Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Skulle ni köpa den traditionella kniven utan fingerskydd eller skulle ni köpa NATO kniven med fingerskydd.???
Personligen hade jag köpt båda två ;)

Har under alla dessa år som jag samlat och använt knivar inte råkat ut för en enda händelse där parerskyddet har räddat min hand från att glida ned över eggen. Så för min del hade valet varit enkelt. Inget parerskydd.

~Paul~
 
Om man är ute efter ett kydex slire till exempelvis en Mora, har någon förslag på vart ifrån man kan köpa ett sådant?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 
Om man är ute efter ett kydex slire till exempelvis en Mora, har någon förslag på vart ifrån man kan köpa ett sådant?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det finns både inrikes- liksom utrikesbyggare av kydexslidor. Frågan är snarare hur mycket du är beredd att lägga ut på din slida. En sådan som Martin Swinkels bygger mycket exklusiva slidor som kombinerar kydexens fördelar med lädrets estetiskt tilltalande utseende: http://martinsheaths.blogspot.se/

Är det ett lite enklare utseende så finns det en del svenska byggare. T ex: https://sv-se.facebook.com/nicklasgrothdesign/

~Paul~
 
Jag är i Karasjok den här veckan.
I Karasjok tillverkas strömeng knivar.

Jag köpte 7" (Kärringkniven...) inget fingerskydd och att få de två extra tummen ansåg jag var att få en inte lika flexibel kniv (där jag bor i mellan Sverige). Du måste tänka på att visst är eggen vass, men det är inte samma profil som på en mora vilket gör den lite jobbig att skära med. Dock håller den bättre än en mora som huggare för fjällbjörk på fjället att elda med. Jag ser den som ett verktyg för klimatet där den är skapad.
 
Förutom exponerad tånge och konstiga skruvar, en rätt så angenäm skapelse i rosttrögt M390 stål med trevlig slipning. 169 mm, bladet 77.
 

Bilagor

  • m1_ul.jpg
    m1_ul.jpg
    25.5 KB · Visningar: 749
Rapport från Norge. Gällande flygresor med liten kniv har jag uppnått positiva erfarenheter. Tog med mig en classic och hade den I fickan. När jag gick genom säkerhetskontrollen stoppade jag den tillsammans med plånbok och mobiltelefon samt bälte i ytterfickan på min lilla ryggsäck. Ingen som helst reaktion. Gjordes fyra gånger under denna vecka med samma resultat.

Gällande storkniven från strömeng blev jag utan. Mannen som kunde sy vänsterslire jagade älg hela veckan. Jag är vänsterhänt och sedan man väl vant sig Är det lättast om sliret hänger åt rätt håll. Speciellt viktigt med en kniv som skall dras med två händer eftersom eggen annars hamnar in i handen. Talade med fabriken som inte kunde skicka med Post till Sverige utan vill att man gick igenom generalagent. Nåväl hela saken var ju att köpa kniven på plats Och när inte det gick som jag planerade känns det som om jag släppte hela saken. Mycket andra ännu bättre knivar jag vill ha. Dessutom vill jag ransonera lite då det finns mycket annan frilufts- utrustning så som båtar uppblåsbara kanoter etc att lägga pengar på.

Bosse
 
Du måste tänka på att visst är eggen vass, men det är inte samma profil som på en mora vilket gör den lite jobbig att skära med. Dock håller den bättre än en mora som huggare för fjällbjörk på fjället att elda med. Jag ser den som ett verktyg för klimatet där den är skapad.

Jag håller med Greendanger.
Det är absolut inget fel på dessa knivar men de skär inte bra p.g.a. geometrin.
/Lux
 
J-P Peltonen Sissipuukko M95

En av de få tjockbladiga knivar jag gillar är J-P Peltonen Sissipuukko M95.
Den version jag har säljs inte längre utan numera är M95 sabelslipad och aningen tunnare.
http://www.casstrom.se/knivar/knivar/j-p-peltonen/sissipuukko-m95.html
Jag kan inte uttala mig om den nya versionen, men den tidigare, som är FFG, är riktigt bra.
Här är en länk till en tråd om den tidigare modellen. Längre ner i tråden finns en artikel från tidsskriften "Tactical Knives", väl värd att läsa:
http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=12268
/Lux
 

Bilagor

  • sissipuukko_blade.jpg
    sissipuukko_blade.jpg
    29 KB · Visningar: 500
  • jppeltonensissipuukko-09_1004_f6b.jpg
    jppeltonensissipuukko-09_1004_f6b.jpg
    10.2 KB · Visningar: 512
Gammal bild men en bra jämförelse mellan J-P Peltonen Sissipuukko M95, Cold Steel SRK och Fällkniven A1.
/Lux
 

Bilagor

  • post-167-0-58487200-1302774775.jpg
    post-167-0-58487200-1302774775.jpg
    20.4 KB · Visningar: 558

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.