Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det är en förträfflig kniv. Sidorna ger ett bra grepp. Låsningen är mycket stabil. Bra hål till fånglina. Användbar bladgeometri. Visst kunde man som alltid önskat sig lite bättre stål i en Vic, men de är lätta att slipa upp och man behöver inte hantera dem alldeles för nojigt.

Synd att de upphörde med tillverkningen av en så funktionell modell.
Som tur är snappade jag upp att det var på G, och klippte de sista från ett par webbutiker i Tyskland och UK :)

Mycket läcker. En viss avundsjuka börjar sprida sig ;)

~Paul~
 
Haha bra det. Om du blir alldeles grön av avund och habegäret blir ohanterligt så kan jag säkert skaka loss en till dig ur samlingen.
 
Ser ut som ett ändamålsenligt vapen. Lång och Vass att hugga i kött och bra skydd för handen. Hur man använder den i slakt på ett bra sätt är höljt i dunkel för mig.
 
Ser ut som ett ändamålsenligt vapen. Lång och Vass att hugga i kött och bra skydd för handen. Hur man använder den i slakt på ett bra sätt är höljt i dunkel för mig.
Precis.

Men i o f så har MoS rätt. Det är på sätt och vis en "slaktkniv"...

Här är ett gäng liknande alster. Ingen av dem beskrivs som industrislaktkniv ;): https://www.google.se/search?dcr=0&...97....0.TxXFlawrH90#imgrc=_&spf=1507882429464

~Paul~

PS Det enda anv. område som skulle kunna passa är som avfångningskniv
 
Precis. En hel del fina knivar där varav ingen skulle kallas slaktkniv. I och för sig behövs ju avfångning av typen tappa djurkropp på blod Även i slaktindustrin eftersom elstöt eller skott i hjärna inte leder till avblödning. Fast de slaktare jag sett har inga som helst problem att göra detta med en vanlig slaktkniv eller urbeningskniv. Själv har jag inga problem att vid behov sticka en älg med en Mora 2000 eller liknande.

Bosse
 
Nu har ju Mora placerat den i kategorin "Fiskeindustri" och jag skulle kunna tänka mig att den är utformad utifrån väldigt specifika krav från den branschen.
 
Precis. En hel del fina knivar där varav ingen skulle kallas slaktkniv. I och för sig behövs ju avfångning av typen tappa djurkropp på blod Även i slaktindustrin eftersom elstöt eller skott i hjärna inte leder till avblödning. Fast de slaktare jag sett har inga som helst problem att göra detta med en vanlig slaktkniv eller urbeningskniv. Själv har jag inga problem att vid behov sticka en älg med en Mora 2000 eller liknande.

Bosse
En traditionell svensk bajonett är ju nära på idealisk till "att sticka grisen med" :):
medium_item_406666_1daa5770c2.JPG


Men visst funkar det mesta.

Har heller inte sett denna typ av kniv hos de styckare som jag sett arbeta i yrket. Och jag har sett en och annan ;).

~Paul~
 
Nu har ju Mora placerat den i kategorin "Fiskeindustri" och jag skulle kunna tänka mig att den är utformad utifrån väldigt specifika krav från den branschen.
Kniven är visserligen lagd i kategorin fiskeknivar men den presenteras som "slaktkniv" och inte grovrenskniv till fisk.

Hur som helst, jag har svårt att se att den skulle vara bättre lämpad till fiskbearbetning än vad den är till styckning av kött. Dvs, ganska värdelös.

~Paul~
 
Förstår inte till vad i fiskindustrin den ska va lämplig till! Formen är och förblir bäst i närstrid för en person utbildad i sånt. För oss andra är en spade att föredra i närstrid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.