fce48f9f-5b93-461c-9b56-61771d486456.jpg
    267693995_fce48f9f-5b93-461c-9b56-61771d486456.jpg
    14.6 KB · Visningar: 431
På tal om jaktknivar så kunde jag inte låta bli att ropa in denna "gamla" Iisakki Järvenpää i nyskick på Tradera. 80 spänn känns helt ok. Aldrig använt kniv med inbyggd buköppnare i bladet. Men denna variant ser onekligen väl tilltagen ut, och kanske kan funka.. Vad kan det vara för stål? Ålder på kniven? 90-tal?
Mycket fint fynd, grattis!

Det exakta årtalet är svårt att bestämma eftersom den här modellen tillverkades mellan 1975-2000. Slidan pekar dock på tidig modell.

Stålet bör vara det evinnerliga 12C27.

~Paul~
 
Aha, helt ok stål alltså. Kanske får användas helt enkelt. Möjligen modernisering med en orange kydexslida..
 
Skulle nog säga att det knappast finns en mera funktionell all round kniv.
Så är det. Det är anledningen till att den är min favoritkniv :).

Det har rests röster som kritiserar materialet i greppet (homogent aluminium med en mycket speciell och greppvänlig Epoxy-beläggning). Kritiken har gått ut på att materialet kan bli kallt i minusgrader och därför obekvämt att hantera med bara händer.

Personligen använder jag vantar/handskar när temperaturen sjunker under noll. Dessutom bär jag min kniv antingen under ytterkläderna eller i ryggsäcken. Aldrig utsatt för direktväder, m a o. Eftersom det mycket bekväma greppet är väl tilltaget även för mina förhållandevis stora händer och dessutom utrustat med ett fånglinehål så blir således handtagsmaterialet en ickefråga.

Modellen designades av Al Mar (!) 1975 och tillverkades mellan 1976 - 1989.

~Paul~

PS Ett litet tillägg. I denna serie ingick 6 modeller, allt från en mindre jakt/fiskekniv till modellen som vi avhandlar här och som är den största.
 
Senast ändrad:
När vi ändå behandlar fastbladare med buköppnare...

Den här Eksta Nimrod-kniven är smått legendarisk. Tillverkad i svarteloxerat kolstål, samt för sin tid ovanliga plasthandtag som försöker likna äkta jakaranda. Beslagen är i mässing.

MinEkstajaktkniv.jpg


MinEkstakaktkniv.jpg


Det fanns också en Nimrod med grepp i äkta jakaranda och två typer av stål (12C27/svarteloxerat kolstål) dock utan buköppnare. 2000 exemplar i kolstål och 500 i 12C27 tillverkades av Nimrod-serien allt som allt.

Fabriken är tyvärr sedan länge avsomnad. Den var aktiv mellan 1973 - 1984 och är kanske mest känd för sina fällknivar i samma stålvarianter som redan nämnts och bestyckade med plastgrepp i olika färger.

~Paul~
 
Här är mitt senaste kap, mycket fina verkar helt oanvända. Mycket tunna blad. Den mittersta har jag en sen innan, tror jag gav tio kronor för några år sen, den har vart en favorit i köket hemma.


/
Jacob
 

Bilagor

  • D3E4DA1E-A85F-4CC8-B38A-7B755694DD18.jpg
    D3E4DA1E-A85F-4CC8-B38A-7B755694DD18.jpg
    21.3 KB · Visningar: 391
  • 41E19F8D-7A4E-43A0-B3ED-6D77BA622404.jpg
    41E19F8D-7A4E-43A0-B3ED-6D77BA622404.jpg
    18.5 KB · Visningar: 416

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.