Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fin kniv den där Frosts.. skulle inte Fällkniven också kunna hantera den lilla varningstexter: För efterapningar varna. Svårt för kineser att kopiera:)

/A
 
Fin kniv den där Frosts.. skulle inte Fällkniven också kunna hantera den lilla varningstexter: För efterapningar varna. Svårt för kineser att kopiera:)

/A
De kinesiska kopiorna har de senaste åren blivit så pass bra att jag tyvärr inte tror att det skulle skapa några problem för dem att lyckas kopiera även den lilla varnings-texten som den aktuella Frostkniven har på greppet ;).

~Paul~
 
Nu har den kommit. Frosts grönsakskniv. Den ingår faktiskt i samma serie som de knivar jag visade tidigare med mer rundade hantag.
 

Bilagor

  • _20180306_183919.jpg
    _20180306_183919.jpg
    18.8 KB · Visningar: 376
  • _20180304_153428.JPG
    _20180304_153428.JPG
    91.9 KB · Visningar: 395
Den är riktigt fin, grattis till förvärvet!

~Paul~

Tackar! Blir nog lättare att samla denna serie komplett än bahcos fast där har jag "bara" 4 knivar kvar, men de är inte de enklaste att få tag i.


Denna tråd spär på mitt öite halv-maniska knivsamlande. Tur att det inte är en sån dyr hobby.😀
 

Bilagor

  • _20180306_190420.jpg
    _20180306_190420.jpg
    118.9 KB · Visningar: 401
1. Blir nog lättare att samla denna serie komplett än bahcos

2. "bara" 4 knivar kvar, men de är inte de enklaste att få tag i.

3. Denna tråd spär på mitt öite halv-maniska knivsamlande.

4. Tur att det inte är en sån dyr hobby.
1. Ja, så är det nog.

2. Det är alltid de sista som är svårast ;).

3. Du är inte den förste att säga det ;).

4. Allt är relativt...

~Paul~
 
Hur rosttrögt är CPM 3V?

Funderar lite på att köpa mig den senaste versionen av Cold Steels Master Hunter. Tycker den ser rätt bra ut som jaktkniv i form och material, och hade varit kul med en ny pryl. De har valt att använda 3V i bladet. Är väl egentligen mer klassat som kolstål om jag fattar rätt. Tycker själv att ett rosttrögt stål är givet i en jaktkniv. Men hur pass lätt rostar 3V egentligen? Någon som har praktisk erfarenhet?
 
Är väl egentligen mer klassat som kolstål om jag fattar rätt...Men hur pass lätt rostar 3V egentligen?..Någon som har praktisk erfarenhet?
Har ingen kniv i detta stål men med hänsyn till vad man har läst så är det ett mycket dugligt, mellanlegerat kolstål som faktiskt tål en del fukt. Svårt att forcera patina på!!

Stålet är både slitstarkt, slagsegt och hyfsat rosttrögt. Dock innehåller blod en del ämnen som man bör torka bort omedelbart efter användning. Jag misstänker dock att bladet med tiden trots allt utvecklar en viss beläggning.

Rosttrögheten ligger mellan D2 och ett kolstål, typ 1095. CPM M4 Rex hade förmodligen varit ännu bättre till en kniv av denna typ pga sin ännu bättre slitstyrka. I o f är slagsegheten i CPM M4 Rex lägre men detta är en egenskap som man inte har så extrem nytta av i en jaktkniv. Hade det handlat om en stor huggare så hade saken kommit i annan dager.

Avslutningsvis. Om du håller bladet inoljat så bör det inte vara några som helst problem. Använd gärna en olja som inte äventyrar köttets kvalitet!

~Paul~
 
Ungefär så har jag förstått det också. Har även kikat på Bark river Kalahari Hunter, gillar verkligen semi-skinner bladet bladet. Den är ju i A2, som jag jagat med tidigare och det var helt ok. Och 3V är ju strået vassare avseende både rosttröghet och skärpebeständighet. Har god lust att köpa båda...
 

Bilagor

  • CS36CB.jpg
    CS36CB.jpg
    15.8 KB · Visningar: 302
  • kalahari-hunter-a2-black-canvas-micarta-239_95__15055_1459544126_700_500.jpg
    kalahari-hunter-a2-black-canvas-micarta-239_95__15055_1459544126_700_500.jpg
    79 KB · Visningar: 293
Nu har den kommit. Frosts grönsakskniv. Den ingår faktiskt i samma serie som de knivar jag visade tidigare med mer rundade hantag.
Här är mitt senaste tillskott.

En KN allkniv/kortare trancherkniv. Kniven är begagnad men i hyfsat skick.

Bladet i 12C27 är 210 mm långt med en tunnare, taperad/avsmalnande främre del (ca 55 mm). Det lite ovanliga greppet är i jakaranda och nitarna i mässing. Greppets utformning i kombination med bladets lutning låter faktiskt fingrarna få plats på handtagets undersida så att man kan utföra ett effektivt push-cut!

Kniven anlände ungefär lika vass som ett knä
laugh.gif
. Dessutom fanns det några deformationer i själva eggapexen.

För att råda bot på dessa brister så tog jag ned eggvinkeln till ca 15 g sammanlagt, varefter jag applicerade en liten arbetsegg på 30 grader sammanlagt. Jag valde medvetet en snäv slipfas eftersom kniven huvudsakligen kommer användas till frukt, mjukare grönsaker och kött utan ben.
 

Bilagor

  • Min KN allkniv-trancherkniv, 3.jpg
    Min KN allkniv-trancherkniv, 3.jpg
    14.1 KB · Visningar: 299
  • Min KN allkniv-trancherkniv, 4.jpg
    Min KN allkniv-trancherkniv, 4.jpg
    16.6 KB · Visningar: 303
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 301

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...