Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har haft en Wenger, grön i färgen sedan många år lika denna Vic Nail Cutter men jag har förlagt den sedan en tid. Fick tag på denna från England för 187:- SEK plus frakt a 45:-
Glad att jag hittade en ny, verkar svåra att hitta i Sverige numera?
Verkligen en bra EDC kniv.
/Thomas
bf74df700c59f017149694e0d5ca923e.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bara för att klargöra. Är det Wengerkniven eller Vicen du syftar på?

~Paul~

Jag har haft en grön Wenger som jag slarvat bort. Köpt en Vic enl bild som ersättare. Hittade ingen av dessa just nu i Sverige men jag dammsugande inte marknaden utan köpte denna från UK av en slump då det var den ända jag hittade just då.
/Thomas

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jag har haft en grön Wenger som jag slarvat bort. Köpt en Vic enl bild som ersättare. Hittade ingen av dessa just nu i Sverige men jag dammsugande inte marknaden utan köpte denna från UK av en slump då det var den ända jag hittade just då.
/Thomas
Och, då fattar jag.

Du är medveten om att Wenger som eget knivmärke inte existerar längre? De köptes upp just av Victorinox i slutet av april 2005.

Ingen av modellerna är eller har varit direkt populär i de nordiska länderna. Kanske därför det är svårt att få tag i den ;).

~Paul~

Och, då fattar jag.

Du är medveten om att Wenger som eget knivmärke inte existerar längre? De köptes upp just av Victorinox i slutet av april 2005.

Ingen av modellerna är eller har varit direkt populär i de nordiska länderna. Kanske därför det är svårt att få tag i den ;).

~Paul~

Ok, då förstår jag. För mig har det varit en bra ”vardagskniv” som jag haft mycket nytta utav. Glad jag fick tag på en ny i alla fall. Ja, att victorinox äger ”Wenger” förstod jag.
Nu ligger den i vänsterfickan igen..
/Thomas

Har haft en Wenger, grön i färgen sedan många år lika denna Vic Nail Cutter men jag har förlagt den sedan en tid. Fick tag på denna från England för 187:- SEK plus frakt a 45:-
Glad att jag hittade en ny, verkar svåra att hitta i Sverige numera?
Verkligen en bra EDC kniv.
/Thomas
bf74df700c59f017149694e0d5ca923e.jpg

En likadan ligger alltid i min vänsterficka :)

Bilagor

• 1512419416594235964434.jpg
    1512419416594235964434.jpg
    42.6 KB · Visningar: 590
Lika men olika!

Bushcrafts-SAKs som alla har kniv, såg och syl.
Vänster till höger:
1. Victorinox Camper.
2. Victorinox Alox Farmer.
3. Victorinox Grip Series Forester.
4. Victorinox One Handed Trekker/Trailmaster.
/Lux

Bilagor

• DSC_0564.jpg
    DSC_0564.jpg
    30.6 KB · Visningar: 536
  • DSC_0565.jpg
    DSC_0565.jpg
    30.1 KB · Visningar: 529
  • DSC_0575.jpg
    DSC_0575.jpg
    31.4 KB · Visningar: 536
  • DSC_0579.jpg
    DSC_0579.jpg
    32.2 KB · Visningar: 529
Bushcrafts-SAKs som alla har kniv, såg och syl.
Vänster till höger:
1. Victorinox Camper.
2. Victorinox Alox Farmer.
3. Victorinox Grip Series Forester.
4. Victorinox One Handed Trekker/Trailmaster.
/Lux
Du föredrar Vicar med såg och syl? Personligen har jag nog aldrig använt sågen eller för den delen sylen.

Mina Vicar får däremot gärna vara utrustade med:
  • Knivblad
  • Flasköppnare
  • Konservöppnare
  • Sax
  • Stjärnskruvmejsel
  • Skruvmejsel
samt korkskruv för att kunna inhysa den där lilla skruvmejseln till glasögonen :).

Inte konstigt att två av mina favorit-Vicar är Explorer (gärna den äldre typen), samt Outrider (när det handlar om den större varianten).

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips