Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Varje gång man går in på EKA:s hemsida får jag intryck av att de lagt till eller tagit bort något från produktserien. Nytt försvinner lika fort som det kom dit, och gammalt dyker upp igen. Jag fattar inte vad de håller på med.

Samtidigt finns det en rad EKA-knivar ute på marknaden som EKA inte har på sin hemsida. T.ex. W12 cordblade.
Fast om jag fattat det korrekt så finns det ingen modell som heter W12 Cordblade. Det korrekta namnet torde vara W9 Cordblade: http://catalog.ekaknives.com/doc/eka-knives/eka_catalog_2016_v001us/2016030401/#8

Denna kniv finns förstås i katalogen.

~Paul~
 
Mer köksknivar!

Överst: KN.
Mellan: Jernbolaget Eskilstuna.
Underst: Eskilstuna Jernmanufaktur Aktiebolag. Hade en "recurve" när jag fick den, bestämde mig för att behålla denna. Supertunt blad, skär oerhört bra.
/Lux
P.S. många fina knivar Paul! :)
 

Bilagor

  • DSC_0524.jpg
    DSC_0524.jpg
    24.6 KB · Visningar: 830
  • DSC_0526.jpg
    DSC_0526.jpg
    31.9 KB · Visningar: 953
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Överst: KN.
Mellan: Jernbolaget Eskilstuna.
Underst: Eskilstuna Jernmanufaktur Aktiebolag. Hade en "recurve" när jag fick den, bestämde mig för att behålla denna. Supertunt blad, skär oerhört bra.
/Lux
P.S. många fina knivar Paul! :)
Mycket charmiga knivar!

Faktum är att jag hellre använder den här typen av knivar än moderna dito.

~Paul~

PS Tack!
 
Fast om jag fattat det korrekt så finns det ingen modell som heter W12 Cordblade. Det korrekta namnet torde vara W9 Cordblade: http://catalog.ekaknives.com/doc/eka-knives/eka_catalog_2016_v001us/2016030401/#8

Denna kniv finns förstås i katalogen.

~Paul~

Du har rätt, W9 - ett slarvfel från min sida.
Såvitt jag kan se finns den inte längre på EKA:s svenska hemsida.
Går man in på https://www.ekaknives.com/products/eka-cordblade-w9
så slussas man strax över till svenska hemsidan och om man söker efter w9 där så hittar man ingen kniv. Inte heller i "Alla produkter" listas w9.

Katalogen som EKA har på sin hemsida är från 2016.
 
Från det ena till det andra..jag slipade 2 st knivar från Ikea idag. Den ena en liten ”fruktkniv” och den andra ”vanlig kökskniv” Har inte en aning om vad det är för stål men de gick ganska enkelt att få riktigt vassa och det är ett tag sedan jag slipade de senast så de verkar hålla ett tag. Baserat på att ägaren använder de dagligen verkar de vara ett bra alternativ? Min kunskap är noll om dom men som en reflektion bara [emoji1303]
/Thomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
1. slipade 2 st knivar från Ikea idag.....Har inte en aning om vad det är för stål men de gick ganska enkelt att få riktigt vassa

2. och det är ett tag sedan jag slipade de senast så de verkar hålla ett tag. Baserat på att ägaren använder de dagligen verkar de vara ett bra alternativ?
1. Som det har nämnts så många gånger tidigare i den här och andra trådar: Det går att få vilket skitstål som helst att bli riktigt vasst så länge man har baskunskaper i slipning/bryning. Den stora frågan är hur länge man får behålla denna skärpa :).

2. Det har funnits två hyfsade serier från IKEA, den ena från början av 80-talet i 440B och den andra från 1989 som hette Slitbar och tillverkades i VG-10.

Slitbar fortsatte sedermera tillverkas i ett annat, enklare stål.

Också Jula hade under en kort period en kniv i VG-10!?! Den sålde inte så bra så det sista priset på denna kniv var fåniga 199:- kronor :): https://www.jula.se/catalog/hem-och.../knivar-och-saxar/koksknivar/kockkniv-810389/

~Paul~
 
Cck kf1302

4. Kul, grattis! Vi förväntar oss några bilder ;).
~Paul~

Kniven från Hongkong har anlänt!
Chan Chi Kee KF1302.
Smidd kniv med kurouchi-finish. Tunn, 1.9 mm på tjockaste stället, taperar mot spetsen för att nå en tjocklek på ca 0.5 mm. Avsmalnande även mot eggen, sedan slipad/uttunnad ytterligare. Mycket lite stål bakom eggen, nästan lika tunn som en bra japansk kockkniv. Första intrycket mycket gott! :)
/Lux
 

Bilagor

  • DSC_0529.jpg
    DSC_0529.jpg
    26.6 KB · Visningar: 647
  • DSC_0526.jpg
    DSC_0526.jpg
    19 KB · Visningar: 648
  • DSC_0530.jpg
    DSC_0530.jpg
    25.4 KB · Visningar: 660
  • DSC_0537.jpg
    DSC_0537.jpg
    25.5 KB · Visningar: 683
  • DSC_0553.jpg
    DSC_0553.jpg
    25.7 KB · Visningar: 670
Chan Chi Kee KF1302:
(Försöker visa tapering och hur tunn ryggen är nära spetsen.)
/Lux
 

Bilagor

  • DSC_0538.jpg
    DSC_0538.jpg
    22.3 KB · Visningar: 675
  • DSC_0558.jpg
    DSC_0558.jpg
    13.8 KB · Visningar: 715
  • DSC_0541.jpg
    DSC_0541.jpg
    19.4 KB · Visningar: 657
Oj, den var fin! Grattis!

Trevligt med en "kniv" som är lite tunnare än vad de brukar vara. Borde var riktigt skäreffektiv.

Lite sugen blir man allt ;).

~Paul~
 
1. Som det har nämnts så många gånger tidigare i den här och andra trådar: Det går att få vilket skitstål som helst att bli riktigt vasst så länge man har baskunskaper i slipning/bryning. Den stora frågan är hur länge man får behålla denna skärpa :).



2. Det har funnits två hyfsade serier från IKEA, den ena från början av 80-talet i 440B och den andra från 1989 som hette Slitbar och tillverkades i VG-10.



Slitbar fortsatte sedermera tillverkas i ett annat, enklare stål.



Också Jula hade under en kort period en kniv i VG-10!?! Den sålde inte så bra så det sista priset på denna kniv var fåniga 199:- kronor :): https://www.jula.se/catalog/hem-och.../knivar-och-saxar/koksknivar/kockkniv-810389/



~Paul~


Den stora frågan är hur länge man får behålla denna skärpa?

Det var det som överraskade mig, just att det var ett tag sedan jag slipade dem senast och de hållt ganska bra (?)

/Thomas





Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.